fijnstofunit 2.0

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
De sensor kan je misschien niet gebruiken om fijnstof te detecteren of de concentratie er van te meten, maar je zou hem toch kunnen gebruiken voor automatische inschakeling? En dan na een uurtje de ventilatof weer uitschakelen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat lijkt me wel mogelijk ja. Beter op zo'n manier inschakelen dan hem vergeten in te schakelen.
Misschien de onderdelen toch maar weer eens aan elkaar knopen en wat proberen.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
De sensor kan je misschien niet gebruiken om fijnstof te detecteren of de concentratie er van te meten, maar je zou hem toch kunnen gebruiken voor automatische inschakeling? En dan na een uurtje de ventilatof weer uitschakelen.

Een enigszins fatsoenlijke meting lijkt mij wel belangrijk in de context van een goede kwaliteit filter. Het zou recht doen aan de kwaliteit en doelstelling van het filter van Kor. Daarom nog even gezocht en ik kwam uit op dit filter: https://www.bmf-systemparts.com/sensors/particulate-matter-fijnstof-sensors/

website uit bovenstaande link zei:
De SPS30 van Sensirion kan deeltjes van zowel 0,5 als 1, 2, 4 en 10 µm meten.

Deze sensor is voor rond de 40 euro verkrijgbaar. Nog wat hardware erbij, en je hebt voor zo'n 70 euro materiaalkosten een automatische schakeling.

Iemand ervaring met deze sensor? Kor, als je dit leest: waar is jouw indruk?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Een enigszins fatsoenlijke meting lijkt mij wel belangrijk in de context van een goede kwaliteit filter. Het zou recht doen aan de kwaliteit en doelstelling van het filter van Kor. Daarom nog even gezocht en ik kwam uit op dit filter: https://www.bmf-systemparts.com/sensors/particulate-matter-fijnstof-sensors/



Deze sensor is voor rond de 40 euro verkrijgbaar. Nog wat hardware erbij, en je hebt voor zo'n 70 euro materiaalkosten een automatische schakeling.

Iemand ervaring met deze sensor? Kor, als je dit leest: waar is jouw indruk?

Kijk nou wordt het interessant, als je voor onder de 100 euro een werkende automatische in en uitschakelend systeem hebt voeg ik dat graag toe aan mijn fijnstof filterunit.:confused:
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
't Wolt,

Mijn indruk van deze SPS30 sensor is op zich goed.
Ik weet niet of deze sensor werkelijk bij 0,5 micron juist meet en of daar dan ook op te schakelen is.
Ik heb al contact met de leverancier en wacht even af wat mogelijk is.
Het idee om zoiets te gebruiken om de unit in te schakelen vind ik zo goed, dat ik ga uitzoeken of deze optie toe te voegen is.
Zag , dat ze ook leuke ander sensoren hebben...

Groet, Kor
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Kan die sensor zijn werk doen als je hem inbouwt in het toestel zelf? Als je hem wil gebruiken om de ventilator in te schakelen, moet hij eerst een correcte meting van de omgevingslucht kunnen doen. En dat gaat waarschijnlijk niet het geval zijn als de sensor in de behuizing zit en de ventilator stil ligt. Je zou dan de ventilator af en toe, of op minimumdebiet, moeten laten draaien. En de sensor dan gebruiken om het toerental te regelen.
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Ik lees aandachtig mee over de sensor aangezien ik dat ook van plan was. Met deze specifieke sensor geen ervaring maar wel de manier waarop deze communiceert via een I2C interface. Daarmee is deze redelijk eenvoudig uit te lezen met een Raspberry pi of Arduino bijvoorbeeld. Van daaruit kun je een relais schakelen bijvoorbeeld.

Is die prijs van 40 euro bevestigd door de leverancier? Ik vind het redelijk goedkoop voor een uitgebreide sensor als deze.

Met die prijs in ieder geval een goede kanshebber. Ik blijf graag op de hoogte en wil eventueel ook proberen te helpen daar waar ik dat kan.

Lex
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Zo'n sensor moet elders in de ruimte komen om de fijnstof concentratie te detecteren.
Bij overschrijden van een vooringestelde waarde moet de ventilator inschakelen. Zodra de concentratie laag genoeg is mag de ventilator weer uitschakelen.
Ik heb geen idee hoe zoiets geschakeld moet worden en of deze sensor dat kan, maar daar hoop ik van de leverancier antwoord op te krijgen.

Groet, Kor
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Kor, Lex heeft zo te zien dezelfde ideeën over hoor dit te schakelen als ik, en er bovendien ook nog verstand van. De waardes instellen is geen enkel probleem. Als de sensor zelf voldoet is de schakeling te bouwen. Ik stel voor om hierover gedrieën een keer verder te overleggen. Ik vraag Lex per om even naar zijn mailadres, en mail jullie beide dan even.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Ik heb de sensor niet bekeken maar een raspberry pi is zware overkill voor dit soort applicaties. Ik denk dat een arduino og zwlf attiny voeldoende is. Sensor. Arduino en relais ia dan voldoende.
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Beste Rob,

We zijn nog steeds aan het werk met de oplossing. Maar inderdaad een Raspberry pi is overkill. De huidige oplossing gaat uit van een esp32, de sensor en een relais. Zodra we een werkende oplossing hebben, zullen we dat hier vermelden.

groeten,
Lex
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Bedankt voor de update. Ik zit er stevig over na te denken om deze unit aan te schaffen.
Als je nou een een esp8266 gebruikt kun je hem zelfs in je wifi netwerk hangen, haha
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
s0ulmaster,

De esp32 is de grote broer van de esp8266 en heeft naast wifi ook bluetooth aan boord. En inderdaad mijn plan is ook om de mogelijkheid te bieden deze in je eigen wifi-netwerk te hangen. Bij mij publiceert hij inmiddels een webpagina met een grafiek van de meetwaarden. Leuk spul ��
 
Laatst bewerkt:

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Idd leuk spul. Programmeren jullie in de arduino omgeving of in C++? Ben benieuwd naar de code zou je die willen delen?
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
De Esp32 wordt geprogrammeerd vanuit de Arduino IDE. Ik ben nog wel wat uurtjes zoet met programmeren en uiteindelijk zal de esp ook met de daadwerkelijke unit van Kor moeten proefdraaien. Binnenkort zit ik samen met Kor en Matthijs en bekijken we hoe we dit verder vorm gaan geven. We houden jullie op de hoogte als er nieuwe ontwikkelingen zijn.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Smijt effies de knuppel in het hoenderhok : de puike schoonzuigertje is toch meer voor het kleine werkhokkie of andere gezegd voor de freubelaar dan is een aan en uit knopje toch wel afdoende ?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Is misschien wat to much, maar als techneut word ik hier toch wel blij van. Het is niet zo heel veel werk om te ontwikkelen en de prijzen vallen me mee :)

Dus ik ben iig voor!
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Rendew, in zekere zin heb je uiteraard gelijk. Hoewel ik er ook zeker voordelen in zie om de luchtkwaliteit daadwerkelijk te monitoren en daar actie op te ondernemen. Ik had namelijk geen enkel idee van de hoeveelheid fijnstof in mijn hok en hoe snel dat dan weer tot een normaal niveau is teruggebracht. Meten is weten heb ik altijd geleerd.

Vanuit mijn standpunt is het echter vooral leuk om te maken, je bent een automatiseerder met houthobby of niet :)

Ieder zijn ding en geen enkel probleem met mensen die het filter met een knopje blijven bedienen.

Groeten,
Lex
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Tsja, in ons werkhok willen we de hoeveelheid fijnstof weten, maar wat we buiten in de open lucht aan fijnstof binnenkrijgen.....:(
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Rendew, in zekere zin heb je uiteraard gelijk. Hoewel ik er ook zeker voordelen in zie om de luchtkwaliteit daadwerkelijk te monitoren en daar actie op te ondernemen. Ik had namelijk geen enkel idee van de hoeveelheid fijnstof in mijn hok en hoe snel dat dan weer tot een normaal niveau is teruggebracht. Meten is weten heb ik altijd geleerd.

Vanuit mijn standpunt is het echter vooral leuk om te maken, je bent een automatiseerder met houthobby of niet :)

Ieder zijn ding en geen enkel probleem met mensen die het filter met een knopje blijven bedienen.

Groeten,
Lex

Vooral dat je zonder te meten het niet weet. En je pakt niet snel elke keer het meetinstrument, dus ik juich deze ontwikkeling toe!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.