Hulp nodig bij lagers demonteren

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ik had het idee om er een grote moer op te lassen en dan de moer los te draaien. Zo gezegd, niet zo gedaan... Moer gehaald, er op gelast en draaien maar... Mooi niet. Trok de lasnaad kapot en kapje zat nog even vast:confused: Dat kapje is niet meer te redden dus uitboren is mijn andere voorstel. Mee begonnen en ik denk dat deze komende week los gaat. Ook al wat contact gehad met diversen mensen van hier die zo'n kapje kunnen (na)maken. Wordt vervolgd.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Jammer dat je een hoop weerstand heb ondervonden, terwijl je bedoeling was om eventjes te fixen. Is het niet handiger/slimmer om een nieuw Lagerhuis en lagers te bestellen?
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Misschien eens even een karweibrander proberen als er maar iets ruimte op de draad zit gaat deze wel los. Zit nu waarschijnlijk super vast door oxidatie en stof
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Waar zou ik zulke lagerhuizen kunnen kopen? Ik trok inderdaad de lasnaad kapot en dus niet het kapje... Heb het tweemaal geprobeerd. Met de brander heb ik ook al geprobeerd. Zit geen beweging in.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Mijn handen beginnen steeds meer te jeuken, jammer dat je zo'n eind weg woont anders...
Ik zou er een flinke hefboom op lassen (25x30x800 mm of meer)met een speciale basis elektrode erop gelast en dan flink onder spanning zetten, iemand anders zou er dan met een voorhamer er een forse tik op moeten geven dan zou hij wel los moeten gaan.
Is er bij jou in de buurt niet een goeie constructiewerker - smederij of gepensioneerde ijzerwerker bij je in de buurt die wel van een uitdaging houdt dit zou kunnen doen?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Lagers en lagerhuizen kun je terecht bij lagerboer.nl. En anders bij machine groothandel zoals Kramp.
Voor de juiste afmeting zou ik eerst de site van SKF of IMA raadplegen (lager fabrikanten), of direct contact opnemen met lagerboer.

Ik heb je een voorstel gedaan om de lagerhuis te laten vervangen aangezien je al vanalles geprobeerd hebt. Nu kun je niet verder met je hobby, tenzij je dit als een hobby ziet. Het gaat sneller om de slijptol in te zetten, alles er af te slijpen, schoonmaken en een nieuw lager op te zetten. De lagerhuis die je nu hebt moet je wel als verloren beschouwen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
@AHK kan wel een nieuw lagerhuis kopen maar dan moet die oude er nog steeds af, of wordt de hele as vervangen?

Dat bedoel ik ook met de slijptol inzetten, dit wordt vaker gedaan als men echt niet meer uitkomt met vervangen van een lager. De as blijft onaangeroerd, die wil je juist weer hergebruiken. Je slijpt eerst de lagerhuis af en in veel gevallen kom je ook erachter waarom dat deze zo vast zit. Na het slijpen van het lagerhuis is het beste om het lager zo van de as af te halen zonder te slijpen, dit eventueel met behulp van een pully-trekker. Voordat je dat doet eerst de as schoonmaken, anders trek je de lager in het vuil en gaat steeds vaster te zitten.
De as dus licht opschuren bijvoorkeur met staalwol of schuurpad (scotch brite). Daarna vrij van stof en vuil maken. WD-40 met een katoenlap is hier een ideale oplossing voor, het ontroest en maakt schoon (WD-40 is een roestoplosser, en geen smeermiddel zoals vaak gezegd wordt en op verpakking staat). In plaats van WD-40 kan ook petroleum/wasbenzine toegepast worden, heeft nagenoeg hetzelfde effect. Let ook even op of er geen braam of verdikking aan het uiteinde van de as bevindt. Dit moet je eerst weg zien werken.
Mocht de lager aan de as vastgeroest zitten....u raad het al, wederom de slijptol inzetten. Deze dusdanig inslijpen net voor de as, een dun laagje (<0,5mm) het staal van de binnenschaal lager moet je nog net kunnen zien. Daarna met een (sloop)beitel de lagerschaak afbikken, het moet vrij makkelijk gaan anders nog iets in slijpen. Waarom niet helemaal slijpen tot aan de as, de kans is dan groot dat de slijpschijf de as raakt en dit werkt je weer tegen tijdens montage. Tijdens het slijpen van de lager kun je gewoon er af pellen of je hebt ze al kapot getrokken met je pully-trekker.

De lagerhuizen welke @AHK nu heeft, zie je bijna niet meer. Tegenwoordig zijn het "open" lagerhuizen, waarbij je de lager ziet zitten. Ik denk het beste is om hier een zelf-centreren lagerhuis toe te passen. https://www.skf.com/group/products/...oncentrarollerbearingunit_inchdimensions.html. Dit is makkelijker te monteren, anders moet je alles strak en precies uitlijnen. De lager dient worden voorzien van een kunststof ring tegen stof, dat is een van de redenen waarom je bijna geen gesloten lagerhuizen tegenkomt aangezien de lager al stofbestendig is.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
De lagerdeksel kan je gewoon aan gort/vlak slijpen en het laatste stukje fijne schroefdraad (al dan niet verder uitgedund met een Dremel of zo) kan je er dan met een doorslag of zo wel uittikken. De lagerkap zelf hoef je echt niet te vervangen mits er verder geen complicaties zijn. Een mooi groen houten dekseltje maken voor het lager is op jouw nivo niet zo ingewikkeld. Stofdicht is het nieuwe lager sowieso.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Hoi allemaal, bedankt voor jullie zeer duidelijke reacties. Ik heb het grootste gedeelte van het buitenste kapje weg geboord. Hieronder zit een moer die alles op zijn plek houdt. Wanneer ik deze los krijg, kan ik het kapje er van binnenuit wel uitrammen (doen die kapjes überhaupt iets behalve dan stof tegenhouden?). Morgen ga ik proberen de binnenste moer te verwijderen om hierna het lagerhuis te kunnen demonteren. Nieuwe lagers heb ik al besteld en liggen klaar (6205-2z-SKF). Als ik (als het niet anders kan) een nieuw lagerhuis moet plaatsen, dien ik dit dan aan beide kanten te doen en zou het volgende huis dan geschikt zijn?

https://www.indi.nl/nl-nl/p/aandrij...d-25mm-77302?PageNumber=0&VariationTable=true

Als ik het zelf zeg ziet dit er nogal wat fragiel uit. De as is 80mm in diameter en weegt zeker zo'n 10-15kg. Ik wil niet dat het ding los komt met zo'n 5000 toeren per minuut en 3 vlijmscherpe messen...:rolleyes:
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Nee zoiets moet je niet nemen is van plaatwerk gemaakt. 6205 lagers zijn ook niet zelfstellend. Dan moet je even voor mij op de gok de uc205 of yet 205 eens opzoeken met bijpassend Lagerhuis.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik zou dat zeker voor deze toepassing niet bij alie halen. Maar gewoon skf of ander merk. Een verlengd lager is redelijk precies. Er zijn er ook met iets ruimere passing en excentrische ring. Kan makkelijker monteren zijn.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ik zou dat zeker voor deze toepassing niet bij alie halen. Maar gewoon skf of ander merk. Een verlengd lager is redelijk precies. Er zijn er ook met iets ruimere passing en excentrische ring. Kan makkelijker monteren zijn.

Wat zou jij voorstellen? In de vorm van een link?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Beetje lastig nu maar kijk op skf site en zoek op staand Lagerhuis dan heb je vervolgens de keuze nog tussen verlengd lager lager met excentrische ring of lager met klembus. Zou zelf als er de ruimte is voor excentrische ring gaan. Meen een yet 205. Succes met zoeken
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ik heb even gekeken maar ik kan deze met behuizing niet zo snel vinden in NL. Wel vond ik deze die er veel op lijken:

https://www.westfalia.eu/nl/shops/landbouw-dier/voertuigonderhoud-en-accessoires/voertuigaccessoires/aandrijfassen/1558561-westfalia-staande-lager-2-gaten-gegoten-behuizing-25-mm-schacht.htm?gclid=EAIaIQobChMI7OLruJHn4QIV1-R3Ch11zg8GEAQYBSABEgI3f_D_BwE&utm_medium=1.+SEA&utm_source=Shopping+NL&utm_campaign=Shopping+NL

https://www.aandrijfshop.nl/lagerblok-ucp-205.html

https://www.lagerboer.nl/a-39613032...ers/yet205-skf-insertlagers-grae25nppb-16205/

Beetje lastig nu maar kijk op skf site en zoek op staand Lagerhuis dan heb je vervolgens de keuze nog tussen verlengd lager lager met excentrische ring of lager met klembus. Zou zelf als er de ruimte is voor excentrische ring gaan. Meen een yet 205. Succes met zoeken
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Vanmiddag heb ik het Lagerhuis met de slijptol afgeslepen. Dit is goed gegaan. Nu op zoek naar twee vervangende lagerhuizen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.