Bedtafel constructie advies

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Beste forumleden!

Ik wil een verrijdbare bedtafel gaan maken die de volledige breedte van het bed overspant.
Hieronder een eerste schets.
meubel Ruud en Emmy_2.jpg
Mijn vraag gaat met name over het horizontale gedeelte. Daar komt een tv op te staan en in de vakken wellicht nog een dvd-speler oid. Wat niet op de schets staat: de achterkant wordt ook dichtgemaakt.
Om doorzakken te voorkomen: wat is de beste constructie methode? En welk materiaal kan ik daar het beste voor gebruiken?

Gr,
Luuk
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
ik veronderstel dat je bedoelt dat het bruine gedeelte wordt dichtgemaakt maar dat het geheel over het bed moet kunnen rollen? (dus tussen de witte poten moet open blijven?) In dat geval zou ik de witte poten laten doorlopen tot boven, de achterwand van het bruine gedeelte kan dan ook vastgemaakt worden aan de witte poten. Dit zal al een veel stijver geheel vormen
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Allereerst mooi ontwerp en lijkt me een feest in te gebruiken!

Wat ik me afvraag: wordt dat niet wiebelig, zo'n hoog meubel op zo'n smalle basis?

Om doorzakken te voorkomen zou ik allereerst een regel tussen de poten maken (die dus onder je bed doorloopt), of als dat niet kan iets anders bedenken om ze naar elkaar toe te kunnen trekken. Verder zou ik denken aan een plankje tussen de poten waar de rest van je constructie op kan leunen. Dat zou dan een plankje van (gevoelsmatig) zo'n 70 mm hoog en 20+ breed moeten zijn denk ik?
 

tuoh

Oud hout
Poten laten doorlopen tot bovenkant blad, en mee integreren in de "kast". Zo krijgt de constructie voldoende zijdelingse stijfheid. Zaag zowel aan de voorkant van het blad als aan de onderplank een verstek waar een opstaande lat op aansluit.
Visueel worden de twee horizontale vlakken dan dikker van uitzicht. die opstaande latten zorgen tevens voor de benodigde weerstand tegen doorbuiging.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik twijfel over de diepte. 30 cm breed bij 80 cm hoog is niet veel. Wat gebeurt er als er een TV op staat en het ding raakt aan één kant een kledingstuk dat op de grond ligt? Kiep, bam, boem, rinkel?
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Als ik het goed bekijk/snap wordt je kast 80 cm hoog en 30 cm diep, met tv/electra en mogelijk ook (hete) dranken daarop ietwat topzwaar?
Zou denk ik zelf het balkje waar de wieltjes aan vast zitten 60 cm lang maken waardoor bredere basis. Verder Tuoh's advies volgen....
Overigens top idee! Gr, Hendrick
 
Laatst bewerkt:

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dank voor de input!

Stabiliteit en doorzakken zijn ook inderdaad de zorgen die ik heb. Het idee om de poten door te laten lopen vind ik een hele goede, die ga ik sowieso toepassen. Evenals de 2 stroken aan de voorkant om het geheel meer rigide te maken. En voor wat meer stabiliteit kan ik denk ik 2 dingen doen;
- de poten aan de onderkant breder maken, dan is er meer kracht nodig voordat het geheel om kan kukelen;
- de poten van een zwaarder materiaal maken zodat het zwaartepunt dichter bij de grond komt te liggen.

Het gehele meubel zal geschilderd worden, wat is de een goede materiaalkeuze? ik dacht eerst aan de combi van MDF en grenen/vuren (voor de poten) maar dan wordt het voor mn gevoel juist topzwaar. Berken multiplex is beter bestand tegen doorzakken maar ook dan zou ik de poten uit hetzelfde of een zwaarder materiaal moeten maken.

Obv jullie input heb ik een nieuwe schets gemaakt

meubel Ruud en Emmy 3_1.jpgmeubel Ruud en Emmy 3_2.jpg
 
Laatst bewerkt:

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik vond de eerste open constructie mooier. Wordt het iets minder massief van. Ik zou de zijkanten trapeziumvormig maken, waardoor de onderkant wat breder is; dan is er minder kans op kantelen. En dan zo laag mogelijk een verzwaring aanbrengen om inderdaad het zwaartepunt lager te krijgen.

Succes met de plannen en uitvoering!

Groet,
Arjaan
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
De trapezium vorm in de poten was ik nog vergeten in de schets, daar wordt het geheel inderdaad flink stabieler van.
Ik vond zelf de open constructie ook mooier maar de opdrachtgever heeft dat graag dicht omdat het horizontale gedeelte dan mogelijk een stofnest wordt :) klant is koning hè....
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
IMG_20190413_192910.jpg
Dit is het geworden. Volledig uit berkenmultiplex. De poten zijn met 3 lagen behoorlijk zwaar geworden wat het geheel ook best stabiel maakt. En qua eventueel doorzakken heb ik het idee dat zo wel goed zit.
Hij wordt nog geschilderd. En of de poten onderaan nog verbreed worden weet ik niet. Dat laat ik afhangen van hoe stabiel hij voelt als de wielen er onder zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.