Frees tafel

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Dat moet met zo'n frees een makkie zijn Rick.

Ik kan in mijn schuurtje niet veel ruimte missen dus een vaste freestafel/meubel met kastjes etc gaat niet, voor mij is de oplossing dit:



Met het kastje net de hoogte van de frees, dan past het geheel mooi in mijn opslagrek en is hij ook nog eens redelijk mobiel.
Wel ben ik van plan om hem iets duurzamer te maken, geen MDF fence maar edelplaat of nylon of zo.

Hoogte verstelling kan gelukkig met de Triton door de tafel dus daar hoef ik geen mechanisme voor te maken.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Heb jij ook een triton? Qua hoogte wil ik inderdaad hetzelfde gaan doen, en ook bij mij moet alles weer onder de werkbank passen.
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Ja heb ook de Triton MOF001. Heb ik je volgens mij ook eens ge Pb'ed (nieuw werkwoord) toch?
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Ik ben hetzelfde van plan, ook even nadenken over soort materialen, t-trackje etc.
Ook de inlegplaat voor de bovenfrees even zoeken, de aluminium axminster lijkt me wel wat.

Hoe frees je nu Rick, met geleiderail of zo?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik frees momenteel alles uit de hand. Enkele projecten vragen echter om een freestafel. Het bouwen van doosjes wordt met een freestafel en de juiste freesjes een stuk makkelijker. Ik denk geen inlegplaat te gaan gebruiken. De methode a la Doug Stowe sprak me wel aan. Met de Triton ga ik niet uit de hand frezen, hij blijft onder de freestafel hangen.
Wel komen er 2 parallelgeleiders in het betontriplexen-blad. Deze geleiders worden waarschijnlijk gewone U-profielen. Misschien ga ik wel eens kijken bij de plaatselijke ijzerwarengroothandel. Ik hoor veel over de T-track maar het hele toepasbare nut ontgaat me een beetje.
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Wat is het idee van Doug Stowe als ik vragen kag. Ik kan alleen zijn minimalistische freestafel vinden. Dat is gewoon een plank hout met een gat erin waar je de freestafel onder klemt met een lijmtang en een lat als langsgeleider
 

tuoh

Oud hout
hoe het eruit ziet speelt geen rol, als het maar (veilig) werkt.
Zelf heb ik een plaat Trespa van 8mm als freestafel, met twee lijmtangen klemmen op de rand van de werkbank en we zijn bezig. Neemt geen plaats in beslag, is op twee minuten opgebouwd, en het doet zijn werk,wat wil je nog meer :D

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Precies! Ik werk ook al jaren met een dergelijke constructie van Trespa en een Black & Decker frees voor het afronden van kanten van hout.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.