fijnstofunit 2.0

Rond oud en nieuw had ik het fijnstoffilter bij Kor besteld, een goede en snelle service en had deze snel in huis. Om nog zelf te klussen heb ik de ombouw zelf gemaakt, met de prima handleiding is dit eenvoudig te doen. En hij is behoorlijk stil, stiller dan ik had gedacht. Nu alleen nog ophangen, maar daarvoor moet ik eerst een constructie aan de balken maken.

IMG_2789.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Interessant topic! Zou dit ook geschikt zijn om in te werken in een nog te plaatsen plafond?
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Het dak van de garage zal opgebouwd worden uit houten balken als draagstructuur. Hierbovenop komt de isolatie etc (warm dak?). Dus ik wou deze wegwerken in een "luik" tussen deze balken met dan inderdaad de inlaat en uitlaat geopend.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik begin een idee te krijgen van welke kant je op wil. Toch heb ik vooral nog vraagtekens. Zou je een schetsje willen maken? Dat verduidelijkt denk ik een hoop.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Mijn werkplaats is in de bijkeuken gemaakt waar dus ook andere kasten etc staan aangezien dat de enige ruimte was in huis om plaats te maken voor mijn werkplaats. Deze komen nu helemaal onder de fijnstof te zitten (wat ik van te voren ook wel verwacht had), als ik deze filter installeer houdt dat dan in dat ik hier veel minder last van heb of is het puur alleen luchtreiniging voor de longen?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat is een lastige combinatie (bijkeuken en werkplaats). Alleen daarom al heb je een heel goede afzuiging nodig (voor het hele scala van spaanders tot fijnstof). Anders raak je op termijn je werplaats kwijt.

mvg
Klaas
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Het is inderdaad niet de meest ideale plek maar heb geen andere keuze. Ben nu bezig met mijn cycloon afzuiging te maken naar verschillende afzuigpunten welke wordt aangedreven door een starmix zuiger
 

Rozie1702

Nieuw lid
15 apr 2014
3
0
Beste (vak)mensen,

Ik lees al langere tijd deze en ook de oude draad over fijnstofafzuiging. Eindelijk is nu mijn werkplaats af, maar de inrichting moet nog. Waar ik nu al tegenaan loop is de fijnstof, dus wordt het tijd om dit moois te bestellen, echter heb ik nog een vraag hierover. Excuus als ik iets vraag wat misschien al voorbij is gekomen, maar ik kan het niet vinden. Ik heb alles toch wel (2x) gelezen.
Hier wordt gesproken over een kleine werkplaats, maar wat wordt er onder een kleine werkplaats verstaan? Die van mij is 6 x 6 x 3 meter = 108 m3. Kan ik dan deze bestellen of moet ik dan toch de versie 1.0 (de grotere) plaatsen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

groetjes Roos

Oeps, ik zie het al, deze is geschikt voor ruimtes tot 40m3. Zal dus helaas toch de oude moeten hebben.
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Beste (vak)mensen,

Ik lees al langere tijd deze en ook de oude draad over fijnstofafzuiging. Eindelijk is nu mijn werkplaats af, maar de inrichting moet nog. Waar ik nu al tegenaan loop is de fijnstof, dus wordt het tijd om dit moois te bestellen, echter heb ik nog een vraag hierover. Excuus als ik iets vraag wat misschien al voorbij is gekomen, maar ik kan het niet vinden. Ik heb alles toch wel (2x) gelezen.
Hier wordt gesproken over een kleine werkplaats, maar wat wordt er onder een kleine werkplaats verstaan? Die van mij is 6 x 6 x 3 meter = 108 m3. Kan ik dan deze bestellen of moet ik dan toch de versie 1.0 (de grotere) plaatsen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

groetjes Roos

Oeps, ik zie het al, deze is geschikt voor ruimtes tot 40m3. Zal dus helaas toch de oude moeten hebben.

Inderdaad :) Ik heb de filters en drukmeter bij Kor besteld en zelf een 550m3 slakkenhuisventilator op internet besteld.
Mijn werkplaats is qua inhoud ietsjes kleine, maar dat was voldoende om de werkplaats binnen no-time weer fris te ehbben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rozie1702

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Zorgen dat er zo weinig mogelijk stof de lucht in gaat, daar begint het natuurlijk mee.
Ik weet niet wat je verder hebt op dat gebeid maar bij voorbeedl een afzuiger met zo'n stoffen zak er op helpt niet echt daar gaat het fijnstof zo dwars door heen!
Dan is het raadzaam die ook te vervangen voor een fijnstof filter.
Ik heb bv een Festool stof zuiger en die is ook voorzien van een g oede filters en dat scheelt ook al veel.
Hangt er ook van af wat je allemaaal doet, welke machines je allemaal hebt
En hoe intensief gebruik je die..
 
Laatst bewerkt:

Rozie1702

Nieuw lid
15 apr 2014
3
0
Zorgen dat er zo weinig mogelijk stof de lucht in gaat, daar begint het natuurlijk mee.
Ik weet niet wat je verder hebt op dat gebeid maar bij voorbeedl een afzuiger met zo'n stoffen zak er op helpt niet echt daar gaat het fijnstof zo dwars door heen!
Dan is het raadzaam die ook te vervangen voor een fijnstof filter.
Ik heb bv een Festool stof zuiger en die is ook voorzien van een g oede filters en dat scheelt ook al veel.
Hangt er ook van af wat je allemaaal doet, welke machines je allemaal hebt
En hoe intensief gebruik je die..

Je hebt gelijk, maar ik moet ergens beginnen. Vandaag dezelfde als S0ulmaster besteld bij Kor en de internetshop.
Ik heb inderdaad zo'n stoffen zak en hoop die binnenkort te vervangen door zo'n HBM geval met of zonder cycloon daarvoor. Momenteel gebruik ik de werkplaats nog niet heel erg intensief maar de bedoeling is dat dat wel meer gaat gebeuren. Het verbaasde me wel enigszins dat je bij een relatief weinig gebruikte werkplaats al zoveel last van stof hebt. Was dat even vergeten. Mijn vader had vroeger ook een werkplaats thuis zonder afzuiging en nu komen de herinneringen aan de stofgeur weer helemaal terug.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Je hebt gelijk, maar ik moet ergens beginnen. Vandaag dezelfde als S0ulmaster besteld bij Kor en de internetshop.
Ik heb inderdaad zo'n stoffen zak en hoop die binnenkort te vervangen door zo'n HBM geval met of zonder cycloon daarvoor. Momenteel gebruik ik de werkplaats nog niet heel erg intensief maar de bedoeling is dat dat wel meer gaat gebeuren. Het verbaasde me wel enigszins dat je bij een relatief weinig gebruikte werkplaats al zoveel last van stof hebt. Was dat even vergeten. Mijn vader had vroeger ook een werkplaats thuis zonder afzuiging en nu komen de herinneringen aan de stofgeur weer helemaal terug.

Zeker een goede start! Ook ik wil ook zo'n filterbox tegen het dwarrelstof om dat er altijd is. Lees even het draadje over de cycloon en stofafzuiging

Cycloon voor stofafzuiging
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.