Kosten zelf projecten van hout maken vs kant-en-klaar kopen

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mijn speelhuis heeft aan materiaal 175 euro gekost. Destijds op een veiling een grote partij haagbeuken schaaldelen gekocht en bij een lokale haardhoutverkoper vier palen. Met bovenfrees, decoupeerzaag, afkortzaag, handschaaf en setje slangenboren kun je een speelhuis maken. Ook zonder elektrisch gereedschap lukt dat nog wel.

Over houtconstructies is op het forum veel geschreven en veel kennis aanwezig. Goed meten is iets wat je zelf kunt leren. Ik zeg, spring in het diepe, ga ervoor en ik weet zeker dat je niet verzuipt!

Da's al een flinke set materiaal. Het enige dat ik gebruikt heb om onze speeltuin te bouwen is Sketchup, een boormachine en een afkortzaag (al had het met een handzaag prima gekund).

Ik was uiteindelijk incl alle toebehoren (paalankers, schommelhaken, handgrepen, schommels, klimnet, ...) toch enkele honderden euro minder kwijt dan wanneer ik eenzelfde set van Wickey gekocht had.
Anderzijds heeft bijv. Wickey wel af en toe FIKSE kortingen (tot 40% en meer) en dan kan het best wel goedkoper om zo'n wickey set aan te schaffen.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Da's al een flinke set materiaal. Het enige dat ik gebruikt heb om onze speeltuin te bouwen is Sketchup, een boormachine en een afkortzaag (al had het met een handzaag prima gekund).

Ik was uiteindelijk incl alle toebehoren (paalankers, schommelhaken, handgrepen, schommels, klimnet, ...) toch enkele honderden euro minder kwijt dan wanneer ik eenzelfde set van Wickey gekocht had.
Anderzijds heeft bijv. Wickey wel af en toe FIKSE kortingen (tot 40% en meer) en dan kan het best wel goedkoper om zo'n wickey set aan te schaffen.

Ik heb bij Wickey gewerkt als marketeer. Ervan afgezien wat mijn mening van het bedrijf intern an sich is, even wat punten.:
- De 40% korting is de standaard, deze staan er bijna altijd. Eigenlijk worden de prijzen gebaseerd op wat ze er voor willen hebben, en daarboven een doorgestreepte prijs die uitkomt op X% meer zodat het preciese kortingspercentage gegeven kan worden.
- De hoekankers en bevestigingsmaterialen zijn in veel gevallen niet toereikend. Veel mensen, hetgeen de meest voorkomende klachten waren, kochten zelf nog ankers, beton en RVS schroeven van een beter merk, nadat ze het bouwpaket van Wickey krijgen.
- De sets zijn in veel gevallen zelfs duurder geweest in de tijd dat ik er werkte, dan wanneer je de spullen apart zou kopen. Er was toentertijd (2017) bijvoorbeeld en schommel die kostte iets van 150 euro, terwijl je de spullen apart op dezelfde website voor 125 kon kopen.
- Het hout is in veel gevallen slechte kwaliteit hetgeen vaak teruggestuurd wordt, waarna je weken kunt wachten op vervanging.

Zelf bouwen is bijna altijd goedkoper dan wat je bij een bedrijf als Wickey koopt. Wel heeft Wickey een mooi aanbod wat erg goeie ideeen verwerkt in leuk uitziende speeltorens voor kinderen.
 

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Als familie of vrienden een standaard kledingkast willen hebben adviseer ik ze om naar de Ikea of Leen Bakker te gaan. Tegen hun prijzen kan ik, qua materiaal niet opwerken. Ik heb er trouwens ook minder lol in om met MDF of spaanplaat te werken. Meestal zijn die kasten van een redelijke kwaliteit als je ze maar niet te vaak demonteert. Gewoon laten staan dus. Omdat ik de afgelopen periode wat 2e hands en nieuwe houtbewerkingsmachines heb aangeschaft kan ik met massieve meubeltjes, qua materialen, redelijk concurreren. Uiteraard los van de uren. Ik koop mijn eiken, essen en kersenhout bij een zagerij in Duitsland rond de 600 euro per kub. Droog het zelf en kan het met de lintzaag herzagen in de gewenste dikte. Verder kijk ik altijd in alle bouwcontainers in de buurt. Volgens mijn vrouw een nieuwe tik van me. Pas nog een mooie grenen vloer van ruim 20 m2 uitgehaald. Een keer door de vandiktebank en als nieuw. Wel goed opletten voor ijzer voor dat je het gaat schaven. Als laatste tip hou ik de veilingen van Troostwijk goed in de gaten. Deze week een eerste partij hardhout (Billinger) gekocht 13 planken van 15 bij 300 cm en 30 mm dik. Bij elkaar 113 euro. Omgerekend rond de 650,-- per kub. Ga er voor ons zelf een tweezits bankje voor buiten van maken. Heb gelukkig de ruimte om het hout te op te slaan en de drogen. Zoals al eens eerder aangegeven hebben we er in huis een logeerkamer voor opgeofferd om de laatste weken het hout op meubelhoutdroogte te krijgen. Ik merk dat een soort sport wordt om aan goed en mooi hout te komen voor een redelijke prijs. Op deze wijze is mijn timmerhobby nog een beetje betaalbaar.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Heb enkele jaren geleden een complete dubbele ensuitewand gemaakt met paneeldeuren en hoge schuifdeuren in massief zuid-duits grenen.
Materiaalkosten 3000 euro. Als je zo iets aanschaf kost het je tussen de 10.000 en 15.000 euro.
Hoe vaardiger je wordt hoe meer je verdient.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
't is dat je die centjes niet ziet terugkomen hé :) maar je bent goedkoper af als het om maatwerk gaat.
Maar als je je zin vindt bij ikea moet je dat zeker kopen.
 

rienkvanommen

Nieuw lid
26 jul 2015
24
0
Ik heb inmiddels geleerd om voor sommige oplossingen langs de Ikea te gaan. Voor standaard meubels bijvoorbeeld (stoelen, kasten, plankje in de keuken). Daar tegenover staat dat ik in ons huis veel maatwerk dingen gebouwd heb: de keuken, eettafel, inbouwkast etc. Dat zijn zegmaar eyecatchers geworden, tenminste dat hoor ik regelmatig van mensen die over de vloer komen.

Het is trouwens ook gewoon m'n hobby. En over het algemeen kosten hobby's geld. Ik probeer alleen nieuw gereedschap te kopen als het voor de komende klus nodig is. Daardoor houd ik het een beetje in de hand en kan ik het thuis blijven verantwoorden:) Zoals je zelf al aangeeft: je handen jeuken. Dat klinkt in mijn oren alsof dat je er energie van krijgt. Dat is ook wat waard!

Verder is mijn tactiek Marktplaats.nl in de gaten houden. Er wordt regelmatig gratis hout aangeboden, als je daar een oogje voor ontwikkeld zit er wel eens goed en bruikbaar hout tussen. Of 'oude' meubels gratis overnemen van familie/vrienden. Ik heb inmiddels een aardige voorraad hout liggen, van constructiehout tot hardhout (Bilinga, Eiken etc). Voor een klusje kan ik dan eerst in de eigen voorraad hout zoeken. Inmiddels heb ik genoeg gereedschap dat ik van ruw hout bruikbaar hout kan maken (zagen, schaven etc). Maar dat is een resultaat van jaren hobbyen en geduld hebben:) Mijn ervaring met het aantal gereedschappen dat ik inmiddels in bezit heb, is dat ik goedkoper uit kán zijn als ik het zelf maak. De uren die ik eraan besteed zie ik als vermaak/hobby. Door veel te doen wordt je steeds vaardiger en sneller.

Oh en wat ik ook regelmatig doe is de Kringlopen langs. Daar vind je veel oude meubels, die van goed hout gemaakt zijn. Die koop je voor een prikkie waardoor je een werkstuk goedkoper kan ontwikkelen.

Grtz Rienk
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
146
41
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik heb ook zelf een speelhuis gebouwd voor mijn kinderen, nadat ik had afgewogen om een speelhuisje kant en klaar te kopen. Ik was in totaal wel 1.000 euro kwijt, maar alles is van goede, zware kwaliteit en afgewerkt met douglas planken. Ik vindt dus ook dat het voordeel vooral zit in het maatwerk en de extra kwaliteit.
 

WannaWood

Actieve deelnemer
1 apr 2015
73
0
Oosterbeek
Heb enkele jaren geleden een complete dubbele ensuitewand gemaakt met paneeldeuren en hoge schuifdeuren in massief zuid-duits grenen.
Materiaalkosten 3000 euro. Als je zo iets aanschaf kost het je tussen de 10.000 en 15.000 euro.
Hoe vaardiger je wordt hoe meer je verdient.

Of, hoe minder je uithoeft te geven ��
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Alles hangt natuurlijk af van wat je maakt, waarmee je het maakt en hoe je het maakt.

Ik maak veel zelf omdat:
- Ik het supertof vind om te doen
- Ik er altijd een eigen twist kan aan geven
- Mijn constructies dikwijls steviger zijn dan gemaakt te kopen
- Ik moet aan mezelf geen uurloon aanrekenen
- Ik hout (oude meubels van kringloop) kan hergebruiken en nieuwe bestemming kan geven

Ik ben wel geen 100% zelf maker. Een keuken plaatsen bij iemand gebeurd namelijk veel op basis van de standaardkasten van Ikea. Voor die prijs kan je het gewoon niet maken.
En toch maak je dan bv het bovenblad zelf. Of maak je een mooie snijplank voor op het aanrecht. Of een mooi kruidenrekje.

Conclusie voor mezelf maak ik het. Indien ik het bij een ander moet doen, durf ik wel dikwijls gemaakt te kopen en te installeren, maar probeer ik toch eigen twist te geven.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Bij mij is dit voor elk project opnieuw afwegen.

Ik maak graag veel zelf, soms kan je eraan uit, soms niet. Als je een elektrische machine moet kopen of stukken die je later niet meer herbruikt, kan je er al snel niet meer financieel aan uit, zelfs zonder de uren te tellen.
Het is ook wel hobby maar niet tot het oneindige.

Zowel kost als vrije tijd zijn de zaken die schaars beschikbaar zijn en dit wordt afgewogen tegen wat is de uiteindelijke waarde voor mezelf en hoeveel ga ik eruit kunnen leren.

Dat allemaal probeer ik te combineren. Ik heb nog veel meubelen in huis die ik zelf wil maken. Dat is erg, erg veel werk, en ik heb erg, erg weinig tijd :)

In de praktijk komt dat voorlopig hierop neer:
* ik heb een speeltuig overwogen, maar te duur en tijdsintensief om zelf te doen. Vooral de bedekkende planken (zijkanten, dak...) tellen door in het gewicht, veel meer dan de balken
* ik doe geen opdrachten voor familie, vrienden enz. Ik zou dat erg graag willen, maar dit leidt tot teleurstellingen want ze verwachten dat ik meubelen kan maken aan de prijs van meubelpaneel uit de gamma, morgen al klaar. De uitleg is meestal dat ik nog niet goed genoeg ben, toon wat foutjes in eigen meubelen.
* ik laat meubelpaneel zagen & lamineren door de groothandel. Zelf enkel de assemblage.
* ik beperk het werk met massief hout omdat dit toch het meeste tijd en toewijding vergt. Dit is voor later als de kinderen groter zijn. Sommige meubelen zijn dus voor later en ik bered me. Een massieven buitentafel bv, zou ik heel graag willen maar dit is voor later.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.