Plakjes berkenhout met bast beschermen voor onderzetters

JeroenK

Nieuw lid
19 aug 2016
12
0
Eindhoven
Hoi Allemaal,

Ik ben opzoek naar wat suggesties voor het beschermen van berkenhouten plakken die gebruikt gaan worden als onderzetters voor glazen (hittebestendigheid is dus niet nodig :) ).
Graag wil ik de bast behouden, aangezien deze de mooie kenmerkende uitstraling heeft. Daarnaast moeten de onderzetters voldoende vloeistofdicht zijn zodat eventuele natte glazen geen kringen achterlaten in het hout. Er zitten wat kleine scheuren in de plakken. Dit is geen probleem maar het zou wel jammer zijn als ze ergens helemaal doorscheuren.

Misschien nog wat extra nuttige info:

Ik weet het vochtpercentage van het hout niet. Maar het hout heeft jaren binnen in de woonkamer gelegen in de open haard van mijn opa (voor de sier, deze werd niet gebruikt. Aangezien mijn opa is overleden, heeft dit hout ook sentimentele waarde voor mijn moeder). Op internet heb ik wel wat suggesties gelezen over zelf drogen in de oven. Is dit nodig? En zo ja, hoe zou dit het beste kunnen?

Ik heb wat producten liggen zoals tungolie, gekookte lijnzaad-olie, danish oil, Tru-oil en wat epoxy bedoeld voor gietwerk. Deze is met wat verhitten behoorlijk dun te krijgen.
Daarnaast heb ik geen vacuumpot of drukketel en bijbehorende pompen, en die vind ik ook wat prijzig om voor dit kleine werkje aan te schaffen, dus stabiliseren gaat m waarschijnlijk niet worden. Of ik zou dit kunnen uitbesteden als dit zou moeten.

IMG-20190331-142018403.jpg

Alvast hartelijk bedankt voor jullie suggesties!
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Eerste gedachte is epoxy, maar dan moet het wel hittebestendige epoxy zijn. Reguliere giethars is bestand tot 50 graden ongeveer, is dus niet geschikt. Je kan het wel gebruiken, maar dan moet er nog een extra laag overheen die wel hittebestendigis. Die kan je dan weer niet gieten.

Maar epoxy is de enige manier die ik zie om de bast zo te behouden
 

JeroenK

Nieuw lid
19 aug 2016
12
0
Eindhoven
Eerste gedachte is epoxy, maar dan moet het wel hittebestendige epoxy zijn. Reguliere giethars is bestand tot 50 graden ongeveer, is dus niet geschikt. Je kan het wel gebruiken, maar dan moet er nog een extra laag overheen die wel hittebestendigis. Die kan je dan weer niet gieten.

Maar epoxy is de enige manier die ik zie om de bast zo te behouden

Bedankt voor je snelle reactie Richie!

Even voor de duidelijkheid: het gaat om onderzetters voor glazen, dus hittebestendigheid is niet nodig. ik zal het in de post even verduidelijken :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik zou ze gewoon een tijdje onderdompelen in lijnolie. Heb het met twee plakjes beuk van een tak gedaan. Deze hebben wel twee jaar in een jampotje gestaan met lijnolie. Eerlijk gezegd was ik ze vergeten en bij een kast opruimen kwamen ze te voorschijn. Maar wonderbaarlijk genoeg geen barsten of kromtrekken nadat ik ze eruit heb gehaald.

En als dat te lang duurt nog even wat meer plakjes maken. Onbehandeld gebruiken en ondertussen een paar in een potje stoppen.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Het hout heeft jaren lang in een open haard in de woonkamer gelegen....

Ik denk dat dit hout meer dan voldoende gedroogd is dus dan blijft de bast er ook wel aan zitten en gaat het hout ook niet verder scheuren. Alleen de buitenste schil van de berkenbast zit wat los, deze kun je voorzichtig los pellen, ik blaas het er zelf altijd af met de compressor. Meestal zitten er meerder witte lagen bast op de stam. Dus even bij eentje kijken hoe dat eruit komt te zien.

Persoonlijk vind ik afwerken met epoxy echt de meest verschrikkelijke optie.

Zelf zou ik ze schuren en afwerken met danish oil of met tung olie.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik ben het met het hierboven geschreven eens. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk al goed droog.
Lekker dik (meerdere dunne lagen aanbrengen!!) in de Danishoil of Tungoil of Lijnolie. Dan gaan ze jaren mee.
 

JeroenK

Nieuw lid
19 aug 2016
12
0
Eindhoven
Bedankt voor al jullie suggesties heren!

Zelf ben ik ook meer fan van een natuurlijke uitstraling, dan een sterk blinkende epoxy afwerking.

Ik ga wat teststukjes maken met olie, epoxy en CA en dan eens kijken wat het beste bevalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.