Vlak van dikte bank, van krachtstroom naar een Freq. regelaar

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Onlangs heb ik een andere vlakvandikte bank gekocht, helaas was de machine voorzien van een motor die 380 of 690 kon draaien
Daar ik geen krachtstroom heb was die een puntje waar ik een oplossing voor moest zoeken...

Volgens de boekjes die voorhanden waren is de machine geleverd met een motor van 1.8 kw tot een motor van 4kw
Om de schaafbank bruikbaar te maken wilde ik een 3fase motor a 230volt inbouwen
Dit icm met een frequentie regelaar zou het klusje moeten klaren.

Vanmiddag een andere motor ingebouwd en het draait erg mooi
Nu zijn veel machines zowel geschikt op 50 hertz als 60hertz en dat zou dus inhouden dat er nog wel wat winst is te behalen
In eerste instantie wat test stukken geschaafd op 50 hertz en dat loopt zoals het hoor
Daarna de zelfde stukken geschaafd op 55 hertz, dat loopt gevoelsmatig toch net iets mooier.

Voorlopig eerst maar eens gewoon op 50 hertz de machine verkennen, de freq. regelaar heb ik vast begrenst op 60 hertz, dan kan daar niet per ongeluk overheen gegaan worden
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik zit ook met probleem dat veel van mijn machines die ik op ga halen 380V zijn
Twijfel ook om motoren te vervangen waar mogelijk

Heb ook binnenkort de beschikking over een 50 jaar oude 5 cill Deutz diesel aggregaat wat uit een oud pand van ons gehaald moet worden
Aangezien ik sommige machines niet zo heel vaak hoef te gebruiken ,twijfel ik het nog om het zo op te lossen
Kracht aan laten leggen straks voor mijn nieuwe werkplaats is op zichzelf niet het probleem ,alleen de weg naar de schuur toe gaat wel heel wat problemen oproepen en vooral met moeders de vrouw als de tuin etc op de kop toe
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Als je de mogelijkheid hebt om krachtstroom aan te leggen zou ik dit zeker doen. De ellende van 1 sleuf door de tuin is gauw vergeten waar het plezier van krachtstroom door blijft gaan, zeker als je meerdere machines anders om zou moeten bouwen!
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Als je de mogelijkheid hebt om krachtstroom aan te leggen zou ik dit zeker doen. De ellende van 1 sleuf door de tuin is gauw vergeten waar het plezier van krachtstroom door blijft gaan, zeker als je meerdere machines anders om zou moeten bouwen!
Mee eens ,maar vorig jaar nieuw terras etc aangelegd met hoogte verschillen
Omdat ons plan was de nieuwe schuur op plek van de oude te zetten ,maar dan ruim 2 keer zo groot
Nu blijkt dus dat dit niet kan omdat ik dan over het hoofd riool kom te lopen en dit dus niet mag
Nu kan ik dit wel doen via een grote omweg ,maar kan pas als gedeelte waar oude schuur staat gesloopt is
Dat zal nog wel 2 a 3 jaar gaan duren ,dus dat aggregaat wat ik eerst niet wilde hebben zou nu uitkomst bieden
Mooi stukje nostalgie van 50 jaar oud in de tuin :D
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Je kunt natuurlijk ook een paar jaar in voorkomende gevallen een verlengsnoer uitrollen. Ik denk dat dat meer gewaardeerd wordt dan een stinkend en lawaaimakend diesel aggregaat. De kabel zal niet veel duurder zijn dan de diesel. 50 jaar terug werd er nog niet zo op het verbruik gelet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik zou dat aggregaat een mooi plekje geven. Ding een keer een servicebeurt geven en voorlopig gewoon gebruiken als je krachtstroom nodig hebt. Het verbruik van zo'n aggregaat valt erg mee, als je niet de hele buurt van stroom wil gaan voorzien. Een modern aggregaat is niet echt heel veel zuiniger, maar wel storingsgevoeliger dan zo'n oude buffel. Zorg er wel voor dat je de tank vol houdt om condens tegen te gaan en gooi er een additief in om bacteriegroei te voorkomen.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Vandaag besloten voor het aggregaat te gaan de komende tijd dus dat wordt hem
Goede kennis van me is directeur bij grote aggregaat bouwer en vertelde ook dat deze 5 cill de beste zijn ooit gemaakt
Deze heeft 40 draaiuren op de teller staan
Vind hem ook wel wat hebben voor straks
Waar ik woon is geluid overlast geen probleem
Mijn buurman doet aan tractor puling en vind dit dus wel mooi ,laat staan dat ie klaagt haha


Hier foto van aggregaat , staat nu nog in de kelder

20190322_141357274_iOS.jpg

Ik zou dat aggregaat een mooi plekje geven. Ding een keer een servicebeurt geven en voorlopig gewoon gebruiken als je krachtstroom nodig hebt. Het verbruik van zo'n aggregaat valt erg mee, als je niet de hele buurt van stroom wil gaan voorzien. Een modern aggregaat is niet echt heel veel zuiniger, maar wel storingsgevoeliger dan zo'n oude buffel. Zorg er wel voor dat je de tank vol houdt om condens tegen te gaan en gooi er een additief in om bacteriegroei te voorkomen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zou ook gekozen hebben voor deze agregaat en zeker niet voor terras opbreken etc. tegen zin van mijn vrouw. Maar een ""luchtleidnig is weliswaar een saaie maar een functioneel goede en formeel in de haak soort van oplossing.:)

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoe werkt dat dan? Ik heb ook 380 motoren maar geen krachtstroom. Hoe werkt zo’n freq regelaar?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Er zijn regelaars die van 1 fase iin 3 fase uit maken, Moet je dus wel 230/400 volt motoren hebben, die dus in driehoek op 3 x 20 volt aangesloten worden,
Je bent natuurlijk wel beperkt in het vermogen, zeg een 3 kw, Je kunt een 16 a veiligheid best nog wel lang een paar ampère overbelasten tot die er uit gaat.
Maar als ondertussen ini huis moeders ook nog haar speeltjes aan gaat zetten, heb je toch dikke kans dat het licht volautomatisch uit gaat, en je mag gaan bellen omdat de hoofd veiligheid er uit is .
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb er een getwijfeld tussen een 2.2 en 3kw
Echter een 3kw motor kon ik niet makkelijk vinden in 230/400, daarom een 2.2 genomen
Veel machines zijn gebouwd om zowel 50 als 60 hertz te kunnen hebben
Op 60 hertz draait de machine dan optimaal (hoger toerental)
Of dat nodig is laat ik maar even in het midden

Je frequentieregelaar maakt NIET van 230 ineens 380, hij maakt wel van 1 fase, 3 fases
Dus zoals spinningwheels al zegt, je moet een motor hebben die in ster 400 is (dan is deze in driehoek 230)

Dat lijkt ingewikkeld, maar het is slechts een kwestie van een paar ijzeren plaatjes veranderen zodat de verbinding anders is
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Aan de topic starter wil ik graag wat foto’s vragen van de gebruikte monofasige motor en de frequentieregelaar. Ben nog steeds op zoek naar een goede zaagtafel maar het aanbod aan krachtstroom machines is vele malen groter en goedkoper dan het aanbod op monofase.

Hooelijk kan de topicstarter me helpen met foto’s van zijn situatie.
 

Pjotr67

Nieuw lid
28 mrt 2016
5
0
Hoe werkt dat dan? Ik heb ook 380 motoren maar geen krachtstroom. Hoe werkt zo’n freq regelaar?

Ik weet niet of het mag op: www.fremoton.com staat een uitleg over de werking van frequentieregelaars en de voors en tegens.
Zelf heb ik krachtstroom aan laten leggen omdat het goedkoper was dan de ombouw van mijn toenmalig gereedschap, een keer de kosten en niet elk apparaat moeten ombouwen.
Een dikke frequentieregelaar is aardig aan de prijs een motor kost een paar tientjes tot 100 euro op de dump, je kast eenmalig aanpassen naar 400 volt kost 250 euro dus dat is een afweging die je moet maken.
Het voordeel van een frequentieregelaar is dat je meteen een toerental regeling hebt, mocht je die nodig hebben.

Mocht de link ongewenst zijn dan mag deze verwijderd worden, ik heb overigens geen belangen bij dit bedrijf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.