Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 50 van de 69

Onderwerp: fijnstofunit 2.0

De sensor kan je misschien niet gebruiken om fijnstof te detecteren of de concentratie er van te meten, maar je zou hem toch kunnen gebruiken voor automatische inschakeling? En dan na een uurtje de ventilatof weer uitschakelen.

Dat lijkt me wel mogelijk ja. Beter op zo'n manier inschakelen dan hem vergeten in te schakelen.
    Misschien de onderdelen toch maar weer eens aan elkaar knopen en wat proberen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thomasz Bekijk Berichten
    De sensor kan je misschien niet gebruiken om fijnstof te detecteren of de concentratie er van te meten, maar je zou hem toch kunnen gebruiken voor automatische inschakeling? En dan na een uurtje de ventilatof weer uitschakelen.
    Een enigszins fatsoenlijke meting lijkt mij wel belangrijk in de context van een goede kwaliteit filter. Het zou recht doen aan de kwaliteit en doelstelling van het filter van Kor. Daarom nog even gezocht en ik kwam uit op dit filter: https://www.bmf-systemparts.com/sens...nstof-sensors/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door website uit bovenstaande link
    De SPS30 van Sensirion kan deeltjes van zowel 0,5 als 1, 2, 4 en 10 µm meten.
    Deze sensor is voor rond de 40 euro verkrijgbaar. Nog wat hardware erbij, en je hebt voor zo'n 70 euro materiaalkosten een automatische schakeling.

Iemand ervaring met deze sensor? Kor, als je dit leest: waar is jouw indruk?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 't Wolt Bekijk Berichten
    Een enigszins fatsoenlijke meting lijkt mij wel belangrijk in de context van een goede kwaliteit filter. Het zou recht doen aan de kwaliteit en doelstelling van het filter van Kor. Daarom nog even gezocht en ik kwam uit op dit filter: https://www.bmf-systemparts.com/sens...nstof-sensors/

Deze sensor is voor rond de 40 euro verkrijgbaar. Nog wat hardware erbij, en je hebt voor zo'n 70 euro materiaalkosten een automatische schakeling.

Iemand ervaring met deze sensor? Kor, als je dit leest: waar is jouw indruk?
    Kijk nou wordt het interessant, als je voor onder de 100 euro een werkende automatische in en uitschakelend systeem hebt voeg ik dat graag toe aan mijn fijnstof filterunit.

't Wolt,

Mijn indruk van deze SPS30 sensor is op zich goed.
    Ik weet niet of deze sensor werkelijk bij 0,5 micron juist meet en of daar dan ook op te schakelen is.
    Ik heb al contact met de leverancier en wacht even af wat mogelijk is.
    Het idee om zoiets te gebruiken om de unit in te schakelen vind ik zo goed, dat ik ga uitzoeken of deze optie toe te voegen is.
    Zag , dat ze ook leuke ander sensoren hebben...

Groet, Kor
    kies ook voor hout
    Voor advies over fijnstof filtratie en het maken van een fijnstof (zelfbouw) filterunit voor de werkplaats: kiesvoorminderfijnstof.nl
    http://www.kiesvoorhout.nl
    http://www.kiesvoorminderfijnstof.nl

Kan die sensor zijn werk doen als je hem inbouwt in het toestel zelf? Als je hem wil gebruiken om de ventilator in te schakelen, moet hij eerst een correcte meting van de omgevingslucht kunnen doen. En dat gaat waarschijnlijk niet het geval zijn als de sensor in de behuizing zit en de ventilator stil ligt. Je zou dan de ventilator af en toe, of op minimumdebiet, moeten laten draaien. En de sensor dan gebruiken om het toerental te regelen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik lees aandachtig mee over de sensor aangezien ik dat ook van plan was. Met deze specifieke sensor geen ervaring maar wel de manier waarop deze communiceert via een I2C interface. Daarmee is deze redelijk eenvoudig uit te lezen met een Raspberry pi of Arduino bijvoorbeeld. Van daaruit kun je een relais schakelen bijvoorbeeld.

Is die prijs van 40 euro bevestigd door de leverancier? Ik vind het redelijk goedkoop voor een uitgebreide sensor als deze.

Met die prijs in ieder geval een goede kanshebber. Ik blijf graag op de hoogte en wil eventueel ook proberen te helpen daar waar ik dat kan.

Lex
    Laatst gewijzigd door Woodlex; 16-06-19 om 15:04.
    Het is maar waar je van hout

Zo'n sensor moet elders in de ruimte komen om de fijnstof concentratie te detecteren.
    Bij overschrijden van een vooringestelde waarde moet de ventilator inschakelen. Zodra de concentratie laag genoeg is mag de ventilator weer uitschakelen.
    Ik heb geen idee hoe zoiets geschakeld moet worden en of deze sensor dat kan, maar daar hoop ik van de leverancier antwoord op te krijgen.

Groet, Kor
    kies ook voor hout
    Voor advies over fijnstof filtratie en het maken van een fijnstof (zelfbouw) filterunit voor de werkplaats: kiesvoorminderfijnstof.nl
    http://www.kiesvoorhout.nl
    http://www.kiesvoorminderfijnstof.nl

Kor, Lex heeft zo te zien dezelfde ideeën over hoor dit te schakelen als ik, en er bovendien ook nog verstand van. De waardes instellen is geen enkel probleem. Als de sensor zelf voldoet is de schakeling te bouwen. Ik stel voor om hierover gedrieën een keer verder te overleggen. Ik vraag Lex per om even naar zijn mailadres, en mail jullie beide dan even.

Ik heb de sensor niet bekeken maar een raspberry pi is zware overkill voor dit soort applicaties. Ik denk dat een arduino og zwlf attiny voeldoende is. Sensor. Arduino en relais ia dan voldoende.

Forum Rechten