Kosten zelf projecten van hout maken vs kant-en-klaar kopen

Bastognekoek

Nieuw lid
25 jul 2018
16
0
Hoi,

Ik zie hier op het forum meerdere prachtige projecten voor bijv. het bouwen van een speelhuisje. Bijv. deze: https://www.woodworking.nl/showthread.php?13682-Speelhuisje-opbouw&highlight=speelhuis of deze https://www.woodworking.nl/showthread.php?23847-Kinderspeelhuisje&highlight=speelhuis . Mijn handen jeuken en wil graag aan de slag :).

Echter zit ik met de kosten. Als ik online naar hout en de andere benodigde materialen voor bovenstaande huisjes zoek, dan gaat het volgens mij al snel over de €2000,- heen (even heel grof berekend). Nu begrijp ik dat er niets gaat boven het zelf maken, het is immers ook leuk en geeft een hoop voldoening. Daarnaast mag het ook best wat kosten. Maar als ik het opweeg tegen een kant en klaar huisje is het al snel 4x duurder.

Dit gevoel heb ik vaker, met meerdere projecten. Neem bijv. een simpele zandbak. Volgens mij ben je met de benodigde materialen al snel duurder uit dan een kant-en-klare kopen. Natuurlijk kun je het dan helemaal op maat maken etc, maar toen ik met de hobby begon ging ik er eigenlijk vanuit dat de investeringen in gereedschap etc. zichzelf zouden terugverdienen omdat je veel zelf kunt maken. Mis ik soms iets of "hoort dit er nu eenmaal bij"?

Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.

Gr. Diego
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Mijn ervaring so far: het is praktisch altijd duurder maar je hebt zelf ook een hoop meer in de hand als het aankomt op kwaliteit. Buitenkansjes qua aankoop van hout daargelaten zal je voor een dergelijk project als een speelhuisje inderdaad diep in de buidel moeten tasten. Eigenlijk hoe ingewikkelder het project hoe eerder het zichzelf terugverdiend, je hebt immers geen uurloon te betalen. Dat is met kant-en-klaar producten wel net even anders, dan heb je geen uurloon. Als je een goedkope hobby wilt kan je beter vliegtuigspotten o.i.d. :)
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Mijn ervaring is dat zelfbouw al snel even duur is vergeleken met compleet kopen. Maar bij zelfbouw pak je dan wel net dat mooiere en dikkere hout. En niet te vergeten het is maatwerk waardoor het perfect past op het stuk gras dat je hebt liggen. Besparen niet dus, maar meer waar voor je geld.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
mijn 5 centen in deze discussie

het kan niet anders of zelfbouw is goedkoper dan kant-en-klaar kopen, in de veronderstelling dat je dezelfde kwaliteit hout zou nemen.
De verkoper moet namelijk het vlg allemaal in rekening brengen en de doe-het-zelfer niet:
- de werkuren
- overhead, reclame, buro, algemene kosten, verzekering, ....
- winst en belasting
Al deze kosten bespaar je als doe-het-zelver. En ik kan me niet voorstellen dat de verkoper zoveel beter het hout kan inkopen dan een slimme doe-het-zelver. Of zie ik dat helemaal verkeerd ?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
beetje kort door de bocht; bekijk anders eens de prijs van een ikea kast incl geleiders, scharnieren,... voor die prijs heb je zelfs nog niet het plaatmateriaal...
zelfbouw is in de meeste gevallen enkel goedkoper als je maatwerk wil; als je niet de standaard speeltoren (of meubels, ...) wilt maar iets uniek, met afwijkende maten, materialen,...

zou je zeker aanraden om op zoek te gaan naar groothandels voor zowel hout als bouwmaterialen. laat je niet afschrikken, meestal leveren die bedrijven aan iedereen met veel betere prijzen en meestal betere kwaliteit vergeleken met de DHZ zaken (Gamma, Hubo,...)

maar denk dat iedereen het wel kan be-amen dat zelf dingen maken gewoon leuk is en voldoening geeft
en nieuwe tools kopen is gewoon leuk (hobby op zich :eek: ) maar je zal veel moeten klussen om die investeringen eruit te halen...


mijn 5 centen in deze discussie

het kan niet anders of zelfbouw is goedkoper dan kant-en-klaar kopen, in de veronderstelling dat je dezelfde kwaliteit hout zou nemen.
De verkoper moet namelijk het vlg allemaal in rekening brengen en de doe-het-zelfer niet:
- de werkuren
- overhead, reclame, buro, algemene kosten, verzekering, ....
- winst en belasting
Al deze kosten bespaar je als doe-het-zelver. En ik kan me niet voorstellen dat de verkoper zoveel beter het hout kan inkopen dan een slimme doe-het-zelver. Of zie ik dat helemaal verkeerd ?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De mythe dat zelfbouw goedkoper is levert een excuus om mooi gereedschap aan te schaffen en zelf leuke ontwerpen te maken. Ik zie niet graag die mythe onderuit gehaald worden ;)

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Als het louter gaat om speelhuisjes - en niet eerder een meer algemene filosofische overpeinzing was - had ik vorig jaar hetzelfde dilemma:

https://www.woodworking.nl/showthread.php?24333-Plannen-speeltorens-speelhuisjes-in-hout

Het was me vrij snel duidelijk dat een zelfbouwpakket BEDUIDEND goedkoper zou zijn dan wanneer ik zelf een pakket zou gaan ontwerpen/samenstellen (louter prijs vd onderdelen uiteraard; uren geeneens in rekening). Na-tuur-lijk is de kwaliteit dan niet wat ik zelf zou gekozen hebben, maar we hebben het over een speelhuisje. Voor hetzelfde geld - pun geeneens intented - zou mijn nageslacht er geeneens naar hebben omgekeken (gelukkig is de praktijk het omgekeerde: ze zijn er niet uit weg te slaan), en dan nog: binnen maximaal een jaar of zes gaan ze puberen en steken ze het spel in de fik wanneer ze er geniepig zitten te roken. Hoezo ik ga altijd uit van de extremen?

Nu an sich was de montage van het pakket eigenlijk ook plezant. En ik heb het ook aanzienlijk gepimpt, anders had ik het er toch ook moeilijker mee gehad dat ik niet zelf iets op papier had gezet. Zo heb ik een verstevigd dak met onderdak voorzien waardoor ze er in bij wijze van spreken in kunnen camperen. Ik heb ook een centrale steunpilaar weggelaten (elders gecompenseerd, d'Uh!), dat soort dingen. zo was het al bij al toch ook leuk.

Oh ja, over extreemdenken gesproken: ik denk overigens niet dat al die zelfbouwsels even veilig zijn. En dan bedoel ik geeneens dat het uit elkaar valt als Billy eens een taartje te veel heeft gegeten en de toren bezwijkt onder zijn gewicht, maar wél de zaken waar je als zelfbouwer geeneens aan zou denken (x cm speling tussen onderdelen om wurging door touwtjes van de kleding die blijft haperen te vermijden; zoiets). Bij een pakket weet je ten minste dat er normen worden nageleefd.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De stelling:”Zelfbouw is duurder dan kant en klaar (of bouwpakket)” geldt niet alleen voor de hout hobby.
Ik kijk ook veel op circuitsonline en audio fora, en daar is het van hetzelfde.
Veel mensen vragen om advies voor zelfbouw electronisch gereedschap of audio apparatuur. En daar komt ook altijd uit: zelfbouw is duurder vanwege gebrek aan gereedschap en goedkopere inkoop.

De enige keer dat zelfbouw goedkoper is, is als een ander het helemaal met de hand voor je zou maken. Dan kan je het zelf goedkoper.
Maar zodra ze het met frees-, las-, spuit-, laser- en montagerobots kunnen maken, kan je er qua kostprijs-per-stuk niet tegen op.

Maar ik vind de voldoening van een zelf gemaakte tafel onbetaalbaar! Dat telt ook mee. Dus zelfbouw heeft mijn voorkeur.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als je gewoon "een kast" of bijvoorbeeld "een luidspreker" wilt is zelfbouw eigenlijk altijd duurder.
Als je echt eisen begint te stellen dan wordt dat al snel anders.
Wat je kant en klaar koopt is meestal groot ingekocht, goedkoop gemaakt en/of in elkaar gezet en wordt daardoor relatief voordelig aangeboden.

Als voorbeeld de voordelige kasten: de achterkant van je kast is karton of hoogstens board, en het basismateriaal is vaak 14 of 16mm dik.
Heb je pech dan is dat materiaal een belabberde kwaliteit MDF en soms is het spaanplaat.
Het beslag is in het beste geval een goedkope serie van Blum, maar meestal krijg je gewoon beslag van de goedkoopste Chinese fabrikant die ze konden vinden.

Maak je zelf een kast dan gebruik je over het algemeen 18mm dik materiaal, omdat dat makkelijk verkrijgbaar is en daardoor voor je gevoel relatief voordelig is.
Vergeleken met 14mm gebruik je dan echter al bijna 29% meer materiaal, ofwel je kosten zijn ook zomaar 29% hoger.
En zelfs als je spaanplaat bij een Gamma, Karwei of Praxis gaat halen is de dikte van de melamine laag een veelvoud van dat van die voordelige kast.
De achterkant maak je waarschijnlijk minimaal van een plaat 4mm hardboard, maar soms heb je ook nog wat triplex of zelfs dun multiplex staan.

En alles bij elkaar is je kast plotseling duurder als die "voordelige" kast. Wat een verrassing...
Dat de twee niet vergelijkbaar zijn in gewicht, belastbaarheid, levensduur, e.d. zullen we maar even vergeten.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het mooiste van zelfbouw is dat je mag dromen dat je werkstuk misschien nog wel door je kleinkinderen wordt gebruikt.
Terwijl je bij de kant en klaar pakketten al bij het in elkaar schroeven denkt:”De volgende bouw ik zelf!! :mad:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoi,

Ik zie hier op het forum meerdere prachtige projecten voor bijv. het bouwen van een speelhuisje. Bijv. deze: https://www.woodworking.nl/showthread.php?13682-Speelhuisje-opbouw&highlight=speelhuis of deze https://www.woodworking.nl/showthread.php?23847-Kinderspeelhuisje&highlight=speelhuis . Mijn handen jeuken en wil graag aan de slag :).

Echter zit ik met de kosten. Als ik online naar hout en de andere benodigde materialen voor bovenstaande huisjes zoek, dan gaat het volgens mij al snel over de €2000,- heen (even heel grof berekend). Nu begrijp ik dat er niets gaat boven het zelf maken, het is immers ook leuk en geeft een hoop voldoening. Daarnaast mag het ook best wat kosten. Maar als ik het opweeg tegen een kant en klaar huisje is het al snel 4x duurder.

Dit gevoel heb ik vaker, met meerdere projecten. Neem bijv. een simpele zandbak. Volgens mij ben je met de benodigde materialen al snel duurder uit dan een kant-en-klare kopen. Natuurlijk kun je het dan helemaal op maat maken etc, maar toen ik met de hobby begon ging ik er eigenlijk vanuit dat de investeringen in gereedschap etc. zichzelf zouden terugverdienen omdat je veel zelf kunt maken. Mis ik soms iets of "hoort dit er nu eenmaal bij"?

Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.

Gr. Diego

Natuurlijk doe je dit niet (in eerste instantie) om geld te besparen - zeker niet als je alle gereedschap moet (wilt) aanschaffen. Net als met vliegvissen - vliegbinders die zichzelf wijsmaken dat ze vliegen binden om geld (aanschaf van kant en klare vliegen) uit te sparen door ze zelf te maken houden zichzelf zwaar voor de gek - of zijn zo frugaal (of inmiddels door de wol geverfd) dat ze echt alleen het materiaal aanschaffen dat ze echt in een seizoen nodig hebben ;-)

De prijs die mijn bindklem op dit moment tweedehands waard is, kan ik een (tweedehands) auto(tje) voor kopen ;-)
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Wat je zegt is waar als je het zo zwart wit bekijkt wel ja

Als je elke project opnieuw begind vanaf 0 wel natuurlijk
Maar een simpele zandbak zoals jij hem noemt is als je veel klust of bezig bent met hout natuurlijk iets is wat je maakt van afvalhout wat er nog lag.
Je wilt juist iets op maat maken en net iets anders dan je kids of klein kinderen bij de klasgenoten zien.
Vaak heb je betere kwaliteit hout ,zodat ie langer mee gaat of nog iets opbrengt als ie weg moet
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Natuurlijk doe je dit niet (in eerste instantie) om geld te besparen - zeker niet als je alle gereedschap moet (wilt) aanschaffen. Net als met vliegvissen - vliegbinders die zichzelf wijsmaken dat ze vliegen binden om geld (aanschaf van kant en klare vliegen) uit te sparen door ze zelf te maken houden zichzelf zwaar voor de gek - of zijn zo frugaal (of inmiddels door de wol geverfd) dat ze echt alleen het materiaal aanschaffen dat ze echt in een seizoen nodig hebben ;-)

De prijs die mijn bindklem op dit moment tweedehands waard is, kan ik een (tweedehands) auto(tje) voor kopen ;-)

Henk dat binden kost niet meer veel geld. (ik heb best wel veel) Die witte vice is een verzamel item. Wel een hele mooie. Wat ik uitgegeven heb aan bindmateriaal daar kan 10 man vliegen voor het leven voor kopen. Dit geldt ook voor mijn gereedschap.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Vooreerst moet je het alleen doen als je het graag doet... En vergelijkbare dingen met elkaar vergelijken.... En de afweging maken wat je werkuren waard zijn....

Een speelhuisje in de winkel is vaak goedkoper. Ik heb iets meer uigegeven aan een dergelijk ding, maar de gebruikte houtsecties zijn ook dubbel zo dik.
Kasten uit plaatmateriaal kan je moeilik tegen Ikea op... Als het standaard & eenheidsworst mag zijn.

Een maatkeuken daarentegen.... Kan al snel de aankoop van een eerste combiné en wat draagbare machines rechtvaardigen... Dan heb je die machines en kan je ook andere dingen in huis in die standaard gaan afwerken... Waar je anders naar goedkopere alternatieven zou grijpen... En dan begint de bal te rollen want dan wil je een betere combiné etc. ....

Echt maatwerk in massief is bijna onbetaalbaar om te laten doen... Voor mij toch... Als ik mijn uren niet tel is het heel haalbaar.... Maar het kost wel veel tijd.... Ik doe het wel graag...
En wat je mooi vindt bepaalt ook een en ander.... Ik heb liever een massief meubel, ook al is het in den... Ik heb wel graag de landelijke stijl... En vind dat een goed gemaakte geverfde kast in massief mooi veroudert.... Een kast in plaatmateriaal doet dat nooit...

En tenslotte mag je ook in rekening brengen dat de eerste dingen die ja maakt niet perfect zijn....
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Iets namaken wat je in de winkel kan kopen moet je niet doen natuurlijk. Mijn broer zei ook ooit: "ik heb een mooi kastje gezien in IKEA, kan jij dat.." ik heb toen onderbroken en "koop het" geroepen :)
Als het een maatkast is, is het iets anders.
IKEA is trouwens een goed voorbeeld, die hebben ongeveer het hele proces van boom tot meubel zelf in eigen beheer, kan je nooit ofte nimmer tegenop. Niet voor niks dat menig keukenbouwer de corpussen van Ikea gebruikt.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Vergelijk de kostprijs van je eigen creatie niet met een bulkproduct maar met een voor jou in opdracht gemaakt uniek product en je dag kan niet meer stuk!
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ben het eens met heel veel antwoorden die spreken voor zelf maken. En welk commentaar hoor je liever?

Heb je dat zelf gemaakt? O wat mooi! En wat een slimme oplossing. Geweldig!

Of:

Leuk, maar kijk een volgende keer eens bij de ... Die heben ook vaak goede aanbiedingen.
 

Bastognekoek

Nieuw lid
25 jul 2018
16
0
Een hoop reacties. Lees tussen de regels door bij sommige reacties ook de passie voor het vak/de hobby, mooi:). Ben het er zeker mee eens dat er niets op gaat tegen de voldoening van iets zelf maken (en dat ook te kunnen zeggen).

Het punt is dat je als beginner naast de aanschaf van gereedschap het ook nog moet leren. Als ik zeker wist dat een speelhuisje op palen ging lukken, zowel esthetisch als constructief (dus veiligheid) zou ik ervoor gaan. Echter denk ik, gezien de kosten en onervarenheid, dat op dit moment een bouwpakket (en eventueel upgraden) misschien een beter idee is. Met het geld dat ik daarmee bespaar kan ik ook andere/eenvoudigere dingen maken en ervaring op doen (en een deel investeren in gereedschap:). Ik ga er eens over nadenken. Laat nog wel weten wat het geworden is.

Bovenal vind ik het erg leuk om er mee bezig te zijn. Vandaag mijn nieuwe bovenfrees binnengekregen. Een grote lach op mijn gezicht na voor het eerst in mijn leven gefreesd te hebben.

Lees trouwens ook dat materiaal halen bij een goede houthandel i.p.v. een DHZ-zaak (Gamma etc.) kan schelen in zowel kwaliteit als prijs. Weten jullie een goede in de omgeving van Nijmegen?
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Mijn speelhuis heeft aan materiaal 175 euro gekost. Destijds op een veiling een grote partij haagbeuken schaaldelen gekocht en bij een lokale haardhoutverkoper vier palen. Met bovenfrees, decoupeerzaag, afkortzaag, handschaaf en setje slangenboren kun je een speelhuis maken. Ook zonder elektrisch gereedschap lukt dat nog wel.

Over houtconstructies is op het forum veel geschreven en veel kennis aanwezig. Goed meten is iets wat je zelf kunt leren. Ik zeg, spring in het diepe, ga ervoor en ik weet zeker dat je niet verzuipt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.