fijnstofunit 2.0

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tsja, in ons werkhok willen we de hoeveelheid fijnstof weten, maar wat we buiten in de open lucht aan fijnstof binnenkrijgen.....:(
Dat is eigenlijk ook mijn mening. Wie wil er als het meettoestel werkt eens een meting in woon of slaapkamer doen, en waarom niet in de wagen? En dan de tijd die daar doorgebracht wordt extrapoleren naar de werkplaats. Een meting van de hoeveelheid is wel maar een deel van het verhaal. De samenstelling is iets anders. Houtstof versus fijnstof van verbrandingsmotoren en industrie.
 

Utrecht

Nieuw lid
1 aug 2019
2
1
Ik heb een werkplaats van 250m2. Heeft iemand een idee of ik hier iets aan heb? Wellicht twee?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Rick,van Masave, heeft in zijn pand er twee hangen. Weet alleen niet hoeveel m3 dat pand groot is. Anders hem even vragen, heb je meteeneen ervaringsdeskundige aan de lijn ��
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Hoi, ik heb een werkplaats van 500m3. Advies bij Kor gevraagd en hij stelde 2 grote filterunits voor, alle onderdelen inmiddels in huis, alleen nog tijd vinden om eea in elkaar te zetten. Kortom Kor heeft ervaring voor het aantal units, afmetingen filters en benodigde ventilator ivm circulatie per uur, gewoon mailtje sturen via zijn site of pb.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
@kiesvoorhout, @'t Wold, @woodlex, hoe staat het met de automatiserings plannen mannen?

Ik lees graag een update!
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Hallo,

Op verzoek even een update van de stand van zaken. Projectjes kosten altijd meer tijd dan je denkt en diverse andere dingen aan mijn hoofd gehad waardoor het project wat minder prioriteit heeft gehad. Maar.. het heeft ook weer niet stil gestaan. Inmiddels is een printplaat ontworpen en voorzien van de juiste componenten. Gisteren voor het eerst 230 volt erop gezet en er kwam geen magic smoke, dus de eerste test is het doorgekomen. Binnenkort hoop ik de ESP te plaatsen en kan het echte proefdraaien beginnen. Daarvoor haak ik aan bij de proefopstelling van Kor.

Daarnaast ook een behuizing voor het geheel ontworpen en uit de 3d printer laten rollen. Daarin zit momenteel een lcd voor het tonen van de belangrijkste informatie, de sensor uiteraard en ook nog een temperatuur sensor. Dat laatste puur omdat het kan en ik de ruimte in de behuizing daarvoor had.

Zie de foto's. Hopelijk binnenkort weer een stapje verder en dat zal ik dan ook hier zeker melden.

2019-12-01 10.06.54.jpg2019-12-01 10.12.25.jpg
 

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Zijn er al ervaringen met de luchtreiniger 2.0. Hoe zit t met trillingen en geluid? Het lijkt erop dat er nu een buisventilator inzit? Deze maken meestal meer geluid toch?
Kor, kun je het merk en de specificaties van de ventilator vermelden?
alvast bedankt,
jan
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar dit is mijn ervaring: het geluid is, afhankelijk van de stand van de ventilator, zachtjes tot matig op de achtergrond aanwezig. Ik vind het nooit storend, en ben redelijk gevoelig voor geluidsprikkels. Ben je daar heel gevoelig voor, dan wordt het misschien anders. Ik denk dat een flink grotere unit dan de enige oplossing is.

De meeste fijnstoffilters werken met een slakkenhuismotor. Die zit bij mij alleen in mijn kleine stofafzuiging die ik thuis gebruik (HBM 100 pro). Die maakt flink meer herrie dan het fijnstoffilter. Maar ik denk dat dat voor een groot deel door de resonantie van het stalen frame komt, dus dat is misschien geen eerlijke vergelijking.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Zijn er al ervaringen met de luchtreiniger 2.0. Hoe zit t met trillingen en geluid? Het lijkt erop dat er nu een buisventilator inzit? Deze maken meestal meer geluid toch?
Kor, kun je het merk en de specificaties van de ventilator vermelden?
alvast bedankt,
jan

Jabe,

Trillingen zijn er vrijwel niet.
De ventilator geeft 48 tot 58 dB, bij hoogste snelheid. ( gemeten met Testo dBmeter)
Ik heb inderdaad een buisventilator gebruikt, 375 m3/h, 4 snelheden.
Bekijk bijlage flyer reiniger 2punt0.pdf

Groet,

Kor
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Hallo,

Op verzoek even een update van de stand van zaken. Projectjes kosten altijd meer tijd dan je denkt en diverse andere dingen aan mijn hoofd gehad waardoor het project wat minder prioriteit heeft gehad. Maar.. het heeft ook weer niet stil gestaan. Inmiddels is een printplaat ontworpen en voorzien van de juiste componenten. Gisteren voor het eerst 230 volt erop gezet en er kwam geen magic smoke, dus de eerste test is het doorgekomen. Binnenkort hoop ik de ESP te plaatsen en kan het echte proefdraaien beginnen. Daarvoor haak ik aan bij de proefopstelling van Kor.

Daarnaast ook een behuizing voor het geheel ontworpen en uit de 3d printer laten rollen. Daarin zit momenteel een lcd voor het tonen van de belangrijkste informatie, de sensor uiteraard en ook nog een temperatuur sensor. Dat laatste puur omdat het kan en ik de ruimte in de behuizing daarvoor had.

Zie de foto's. Hopelijk binnenkort weer een stapje verder en dat zal ik dan ook hier zeker melden.

Ziet er goed uit. Misschien kan dit een alternatief zijn voor de sensor:https://www.aliexpress.com/item/400...1.0&pvid=812c5a65-ad5c-40a4-86a7-4af76f6a8945

Mocht je product in de uitrol fase zitten is het misschien handig om de #WiFiManager library op te nemen. Wanneer je ESP boot en hij kan geen verbinding maken met een bestand netwerk dan zet hij er zelf 1 op.
Hierdoor kan je hem makkelijk via de webpagina je gegevens van je bestaande netwerk ingeven. Save en reboot en hij connect na de reboot naar het juiste netwerk.
Scheelt weer flashen:cool:
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ziet er goed uit. Misschien kan dit een alternatief zijn voor de sensor:https://www.aliexpress.com/item/400...1.0&pvid=812c5a65-ad5c-40a4-86a7-4af76f6a8945

Dat is geen alternatief voor de ( Sensirion)sensor die ik gebruik.
Een PM2,5 sensor is niet nauwkeurig genoeg. De Sensirion sensor is PM1 (+ PM2,5 en PM10) en daarnaast heb ik deze getest met TSI apparatuur en in een ISO 16890 testkanaal.


Wellicht toch interessant, zie na nader bestuderen, dat de Alie sensor een gevoeligheid heeft van 0,3 micron.


Groet, Kor
 
Laatst bewerkt:

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Bigfoot, die library was al onderdeel van de huidige situatie. Afgelopen weekend veel aan de slag geweest met de nieuwe printplaat. Lang gezocht waarom het niet werkt, maar het zoals het er nu naar uitziet terug kunnen brengen tot een defecte sensor. Zojuist een RMA formulier ingevuld voor de garantie. Even op zoek naar een nieuwe om snel weer verder te kunnen.

Groeten,
Lex
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,

Een cirkelzaagblad slingert met al gauw 250 km/uur zaagsel in het rond, zodat je een ruimte, ondanks stofafzuiging boven en onder, nooit stofvrij kan houden.
Mijn werkruimte is niet zo groot, zodat de stofconcentratie al gauw hoog wordt.
Een 'Kor' filter is dus zeker geen overbodige luxe. Omdat ik werk onder een schuin dak is er voor een filterunit 1.0 geen plek; de niet zo lang geleden uitgebrachte 2.0 versie is dus een uitkomst.

In het kader van goede voornemens, begin dit jaar een onderdelen pakket bij Kor besteld. Die arriveerde al na twee dagen, degelijk en netjes verpakt.
Alles zit erin behalve het hout en de bevestigingsmiddelen, zelfs rubber afdichtband is meegeleverd, de kabel aangesloten op de ventilator en aan het stekkereinde is het snoer voorzien van adereindhulzen. De standenschakelaar voorgemonteerd, montageplaatje erbij en een losse stekker er bij. En natuurlijk bevat het pakket beide filters en de vacuümmeter.
Nu ben ik zelf nogal van het nameten, zit ook een beetje in mijn naam, maar dat is natuurlijk nergens voor nodig want de bouwtekening klopt gewoon.

Helaas is de Hornbach nogal slecht gesorteerd wat plaatmateriaal betreft, zodat de behuizing uit 'powerplex’ is gemaakt.
De buitenkant van het plaatmateriaal ziet er nog wel aardig uit, maar hoe de binnenlagen erin zijn gefrommeld......
'Plex' is hier denk ik afkomstig van 'perplex'. Zelden zulk goedkoop spul gezien. Dus de kopse kanten moesten echt worden afgewerkt.
In de constructie gaat verder al gauw zo'n 7 meter aanlag- en opsluitlatjes. Dat had ik niet gedacht.

Dus alle projecten en projectjes in de wachtstand gezet en éérst het stoffilter gefabriceerd.
Daar valt niet veel over te vertellen. Recht toe-recht aan. Overigens niet in de verleiding komen om de opsluitlatjes vast te lijmen, want dan krijg je de filters er nooit meer uit :)
De achterkant zit er bij mij los in. Vandaar de twee extra gaten: dan ik eenvoudig het deksel eruit halen.
Het idee is om later in de achterkant nog een klik-aan klik-uit schakelaar te monteren of een tijdschakelaar.

Kor geeft aan de standenschakelaar op stand 1 te zetten en dan de vacuümmeter op 0 af te regelen.
Ik houd niet zou van meters die niets aangeven, dus ik heb het nulpunt ingesteld zonder draaiende ventilator.
Dat betekent wel dat je de positie van de wijzernaald bij de nulmeting met bijvoorbeeld een sticker moet aangeven, zodat je later kan zien hoeveel verloop er is en kan bepalen wanneer je het filter moet schoonmaken, dan wel vervangen.

”Maakt die herrie?”
Neen hij maakt geen herrie, maar je hoort hem wel, al zal dat nog wel meevallen als die straks aan de nokbalk hangt.
Het achtergrondgeluid geeft ook wel wat geruststellends: ”hier wordt zuivere lucht voor je gemaakt”

“Duur!”
Iets is duur als de prijs niet in verhouding staat tot de kwaliteit. Ja het kost wel geld, maar de filterunit is dus niet duur.
Nu ik hem zelf heb gebouwd en heb gemerkt dat er toch nogal wat tijd en materiaal mee is gemoeid, is ook het bouwpakket zeker niet duur.

Bedankt Kor voor dit mooie initiatief en de kwaliteitsspullen.

FilterA.jpg FilterB.jpg
 

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
18
1
Pijnacker
Het idee is om later in de achterkant nog een klik-aan klik-uit schakelaar te monteren of een tijdschakelaar.
Als je er een Sonoff RFR3 in hangt, dan heb je zowel een WiFi / RF schakelaar, een (heel klein) druk knopje, en via de bijhorende App kan je ook timers en aan/uit tijden instellen. En tevens kan je hem aan je Google Home koppelen zodat je simpelweg kan roepen 'OK Google, filter mijn werkplaats!" :cool:

Overigens kan je het chipje in de Sonoff RFR3 ook herprogrammeren, en gebruik maken van de extra IO pins die deze biedt, waardoor je bijvoorbeeld ook een extra sensor kan aansluiten zoals eerder genoemd in dit topic. Misschien veel eenvoudiger dan om zelf een heel circuit te ontwerpen?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.