Sierraden maken van hout

Martine 1972

Nieuw lid
31 mrt 2019
1
0
Hoi houtliefhebbers,

Ik wil graag sieraden maken van hout. Dus klein werk.
Welke gereedschappen heb ik dan in íeder geval nodig?
En als ik een dremel nodig heb...welke zou dat dan moeten zijn.
Dus voor, oorbellen,ringen en hangers.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor jullie reacties:)

Hartelijk groetje, Martine
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Hoi Martine,

Welkom op het forum! Ik heb je bericht even naar een geschikt forum verplaatst en een onderwerpsnaam gegeven. Dan kun je hier de reacties verwachten en zelf mee praten!

Fons
 
Laatst bewerkt:

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey Martine,

Heb dit samen met een vriendin lange tijd gedaan als klein 'tussentijds' project (en was fijn om al die kleine overschotjes dan toch nog te kunnen gebruiken).
Ik gebruikte vooral een kleine electrische figuurzaag (heel oude van het merk Dremel, eigenlijk niet meer echt een goed apparaat, maar we konden onze plan er wel met trekken). en voor de rest bijna alles met hand-gereedschap. Japanse zaagjes waren hiervoor heel fijn. Een standaard 'Dremel' als waar jij op doelt gebruikten we ook, voor de gaatjes te boren. Welk model doet er dan niet echt zo toe...
Wat wij vooral heel handig vonden was dat er op die elektrische figuurzaag ook een rond schuurschijfje zat, dat heeft ons veel werk bespaard.
 
Hoi Martine,

Helemaal afhankelijk van hoe groot en hoeveel je wilt maken.
Ik maak regelmatig ringen van hout. Ring1.jpgring2.jpgring3.jpg

Hiervoor gebruik ik een figuurzaag (sinds kort een lintzaag), een schuurschijf op mijn boormachine, vijl, rasp en boor

Ik plak soms meerdere stukken hout aan elkaar, dus houtlijm en lijmklemmen. Voor het op maat maken ( binnen maat ) van de ringen gebruik ik een simpele houten roede met in keeping, deze past in de boormachine en is 14 mm dik. Hier zit een zaagsnede in waar ik het schuurpapier in doe. nu kan ik de ruwe ring op maat maken en afwerken. Hiervoor gebruik ik een schuifmaat om de diameter te bepalen.

Gebruik in het begin liefst hout wat gemakkelijk te bewerken is en zorg voor een goede afzuiging of andere stof beschermings middelen.
Afwerken kan met een goede olie. Ik gebruik voor ringen vaak olijfolie.

Groet Edwin .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.