lijmen van staal op hout

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Voor een komend project zou ik staal op hout moeten bevestigen. Meer specifiek: een vierkant buisprofiel moet in een inkeping bevestigd worden. De tekening in bijlage zal veel verduidelijken. Vastschroeven is niet echt een optie dus kwam ik al snel bij lijmen uit. Maar met welke soort lijm zou dit kunnen lukken? Gewone houtlijm (Titebond II)? Of beter een andere lijmsoort? Er komt geen trekkracht op het staal. Enkel een beperkte duwen recht naar beneden toe (kogellagers). De buis is 12x12 mm, 1 mm dik gepolijst staal, Het hout een 18 mm multiplex.

Alvast bedankt voor jullie eeuwige kennis en vindingrijkheid!

guiding rail.jpg
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Gezien het verschil in uitzettingscoëfficient tussen hout en staal, moet de lijm flexibel zijn. Harde PU en harde epoxy vallen dus af.
Het zou perfect gelijmd kunnen worden met Sikaflex (bijvoorbeeld 291) of zelfs met Polymax.
Wel goed ontvetten en het lijmvlak opruwen.

Wim.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik denk dat ploymax een goed lijm daarvoor is
En als je de crystal clear neemt zie je niks van de lijm
Ik zou wel het staal aan de lijmkant iets opruwen voor een betere hechting
Succes
Mvg Leroy
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
+1 voor de suggestie van polymax, wellicht ten overvloede maar zorg echt dat er geen stof meer aanwezig is anders krijg je een kliederboel kan ik je uit ervaring vertellen. ;)
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb jullie suggesties eens goed bekeken en denk dat ik voor de Hi Tack of Polymax zal gaan. Epoxy lijkt me wel een héél giftig goedje om mee te werken.
Ontvetten lijkt me inderdaad wel belangrijk omdat staal nogal eens ingevet geleverd wordt. Opruwen had ik ook al gedacht. Even een P60 langs halen lijkt me voldoende?

@SDG: nu maak je me wel nieuwsgierig...
@Berghout: Hoe flexibel is die Polymax dan wel? Gewoon genoeg om de uitzetting op te vangen of kan je het echt met de hand heen-en-weer bewegen?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ontvetten lijkt me inderdaad wel belangrijk omdat staal nogal eens ingevet geleverd wordt. Opruwen had ik ook al gedacht. Even een P60 langs halen lijkt me voldoende?

@SDG: nu maak je me wel nieuwsgierig...
@Berghout: Hoe flexibel is die Polymax dan wel? Gewoon genoeg om de uitzetting op te vangen of kan je het echt met de hand heen-en-weer bewegen?

Ja, opruwen gaat goed met een schuurpapiertje, K60 tot 180. Komt niet zo nauw.
Daarna met een schone doek met thinner ontvetten (zowel staal als hout), waarmee je direct het stof weghaalt.
Daarna de zaak afplakken met gladde schilderstape, kitten, gladstrijken en onmiddellijk de tape weer verwijderen.

Die polymax is een klein beetje flexibel. Dus inderdaad genoeg om de uitzetting op te vangen. Meer niet.
Als de kitnaad geregeld in de zon komt, kun je beter geen transparante gebruiken in verband met aantasting door UV.

Succes!
Wim.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
De polymax kan prima de krimp en uitzetting opvangen
Ik heb eens mijn keramische wasbak onder mijn eiken keukenblad gelijmt
Deze heeft er tien jaar onder gehangen
Daarna heb ik mijn keuken verandert maar de bak zat nog muur vast
Dus das best goed spul
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Goed afplakken als alles zo smal is

Je zou ook draadstangen m5 bijv er recht op kunnen lassen en dat gaatje in de V boren waar je ze met kit in laat zakken

Heb zo wel eens wat oude bakstenen op een houte balkje gelijmt
Steen en hout gat geboord en m8 draadstangen erin laten zakken met chemisch anker
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.