Dikke beuk

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Houtbewerkers,

Ik kan via via aan een dikke stam beuken komen met een doorsnede van 1.5 meter en een lengte van ongeveer drie meter. Hebben jullie enig idee wat zo'n stam zou mogen kosten (en dan kan ik zelf wel rekening houden met de kosten van vervoer en/of zagen)?
Dan de belangrijker vraag: kennen jullie iemand die dat kan zagen? De meeste mobiele zagen gaan tot plm een meter en de meeste Alaskan Saw Mills maken het ook niet veel gekker. Ik moet nog even zoeken naar dat topic van een forumlid die met een frame met twee motorzagen ging werken, maar alle tips zijn welkom. Ooh ja, het geheel speelt zich af in de provincie Groningen, dit ivm de reistijd.
Groeten,

Hans
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik heb wel hout gekocht, liggend aan de bosrand.
50 tot 100 euro per kuub.

Zagen: Houtcompagnie Almenum te Harlingen. Niet duur en erg goed.

Wim.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik schat op dit moment ongeveer 75 Eur voor een kuub
Maar goed 1,5 mtr doorsnee is wel een hele brede.
Zaterdag 2 stuks beuk van 4 mtr lang erbij gekocht , die waren 50 en 60 cm doorsnee

Wat ga je ermee doen ?
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Goedemorgen allemaal,

Dank voor de tips en de richtlijnen voor de prijs. Wat ik ermee ga doen? Ik wil er graag een tafel van maken; er moeten nog twee tafelbladen uit voor de mensen van wie de boom is en van de rest wil ik een nieuwe werkbank maken die (eindelijk) wat zwaarder is en wat handiger dan het ding dat ik nu heb staan. Voor het overige voorzie ik nog wel wat kleinere meubels.

Groeten,
Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou toch zeggen: bezint eert ge begint.
Waar stond de boom en wat is de reden waarom hij geveld is?
Met andere woorden: is de stam nog in goede staat en niet aangetast door schimmel of houtrot? Zitten er niet teveel aanzetten van de takken in of andere verborgen gebreken zoals stompen van laattijdig snoeien.
Beuk kan behoorlijk wispelturig zijn en kan na het drogen vol scheuren en spanningen zitten waardoor je weinig bruikbaar hout over houdt.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als de mensen van wie je die boom overneemt al twee bladen terug willen dan mag je het hout wel voor niks krijgen, anders word het veel te veel werk (en duur) voor jou.
Of je koopt die boom van hun en verkoopt weer teee bladen terug, dan ben je nog beter uit.
Veel (mobiele) zagerijen kunnen niet dikker als 90 zagen, dus je komt als vanzelf al op een Alaskan Mill uit. Eventueel met twee kettingzagen, dan moet je twee lange bladen aan elkaar lassen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Als de mensen van wie je die boom overneemt al twee bladen terug willen dan mag je het hout wel voor niks krijgen, anders word het veel te veel werk (en duur) voor jou.
Of je koopt die boom van hun en verkoopt weer teee bladen terug, dan ben je nog beter uit.
Veel (mobiele) zagerijen kunnen niet dikker als 90 zagen, dus je komt als vanzelf al op een Alaskan Mill uit. Eventueel met twee kettingzagen, dan moet je twee lange bladen aan elkaar lassen.

Helemaal mee eens.... houtkosten zijn voor mij doorgaans 5 tot 10% van de kosten van het verwerken van bomen tot hout. Er zijn wel zagerijen die dit soort bomen aan kunnen, de boom zal er wel heen moeten. Transport.....tja dat hangt van veel factoren af. kan 50,- zijn maar ook 500,- afhankelijk van gewicht, locatie en afstand naar zagerij. Ook prijzen van zagerijen verschillen enorm, de een hanteert een uurloon van 50-100,- de andere een kuubsprijs van 75-150,- afhankelijk van hoe een boom gezaagd moet worden.

Voor een werkbank is het misschien verstandig om ook een deel van de boom kwartiers te laten zagen.

succes!

P.S. Er is wel iemand op het forum met een alaskan mill die +- 200cm aan kan. (ik kan ook wel iets aan, 140cm maar heb geen tijd om te zagen)
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik ben heel benieuwd hoe de bladen eruit gaan zien.
Ik was vandaag met de kennis waar ik veel hout van krijg en of koop ,die liet mij een filmpje en foto zien van een beuken stam
Deze was ook ongeveer 1 1/2 meter doorsnee en was al poosje gedroogd op de stam voor ie gezaagd werd
Ze hebben hem 9 mtr lang naar een zagerij gebracht waar een zaag was die omgebouwd is en stam van 2 mtr doorsnee konden zagen
waar de verwachting was dat ie heel slecht zou zijn van de binnenkant was het echt een plaatje om te zien

Hij zou mij de film en foto nog even appen ,zodra ik hem binnen heb zal ik hem hier posten .
Ongelofelijk hoe mooi deze stam was
 

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
30
1
Wervershoof
Zelf kan ik 1,40/1,45 aan met de Alaskan saw mill. Zou wel oppassen met een beuk van die diameter, groote kans op rot en holte in de boom.
Ik kan hem eventueel wel zagen voor een x bedrag, afhankelijk waar deze ligt.
Hoor het wel.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik ben heel benieuwd hoe de bladen eruit gaan zien.
Ik was vandaag met de kennis waar ik veel hout van krijg en of koop ,die liet mij een filmpje en foto zien van een beuken stam
Deze was ook ongeveer 1 1/2 meter doorsnee en was al poosje gedroogd op de stam voor ie gezaagd werd
Ze hebben hem 9 mtr lang naar een zagerij gebracht waar een zaag was die omgebouwd is en stam van 2 mtr doorsnee konden zagen
waar de verwachting was dat ie heel slecht zou zijn van de binnenkant was het echt een plaatje om te zien

Hij zou mij de film en foto nog even appen ,zodra ik hem binnen heb zal ik hem hier posten .
Ongelofelijk hoe mooi deze stam was

Zal het morgen voor je navragen wie het is .
Wat ik weet is dat deze zaag uit Amerika hierheen is gehaald en iets verbouwd om 2 mtr aan te kunnen
Heb hem zelf helaas niet gezien

Hier wel een foto van de beuk die ze daar hebben gezaagd

20190412_064410000_iOS.jpg
 

Boo

Actieve deelnemer
Zal het morgen voor je navragen wie het is .
Wat ik weet is dat deze zaag uit Amerika hierheen is gehaald en iets verbouwd om 2 mtr aan te kunnen
Heb hem zelf helaas niet gezien

Hier wel een foto van de beuk die ze daar hebben gezaagd

Bekijk bijlage 86480

Hier nog iemand die nieuwsgierig is welke zagerij dat is🤗
Wij hebben regelmatig zulke stammen te zagen, zagerijen tot 200 breed ken ik er maar een paar en deze foto is daar niet genomen.
We kunnen zelf tot dik 3 meter breed zagen maar doen het om meerdere redenen zelden zelf.
 
Laatst bewerkt:

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Zal ik deze week voor je vragen als ik hem spreek
Hier nog iemand die nieuwsgierig is welke zagerij dat is珞
Wij hebben regelmatig zulke stammen te zagen, zagerijen tot 200 breed ken ik er maar een paar en deze foto is daar niet genomen.
We kunnen zelf tot dik 3 meter breed zagen maar doen het om meerdere redenen zelden zelf.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Hier nog iemand die nieuwsgierig is welke zagerij dat is珞
Wij hebben regelmatig zulke stammen te zagen, zagerijen tot 200 breed ken ik er maar een paar en deze foto is daar niet genomen.
We kunnen zelf tot dik 3 meter breed zagen maar doen het om meerdere redenen zelden zelf.
Beetje laat , maar is gezaagd in Gouda bij Ron Hoogenboom volgens mijn kennis
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Mooie stam!

Ik ben dat forumlid dat 2 meter breed kan zagen, echter doe ik het niet meer in opdracht omdat de tijd me simpelweg ontbreekt. Werk slechts 1 dag in de week voor mezelf.

Maar als je geïnteresseerd bent en m'n video nog eens wilt kijken, hier is ie https://youtu.be/dRa8P0qcOK0

(Deze beuk was 1,95 meter dik op het dikste eind)

Mark
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.