Hulp nodig bij lagers demonteren

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je zult toch een sleutel moeten maken die alle 4 de gaten tegelijk en goed passend oppakt. Een héle grote moer/ring met 4 pennen er in geboord en een lange pijp er aan gelast, zoiets.
Alternatief is met de Dremel verwijderen, maar dat is wel erg definitief.

Hoe groot moet die ring zo ongeveer zijn, qua binnen- en buitendiameter? Misschien heeft iemand nog wel een reststuk rond ijzer met een groot gat er in liggen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Heb vandaag nog even geprobeerd maar het tweede kapje is met geen mogelijkheid los te krijgen. Hebben jullie nog ideeën?

Buitenste rand heet stoken. En met de hamer tikjes geven op de rand.
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Diameter van het gat moet zo’n 23mm zijn. Warm stoken al geprobeerd. Heb extra gaten geboord voor een soortgelijke sleutel maar die sloeg ik krom.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Met 2 man tegelijkertijd (in ritme) met een drevel of doorslag tikken op 2 tegenoverstaande gaten.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Zo'n 10mm dik. Heb nu het idee een dikke moer te gebruiken met 4 gaten. Die door te boren in het kapje en daar bouten op te zetten. Dan de poelie met moer erop te draaien zodat de pinnen blijven zitten en dan te draaien.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Deze sleutel heb ik eigenlijk nodig. Nergens te vinden. Alleen in het buitenland onder de naam: Bearing Nut Socket 4 Pin

powerbuilt-sockets-648473-64_1000.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Kijk even bij Ecotools naar de gaten zagen, pak er 1 die kwa diameter pas, pak een slijptol en verbouw m. 2 3/8 is ongeveer 59 mm en die kost ongeveer 7 euro, op de kopse kant moet je een groter gat maken om de as er door te kunnen sten en met een Olifilter sleutel kun heb dan draaien.

Dat is nou wat je noemt buiten de box denken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Linkse of rechtse draad...
Probeer eens afwisselend beide richtingen op ye tikken/draaien. Door dat heen en weer gedraai wil het ook nog wel eens loskomen.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Leuk idee maar dat trek je zonder moeite krom

Kijk even bij Ecotools naar de gaten zagen, pak er 1 die kwa diameter pas, pak een slijptol en verbouw m. 2 3/8 is ongeveer 59 mm en die kost ongeveer 7 euro, op de kopse kant moet je een groter gat maken om de as er door te kunnen sten en met een Olifilter sleutel kun heb dan draaien.

Dat is nou wat je noemt buiten de box denken.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo AHK,
Het gereedschap dat je zoekt is een "castle nut tool'. De moer is dus een 'castle nut'. Heb er pas een gekocht op Ali voor +/- € 7.00 incl. vk! Dit gereedschap vind je ook bij Honda motorfiets dealers, is namelijk veel gebruikt bij honda motorfietsen.
Als je wat dichter in de buurt woonde had ik je er graag mee geholpen.
Groeten, Ernie
 

Math.P

Nieuw lid
2 jan 2015
6
0
Wittem
dit gereedschap gebruiken wij wel eens bij onze cilinders, van pengatsleutel verstelbaar 6mm, van gedore met nummer 44 Pengatsleutels
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ik heb alles geprobeerd maar krijg hem gewoonweg niet los... Ik ga hem nu uitboren. Zou wel graag willen dat er uiteindelijk weer een kapje op komt. Heeft iemand enig idee waar ik zo iets zou kunnen verkrijgen? Afmetingen laat ik weten zodra hij verwijderd is.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
In elk gaatje een doorslag steken. Een stevig stuk platstaf van ongeveer 60 cm lang iets breder dan het kapje met overeenkomstig gatenpatroon aan een uiteinde als wringstaaf laten dienen (doorslagen zitten hier ook door uiteraard). Zorgen dat het stevig past. Eventueel gaten in kapje even ruimen met een boor of iets groter boren. Eventueel doorslagen vastklinken in de platstaf.

2 doorslagen of 2 vastgezette tappen en een wringstaaf diagonaal ertussen? tappen zijn wellicht voor de vuilbak. Met een afgebroken tap in de gaatjes ben je misschien wel verder van huis...


Liever wringen met een stevige hefboom dan 'slaan'. ('Dit sla ik meteen krom')

Een verstelbare sleutel met pinnen al geprobeerd (is eigenlijk wat je nodig hebt, die bearing nut tool zal enkel werken als je exact de bedoelde maat hebt) (adjustable pin spanner wrench in 't Engels, Facom maakt het maar die kost natuurlijk wel de prijs van een Facom, in china hebben ze ze ook) ? Eventueel constructie verzinnen om de sleutel te verlgengen. B.v. zoiets:

https://www.grainger.com/product/FACOM-Adj-Pin-Spanner-Wrench-36T985
https://www.indiamart.com/proddetail/adjustable-pin-wrench-11673624812.html


 
Laatst bewerkt:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Waar ik nu aan denk is.
Las of laat dit door een expert doen een een stevig stuk ijzer op waar je grip en kracht op kan zetten als het echt niet anders kan.
Dat stuk ijzer slijp je er later weer af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.