Lurem rd31h - rollen drukken niet aan bij vandikte

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sinds kort staat er een Lurem RD31H in mijn mancave te blinken
Gisteren en vandaag een grote stapel planken vlak geschaafd, dat gaat helemaal goed
Vandaag wilde ik die stapel vandikte schaven, dat gaat niet goed, voor de meeste plankjes is een afname van 1mm meer dan genoeg, echter dan stuitert het hout door de vandiktebank heen.
Bij een afname van 2,5 mm of meer gaat het een stuk beter, gooi ik dat zelfde stuk hout er nog een keer doorheen dan stuitert en word niet meegenomen door de aandruk rollen

Zijn deze te stellen ik kan het niet terug vinden in de boekjes (maar mijn frans is ook beneden 0)
Mi is de verhouding tussen de hoogte van het mes en aandrukrollen verkeerd (teveel afname tov de rollen) dit ga ik zo controleren
Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten en/of zijn de rollen ook te stellen ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De messen inmiddels gesteld, dit lost het probleem niet op
Als ik een stuk hout er onder leg (dat overal even dik is) en de bank dan zo afstel dat de messen net aan het hout aaien/raken dan heeft de achterste rol zeker 2mm vrije ruimte, de voorste zelfs meer


De rollen heb ik ook gesteld, dat wil zeggen, de veren strakker gezet, maar meer zakken deden de rollen niet

Wat zie ik hier over het hoofd ?!
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dacht ik aan, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk want...

Als ik de aanvoertafel (vlakschaven) op 0 zet en vervolgens (met de messen los) over beide tafel een lat klem (daarmee dus feitenlijk de messen op 0 zet) en de boel vast zet kom ik nog tekort

Met deze methode heb ik zoals je in dit filmpje ziet nog steeds te kort


Als ik schaafas zo draai dat de messen het hout niet raken maar de wals zelf, en dan de tafel omhoog stel dan drukken de rollen wel aan, máár dan heb ik tussen schaafas en hout maar een goeie mm over, zoveel ruimte om de messen nog meer te laten zakken is er dus niet

Zoals je in het filmpje kan zien lijken de aandrijfrollen niet versleten, als dit zo zou zou zijn zou ik verwachten dat het langs de randen minder gesleten is maar beide lijken overal even dik

Ik zal de messen nog eens stellen met de tafel een stukje lager (2mm, dat resulteer dan in 1mm zakken van de messen ?!) dat is wel vreemd voor mijn gevoel want ik ken eigenlijk alleen deze methode

https://youtu.be/1uXh1fx6JE0?t=502

En die vlieger gaat niet helemaal op (want daarbij stel je de tafel op 0)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
nee is niet te stellen, inmiddels werkt het al een stuk beter, de messen waren inderdaad te hoog, de aanvoer tafel geheel omhoog gedraaid is ca 3 mm boven het afvoer blad
Of het daar eerder fout is gegaan is onbekend, echter bij na controle ging ik hier dus de mist mee in

2 mm naar beneden is 1mm op de as, want de uitvoer blad blijft op 0, aanvoerblad 2mm naar beneden, beitel zit in het midden, zakt het mes dus 1mm

Er moet hier en daar nog wel gesteld worden, de druk van de rollen is nu zeer stevig, bij een minimale afname zie je de sporen van de 1e rol nog...
Dat komt goed....

Bedankt voor het meedenken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Je stelt eerst de vandikte kant af en daarna zet je de tafels van het vlakgedeelte op hoogte .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Als je geen afstelgegevens hebt, zorg je dat de messen zo staan, dat je vandikte gedeelte van je combi goed werkt. Dan klap je de vlakbanktafels neer en stelt die af op de messen. Ik weet niet wat ik daar nog aan toe moet voegen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels al vele dagen aan het stellen van de machine
Eigenlijk klopte geen enkele instelling van de machine

Nadat ik de messen goed had gezet op het afvoerblad schaafde de machine rond, bleek dat het afvoer blad scheef lag (afliep)
Inmiddels heb ik aardig wat bijgesteld, maar ik ben er zeker nog niet (na meerdere dagen sleutelen word ik het ook wel een beetje beu :( )

vlakschaven gaat al beter, vandikte schaven niet, daar drukt de rol alleen goed aan bij een afname van meer dan 0.6mm, als ik niks verander en dan het hout er nogmaals doorheen druk dan blijft het hout stil liggen, als ik het handmatig doordruk tot aan de uitvoer rol dan word het iets meegenomen

Als ik bovenstaande berichten goed begrijp moet het afvoer blad dus 0.6mm zakken, de messen moeten dan ook 0.6mm zakken en zou het blad van vandikte schaven 0.6 mm omhoog moeten
Daarmee drukt de doorvoerrol voor het vandikte schaven beter op het hout

De veren heb ik ook al strakker gehad, maar dat haalt niks uit, het enige dat dit doet is een afdruk in het hout achterlaten
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan de messen laten zakken totdat het begin van de schuinte gelijk zit met het blok. Dan het achterblad opnieuw afstellen, een fractie onder het hoogste punt van de messen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoeveel moeten de aandrukrollen buiten de snijcirkel zitten, het eea regel je natuurlijk met de druk van de veren maar ik moet een aanvangspunt hebben
Is 1mm genoeg, of moet dat meer zijn ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, die gedachte was dus juist, dank...
Ruim 1mm, als in 1,25 of is 2 ook goed
het is best een klusje om verschillende settings te proberen, ik wil dus eigenlijk proberen zo dicht mogelijk bij het ideaal te komen

1. een mm (of een ruime mm) met flink wat druk op de veren/rollen
2. een mm of 4 (fictief voorbeeld) en wat minder druk op de rollen

Bij voorbeeld 1 heb je zeker de afdruk in de rollen staan als je maar weinig afneemt (zeg 1/10 mm)

Gevoelsmatig zou ik voor iets gaan dat tussen 1 en 2 ligt, drukrollen ergens rond de 2,5mm in rust onder de snijcirkel en dan fine tunen met de druk op de veren.
Kan iemand iets nuttigs zeggen over de instelling die het meest waarschijnlijk is

ik ga maar weer eens een dagje stellen in ieder geval....


Voor het stellen van de messen heb ik een hulpstuk gemaakt
ik stel eerste de bladen zuiver in elkaars verlengde. ik gebruik daarvoor een rij en een lampje er achter, door het licht kun je goed zien of alles goed licht of ergens kiert
Daarna leg ik dit over de tafels, twee nokjes vallen precies tussen de bladen
de bouten die ik er in heb gedraaid bepalen de hoogte
na het nodige stellen/testen heb ik ze nu zo afgesteld dat de messen een blokje 2mm meenemen

zoiets: https://youtu.be/1uXh1fx6JE0?t=587

Van 1 van de messen ontbrak een veer die de messen omhoog moet drukken, een paperclip heeft dat opgelost (even uitbuigen en je hebt een veer)

20190411_181238.jpg

20190411_181227.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Waarde ligt bijna altijd tussen 1 à 1,5mm, niet meer.

De druk op de rollen moet ook niet te hoog zijn, het is normaal als de machine het hout bij minimale afname ( 0,5mm of minder) wat moeilijker vooruit krijgt.
Een hogere veerdruk leid er dan toe dat de voorste (gekartelde) wals serieuze sporen nalaat op het geschaafde hout, dieper dan de afname van de schaafmessen.

Best is om te zorgen voor propere en gladde bladen op de machine, dan gaat de doorvoer zelfs bij minimale afname redelijk vlot.
Probeer eens hout te schaven, met een afname van ong. 2mm, bij minimale veerdruk. Als dit moeilijk, of niet gaat, dan pas de veerdruk wat verhogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.