freesmal vingerlassen/zwaluwstaarten (voor Bosch POF1400ACE)

Bastognekoek

Nieuw lid
25 jul 2018
16
0
Hoi,

Ik sta op het punt om deze bovenfrees te bestellen (Bosch POF1400ACE). Ik zoek daarbij ook een freesmal zodat ik eenvoudig vingerlas of zwaluwstaart verbindingen kan maken. Ik zie dat er een goedkope van Silverline is, maar deze is niet echt compatible met de meeste frezen. Er staat een filmpje van Timmerman Koos op YouTube. Hij kwam er ook niet uit. De topics hier zijn behoorlijk oud en daarmee kom ik ook niet tot het antwoord.

Ik begrijp ook niet wat er allemaal moet passen. Is dat de kopieerring of enkel het freesje?

Ik zie bijvoorbeeld bij deze (https://goo.gl/ktxxF6) staan dat de mal geschikt is voor 1/4” (6.35mm) freesschacht diameter. Echter zie ik deze info niet bij de productinformatie van bosch staan.

Is er iemand hier (misschien met dezelfde bovenfrees) die mij verder kan helpen? Andere ideeën zijn ook welkom natuurlijk. Het gaat er mij om dat ik op een eenvoudige manier deze verbindingen goed kan maken.

Ik ben nog redelijk groen op het gebied van houtbewerking, maar heb het virus goed te pakken :)

Alvast bedankt,

Gr. Diego
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Diego,

De Bosch POF1400ACE heb ik ook. Is denk ik wel een goede machine om mee te beginnen.
Echter zou ik de mal niet kopen die jij noemt. Volgens mij is de voetplaat van de Bosch frees 165mm diameter. Die past niet op de freesmal (tot 150mm).
Ook staat er geen info bij welke diameter kopieerring er gebruikt moet worden.

Groeten,
Martin
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Je hebt bij je freesmachine een 1/4"spantang nodig en een zwaluwstaart frees bit met een 1/2"diameter, 14 graden en met een 1/2"aanloop lager.
 

Bastognekoek

Nieuw lid
25 jul 2018
16
0
Hoi Diego,

De Bosch POF1400ACE heb ik ook. Is denk ik wel een goede machine om mee te beginnen.
Echter zou ik de mal niet kopen die jij noemt. Volgens mij is de voetplaat van de Bosch frees 165mm diameter. Die past niet op de freesmal (tot 150mm).
Ook staat er geen info bij welke diameter kopieerring er gebruikt moet worden.

Groeten,
Martin

Ok helder. Heb de bovenfrees nog niet binnen. Heb sowieso nog nooit een frees gebruikt, dus ben benieuwd hoe dat bevalt! Als ik online een beetje rondkijk kom ik wel steeds meer dingen tegen waarbij een frees echt handig is.
 

Bastognekoek

Nieuw lid
25 jul 2018
16
0
Heb na bovenstaande reacties maar besloten om te investeren in een goede set beitels en zaag i.p.v. een mal. Verwacht voornamelijk tandverbindingen te maken en dat gaat ook goed met een beitel. Een goede zaag en beitels had ik nog niet en zullen op de lange termijn bruikbaarder zijn dan enkel een mal.

Het lijkt alsof iedere keer dat ik iets van mijn lijstje afstreep er weer twee dingen bijkomen :D.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Het lijkt alsof iedere keer dat ik iets van mijn lijstje afstreep er weer twee dingen bijkomen :D.

Dan zou ik maar niet met dubbel krijt afstrepen... wordt het nóg erger!

Al duidelijk welke beitels/zaag? Westers of Japans?

Als je voor Westerse beitels kiest, denk er dan om dat je die neemt die ook geschikt zijn voor zwaluwstaart- en vinger-verbindingen, dus met een min of meer 'scherpe' zijkant. Anders kom je niet goed in de hoeken.
 

Bastognekoek

Nieuw lid
25 jul 2018
16
0
Dan zou ik maar niet met dubbel krijt afstrepen... wordt het nóg erger!

Al duidelijk welke beitels/zaag? Westers of Japans?

Als je voor Westerse beitels kiest, denk er dan om dat je die neemt die ook geschikt zijn voor zwaluwstaart- en vinger-verbindingen, dus met een min of meer 'scherpe' zijkant. Anders kom je niet goed in de hoeken.

Heb deze set voor een mooi prijsje van iemand overgenomen op Marktplaats. Zijn nieuw.

http://www.stanleyworks.nl/products...s+/Beitelsets+/Steekbeitelset+Bailey®+6-delig

Wist niet dat er verschil in zat in steekbeitels, nam aan dat ik hier wel een vingerverbinding mee zou kunnen maken.

Over de zaag twijfel ik nog. Las dat als ik toch ga beitelen een westerse toffelzaag de voorkeur heeft. Grover resultaat, maar makkelijker.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Wist niet dat er verschil in zat in steekbeitels

Ik ga liever niet in discussie met iemand die over scherpe beitels beschikt :(...

Zonder dollen, je kunt er goed mee uit de voeten, voor vingerverbindingen. Maar als je zwaluwstaartverbinding maakt, dan is de vouw aan de zijkant van de beitel van belang. Als deze niet ver genoeg doorloopt (= hogere platte zijkant) dan kom je zo niet goed in de binnenhoeken. Ikzelf heb beitels van Dictum. Niet te duur en best goed.

Over zaag type zou ik nog even nadenken als ik jou was. Een toffelzaag is misschien niet de beste keuze, het ronde handvat laat zich moeilijker sturen. Ik heb deze zwaluwstaartzaag van Veritas.
Veritas Dovetail Saw.jpg
Maar is wel aan de kleine kant, dus beperkt gebruiksgebied. Mogelijk is een kapzaag iets groter dan dit voor jou een betere keuze

Maar weet je, kopen kan altijd nog. Neem rustig de tijd om je te orienteren. Is naast nuttig ook heel erg leuk!
 

Bastognekoek

Nieuw lid
25 jul 2018
16
0
Ik ga liever niet in discussie met iemand die over scherpe beitels beschikt :(...

Zonder dollen, je kunt er goed mee uit de voeten, voor vingerverbindingen. Maar als je zwaluwstaartverbinding maakt, dan is de vouw aan de zijkant van de beitel van belang. Als deze niet ver genoeg doorloopt (= hogere platte zijkant) dan kom je zo niet goed in de binnenhoeken. Ikzelf heb beitels van Dictum. Niet te duur en best goed.

Over zaag type zou ik nog even nadenken als ik jou was. Een toffelzaag is misschien niet de beste keuze, het ronde handvat laat zich moeilijker sturen. Ik heb deze zwaluwstaartzaag van Veritas.
Bekijk bijlage 86188
Maar is wel aan de kleine kant, dus beperkt gebruiksgebied. Mogelijk is een kapzaag iets groter dan dit voor jou een betere keuze

Maar weet je, kopen kan altijd nog. Neem rustig de tijd om je te orienteren. Is naast nuttig ook heel erg leuk!

Dat is wel echt een puike zaag! Ga zeker nog even oriënteren. Denk dat ik binnenkort de Baptist maar eens binnenloop, kan ik het meteen zien en voelen hoe het in de hand ligt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik was op een cursus bij de schrijn de enige die met een sandvik toffelzaag de zwaluwstaarten zaagde. Iedereen was met japanse zagen bezig. Toen had ik geen zin om het zagen met een japanner onder de knie te krijgen. Nu zaag ik met beide al geef ik de voorkeur aan mijn eigen fabrikaat kapzaag. Als je zaag scherp is lukt het na enige oefening. Kan je nog niet zagen dan is de japanse zaag sneller onder de knie te krijgen. Helaas zijn ze haast niet te slijpen. Ik heb freesmallen van Festool om diverse maten zwaluwstaarten te frezen. Ook heb ik het incra systeem om zwaluwstaarten te frezen (kijk even bij incra ls positioner system of festool vs 600) Het goed instellen van alle systemen kost veel tijd als je het een enkele keer doet. Als je enige oefening hebt gaat het met de hand verrassend snel.
 

Bastognekoek

Nieuw lid
25 jul 2018
16
0
Thx, zal eens kijken naar de Japanse zaag. Maar ik vraag me nu in een keer af, kan dit niet gewoon met een bandzaag? Daarmee kun je ook heel precies zagen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Alles kan.... net zoals er lang over praten i.p.v. er aan te beginnen, een standaard valkuil bij houtbewerken :).
Gewoon met een zaag en een paar beitels aan de gang gaan. Zwaluwstaarten zagen is niet zozeer een kunst als een vaardigheid, dat leer je door er veel te maken.

Lintzaag gaat ook alleen ik vindt het jammer dat je dan vaak nog de wat ruwe zaagsnede met een beitel moet bijwerken. Terwijl je de verbinding gezaagd met een fatsoenlijke (Japanse) zaag gewoon zo kan gebruiken. Het idee is ook dat het een gezaagde verbinding is zonder overbodig beitelwerk.
 
Laatst bewerkt:

Edward68

Nieuw lid
5 dec 2018
9
0
Gewoon met een zaag en een paar beitels aan de gang gaan. Zwaluwstaarten zagen is niet zozeer een kunst als een vaardigheid, dat leer je door er veel te maken.

Lintzaag gaat ook alleen ik vindt het jammer dat je dan vaak nog de wat ruwe zaagsnede met een beitel moet bijwerken. Terwijl je de verbinding gezaagd met een fatsoenlijke (Japanse) zaag gewoon zo kan gebruiken. Het idee is ook dat het een gezaagde verbinding is zonder overbodig beitelwerk.


Opzich heb je gelijk. Mits je serieus goed met de handzaag overweg kan (leren ze tegenwoordig niet meer op school)
Mijn ervaring is echter dat ik er vrijwel altijd nog even met de beitel achteraan moet omdat het nét niet helemaal past....
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Allen,

Ik heb zelf heel wat zwaluwstaartverbindingen gemaakt.
Voor mijn keuken heb ik 21 lades gemaakt ... zie foto ...

IMG_3504.JPG

In dit geval, als je veel verbinding moet maken, is zo een freesmal/systeem zeker lonend en heb ik deze dan ook voor aangekocht en gebruikt. De tijdwinst om en dergelijk aantal lades te maken is significant.

Voor de 5 lades in de dressingtable heb ik deze mal niet gebruikt ... te veel set-up tijd nodig omdat de lades verschillend zijn (3 + 2 )
IMG_4117.jpg

Daar is het, zaag en beitel werk geworden. hier kon ik niet voor alle uitsparingen gebruik maken van de lintzaag omdat het verdekte verbindingen zijn.

Dus je keuze is afhankelijk van welk type (ieder type verbinding vraag ook een andere mal ! ! ) en hoeveel verbindingen je gaat maken.

Veel geluk in je zoektocht.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Denk dat ik binnenkort de Baptist maar eens binnenloop, kan ik het meteen zien en voelen hoe het in de hand ligt.

Mag ik je dan een tip geven? Neem niet teveel geld mee en laat je pinpas thuis. En ga niet met een te grote auto. Je neemt altijd meer mee dan je van plan was :cool:

Nee, alle gekheid op een stokje. Gewoon je gevoel volgen en kijken wat lekker in de hand ligt en waarmee je denkt fijn te kunnen zagen.
Voor mij is handmatig maken van tandverbindingen niets, ik heb er het geduld niet voor. Maar heb ook nog geen goede mal om ze te frezen of machinaal te zagen helaas.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
89
Sterksel
Ik was even benieuwd of het met je Bosch en een mal gelukt is om strakke zwaluwstaarten te freesen. Uiteraard naar je totale bevindingen........
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.