Hulp nodig bij lagers demonteren

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Beste leden,

Na flink zoeken kom ik er achter dat het lagerhuis niet compleet verkrijgbaar is. Alle lagerhuizen die ik heb gevonden zijn te klein om vast te zetten aan de machine (hart op hart is namelijk +/- 130mm). Alle 25mm lagerhuizen zijn zo'n 105mm hart op hart. Ik ga nu lagerboer.nl een mailtje sturen of ze ook een groter lagerhuis kunnen leveren met een kleiner lager...

Iets als deze: https://www.lagerboer.nl/a-50177244/lagerblokken-en-insertlagers/ucp207-ibu/

Met dit lager: https://www.lagerboer.nl/a-39613032...ers/yet205-skf-insertlagers-grae25nppb-16205/
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Kijk bij een kwalitatieve fabrikant zoals SKF, die gasten hebben standaard blokken met hoh 130mm!!!! voor een as van 25mm.

Die blokken te zien op in je laatste link zou ik niet vertrouwen op een schaafmachine. Lijken mij op foto maar van dubieuze kwaliteit in vergelijk met een deftig merk.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ik heb bij diverse firma’s gekeken voor skf lagers. Maar geen van allen heeft hoh 130 met 25mm inwendig.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ik denk dat jij tweedelige lagerhuizen bedoelt? Dat zijn inderdaad mooie huizen maar die kosten meer dan 100 euro stuk. Dat loopt dan wel gauw uit de hand. Ik denk dat de lagerhuizen die ik stuurde wel goed genoeg zijn. Echter is de juiste maat nergens verkrijgbaar. Wellicht heb ik 600kg aan schroot staan:D

Kijk bij een kwalitatieve fabrikant zoals SKF, die gasten hebben standaard blokken met hoh 130mm!!!! voor een as van 25mm.

Die blokken te zien op in je laatste link zou ik niet vertrouwen op een schaafmachine. Lijken mij op foto maar van dubieuze kwaliteit in vergelijk met een deftig merk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je een y blok hebt dat past, koop je daar een lager bij met een trekbus. Kan je met een gedraaide bus met zaagsnede de ruimte opvullen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als bv een y blok 35 de goede hartafstand en hoogte heeft, moet je de ruimte van 35 gatmaat naar 25 asmaat opvullen. Je laat dan een bus draaien met een buitendiameter van 35 en een gat van 25. Om hem te kunnen klemmen zaag je een kant open. Als je nu een y blok met een 35mm lager met trekbus neemt, kan je met deze trekbus ook gelijk je vulbus op de as klemmen.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Dat is opzich een goed idee. Zou dat wel stevig genoeg zijn? Het gaat wel om een flinke wals.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je kan ook je goede en gesloopte lagerblok naar bv spinningwheels sturen en vragen of hij de ene weer compleet maakt en voor de gene die je verkloot hebt een nieuwe maakt.
 

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Welke asdiameter en hoogte heb je nodig? Hier in de buurt zit een bedrijf die me al heel vaak geholpen heeft met zulke dingen, wil gerust eens binnenlopen en info/prijs vragen? Als het is wat je zoekt kan ik ze evt kopen en opsturen naar je?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Dat zou aardig zijn. As diameter is 25mm en hart op hart van de bouten is 113. Ik dacht 130 maar had het door de war gehaald.

- - - Updated - - -

Hoogte van de as zit nu ongeveer op 90mm centraal. Maar kan ik eventueel ophogen bij de nieuwe blokken
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik vond vandaag bij het opruimen van de werkbank nog 2 staande lagerhuizen met lagers. Zijn gebruikt maar goed. Wegens vakantie kan ik ze pas over 2 weken opsturen tegen verzendkosten. Of ophalen in bergen op zoom.
 

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Dat zou aardig zijn. As diameter is 25mm en hart op hart van de bouten is 113. Ik dacht 130 maar had het door de war gehaald.

- - - Updated - - -

Hoogte van de as zit nu ongeveer op 90mm centraal. Maar kan ik eventueel ophogen bij de nieuwe blokken

Hadden onderstaand lager op stock, prijs was rond de 40 euro per stuk. Asdiameter 25, boutpatroon +/_ 113mm enkel de hoogte klopte niet.

Gr, Christof.

xpWmWvl.jpg
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Zal dan ophogen worden middels een gevlakt staal massief blok staal. Moet daar wel twee gaten in boren. Leuk klusje😀

- - - Updated - - -

Ik hou je op de hoogte Christof. Onwijs bedankt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.