Overspanning vensterbank

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Ik wil binnenkort een vensterbank gaan plaatsen. Effectief is dit een strook populierenhout (oud tafelblad IKEA) van 150x20cm, de diameter is 2,8cm. De strook wordt voor het raamkozijn bevestigd door twee leggers aan beide zijkanten. Maar, 150cm is best een afstand, ik vroeg me dus af of de plank (op termijn) niet gaat doorbuigen?

Ik kan de plank eventueel in het midden ondersteunen/laten rusten op de verwarming, of anders een dwarslegger maken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Voor mijn gevoel gaat dat doorhangen, ik zou het te allen tijde in het midden ondersteunen. Kleine extra moeite denk ik en als je het een beetje stevig maakt kan je er ook gewoon zware planten op zetten
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Diameter ? Dikte denk ik .
Maar door de temperatuurverschillen zal die ook sneller krom trekken , dus zou ik hem extra ondersteunen .
Een ondersteuning over de hele lengte , of een stalen T of hoek profiel aan de onderkant invriezen .

Succes Willem
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het hangt er ook vanaf wat je er op gaat zetten.
De een heeft maar drie prulletjes, terwijl de ander er vier zware planten op zet.
En kleine kinderen klimmen er graag op.
Of met een been er op om de ramen te lappen of gordijnen weg te halen.

Dan zou een ondersteuning in het midden, bij voorkeur achter de verwarming langs naar de vloer, het beste zijn.
 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Uiteindelijk bleek de te overspannen breedte breder dan het materiaal dat ik voor handen had. Dus gekozen met een verbinding (en ondersteuning) ergens halverwege.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Bij 150+ cm vind ik één ondersteuning echt het minimum, en dan moet er niets opgezet worden wat zwaar is. Of niemand op gaan staan of leunen. Kun je niet over de lengte één of twee latten/planken aanbrengen aan onderzijde? En hoe maak je het aan het kozijn vast? Als je van hetzelfde tafelblad aan de kopse einden van je vensterbank twee verticale planken tot op de vloer maakt heb je een soort open radiatoromkasting. Heb ik ooit gemaakt en dat ziet goed uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.