(DISCUSSIE) Regels op het Marktplein

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Naar aanleiding van het de vele reacties rondom advertenties die linken naar Marktplaats start ik maar een nieuw draadje om de rest niet te vervuilen. Bovendien vind ik de discussies in de verkoopdraadjes soms tenenkrommend om te lezen.

DE ANDERS ZO GEMOEDELIJKE SFEER VAN HET FORUM IS HIER VAAK VER TE ZOEKEN!

Het gezeur ontstaat als er slechts een link wordt geplaatst naar een andere site als het VOOR EIGEN GEWIN is.

Kijk we plaatsen allemaal links naar oa MP om de lezers op het forum een tip te geven voor een leuke koop. Met de tag (Tip) kunnen we dan elkaar op een leuke advertentie wijzen.

Als er echter zelf iets te koop wordt aangeboden, probeert men de biedstructuur van Marktplaats te gebruiken om de beste prijs te vangen, de link hier moet de geïntresseerden naar de veiling lokken om mee te bieden. En dat gaat tegen de regels in van het forum die duidelijk stellen dat de advertentie hier volledig moet worden geplaatst.

Dat vind ik zeer te begrijpen voor de forumadministrator, immers je gebruikt Woodworking.nl als medium om iets aan te bieden, als je Marktplaats daar OOK voor wil gebruiken is dat prima, maar op beide dan wel met de gedragsregels die daarbij horen.

Simpelweg doorlinken als je zelf belang erbij hebt is volgens mij dan zelfs gewoon SPAM, er is immers een link die jou meer op moet leveren, niet alleen om de medeforummers een tip te geven. Nu kun je hier over discussiëren, maar de goede bedoelingen van iemand die verkoopt en dat doet gaan er bij mij niet in. Het is namelijk maar een kleine moeite om de foto’s en dat kleine beetje tekst erbij te zetten, alleen de veilingstructuur is er niet op het forum, dus ja, dan moet je maar naar Marktplaats.

In de basis moet je als verkopende partij nou eenmaal moeite doen om iets kwijt te raken, en als de regels van dit forum je daar niet voldoende bij helpen, zijn er alternatieven. Het forum daarbij misbruiken vind ik dan ook ongepast.

Er zijn echter wel meerdere mogelijkheden om dit beter te krijgen:
-strenger modereren>daar zitten we geloof ik niet op te wachten
-het doorlinken helemaal verbieden>moet je nog steeds streng in de gaten houden
-het helemaal vrij geven>Tsja, geen regels gaat ook vaak fout
-een apart subforum voor tips en links en een zuiver marktplein voor de aan/verkopen hier>vind ik een hele goede optie

Wellicht denken jullie er anders over?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik vind dat voor die paar advertenties er een hoop heisa wordt gemaakt. Zolang het bij een paar advertenties van mede forumleden blijft, kan je het volgens goed nederlands gebruik gedogen. Wordt het te gek, kan de moderator altijd nog ingrijpen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik ben het grotendeels met je eens William, wat mij betreft als je graag op marktplaats EN op dit forum wil verkopen maak je maar 2 complete advertenties, iets meer werk.

Persoonlijk zet ik mijn meestal zgan spullen altijd eerst op dit forum en elektronica op Tweakers, als dat niet het gewenste resultaat oplevert verhuis ik de boel naar marktplaats.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Er zijn regels en daar moet je je aan houden. Wat mij betreft kan de moderator advertenties er meteen, zonder waarschuwing, vanaf kieperen als die niet aan de voorwaarden voldoen.
Regels werken alleen als er op wordt gecontroleerd én worden gehandhaafd.
Gedogen is geen beleid, maar gemakzucht.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Het verzoek van subforums had ik al bij jaap neer gelegd. Maar niks meer van gehoord. Zal er weer is naar vragen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Even voor alle duidelijkheid ook marktplaats is geen veiling maar een gewone advertentiesite waar je ook kan/mag bieden.
Men is daar aan niets gebonden en men kan er naar willekeur handelen.
Een echte veiling is aan voorwaarden gebonden en de belangstellende moeten instemmen met de daar geldende regels.

Dus waarom is het nu zo moeilijk om zich hier aan die paar regels te houden die er zijn.
Als je het daar niet mee eens ben moet je hier geen aanbiedingen plaatsen.

Voor een veiling ga ik wel naar een echte veiling dan weet ik waar ik aan toe ben en als hoogste bieder ben je er zeker van dat je het heb.

Ik koop ook vaak wat op marktplaats maar heb daar nog nooit geboden en het altijd met e-mail of telefoon afgehandeld.
Als men daar niet mee instemt dan haak ik af want daar doe ik niet aan mee.

Mvg, :).
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Een tijdje geleden is hier ook een verkoper geweest en daar werd gewoon gemeld bieden vanaf xx bedrag en einddatum / tijd dan sluit de veiling. Hoogste bieder heeft dan gewonnen. Vind ik ansich een prima systeem en volgens mij waren de leden van woodworking het er ook mee eens.

Gewoon bot iets posten met een linkje naar marktplaats vind ik niet zo fijn.

De tips die ik hier met regelmaat post zijn gewoon doorlinkjes naar een niet aan mij gerelateerde verkoper en werkt naar mijn mening prima.
Meestal bied ik als ik überhaupt iets te koop heb het eerst hier aan, als er dan geen animo is gaat het naar marktplaats zonder dat ik hier een link naar marktplaats erop zet.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat MP geen echte veiling is, is mij wel duidelijk hoor. Heb het in eerste instantie ook een biedstructuur genoemd.
Dat het bieden wel wordt gebruikt om de prijs op te drijven mag wel duidelijk zijn. Pretbieders die helemaal geen interesse hebben, of de buurman met een tweede account die mee zit te bieden zijn aan de orde van de dag.

Daar zou je bij een echte veiling geen last van hebben, omdat daar rechten en plichten aan zitten. Het is wat daarom het marktplein hier nog interessant maakt, je kunt dan gewoon onderhandelen op een vraagprijs, iets wat vroeger ook zat gebeurde in het analoge tijdperk van De Partikulier, de Viavia en de snuffertjes in de zaterdageditie. Het gebeurd op de rommelmarkt nog steeds.

En er is wat mij betreft ook niks mis mee om dat hier op het marktplein te doen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Al vele jaren wordt hier op 'onze' marktplaats gehandeld met de eerste die reageert.
Of er nu wel of geen prijs wordt gevraagd, de eerste die wil kopen heeft in principe voorrang op de volgende die reageert. Zelfs als die volgende bereid is om meer te betalen.
Dat is duidelijk een soort vriendendienst tussen forumleden.
Op deze manier is het: 'de eerste die maalt, die wint'. De anderen verliezen.

Een product via een veiling te koop aan bieden is duidelijk een andere manier van verkopen. De verkoper krijgt sowieso meer geld voor zijn aangeboden waar.
En iedereen heeft de kans om het te kunnen kopen. Dat is vooral wel zo eerlijk als het een zeldzaam stuk gereedschap is.
Op deze manier heeft iedereen een kans.
MAAR: door er een eindtijd aan te verbinden, krijg je dat er iemand op het laatste moment een euro over bied. En dat zet kwaad bloed.
Je zou met de veiling door moeten gaan totdat er niemand weer overheen wil.

Dat zou wel een goede regel zijn: Geen eindtijd, maar doorgaan totdat er niemand meer overheen gaat.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Als de regel is dat een advertentie geen marktplaats link mag bevatten (uitgezonderd tips) en je wilt dat ook handhaven dan vind ik dat prima. Als je het wel wilt toestaan in de zin dat het een volledige advertentie moet zijn (je zou in het reglement evt kunnen opnemen welke elementen de advertentie moet bevatten); ook prima.
Maar in de eerdere discussie heb ik al aangegeven dat de regel voor meerdere uitleg vatbaar is:
"De advertenties zijn volledig en niet een verwijzing naar een andere site. Met als enige uitzondering dat de Tips topics waar de topic starter niet de verkopende partij is, wel alleen een link naar een site mogen hebben. Maar het liefst zo duidelijk mogelijk."
Als je op zo'n regel gaat handhaven dan krijg je vragen/discussie/heisa; dit reglement is niet eenduidig en dan kun je er niet op handhaven (althans niet zonder discussie).
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
@Raymond,

Bij de professionele veilingen van Troostwijk en Daan auctions kan dit niet meer. Wanneer er op het laatste moment wordt geboden wordt de eindtijd automatisch 10 minuten opgeschoven. Op die manier houd het echt op als niemand er meer overheen gaat.

Bij dit soort veilingen komt overigens 17% opgeld voor het veilinghuis, en daarna komt de roverheid er met 21% BTW overheen. Dus een slordige 30% komt er bij de biedprijs bij. Dat wordt vaak vergeten. Dat wil je dus op het marktplein al helemaal niet, maar daar gaat de discussie hier in eerste instantie ook niet over.

De bied/veilingstructuur zou ik hier juist weg laten, maar daar denk niet iedereen hetzelfde over, getuige de recente verkopen van Ley die met het veiling/eindtijdprincipe werden gedaan.

Nogmaals, één van mijn opties is om het vrij te laten, alleen de gemoedelijke sfeer van het forum zal hier aanzienlijk minder zijn. Dat is die nu al. Ik start niet voor niets een discussie:confused:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vind dat voor die paar advertenties er een hoop heisa wordt gemaakt. Zolang het bij een paar advertenties van mede forumleden blijft, kan je het volgens goed nederlands gebruik gedogen. Wordt het te gek, kan de moderator altijd nog ingrijpen.

+1


Het gezeur ontstaat als er slechts een link wordt geplaatst naar een andere site als het VOOR EIGEN GEWIN is.

Sjemig, dit gaat wel erg ver, nee je moet het maar hier plaatsen en voor een schijntje aan een ander gunnen omdat het een medeforummer is
EHhhh, gaan we dan ook die goudzoekers die nooit iets posten en nu ineens wel reageren dan ook weren uit de marktplaats rubriek, daar hoor ik gek genoeg niks over

Als er echter zelf iets te koop wordt aangeboden, probeert men de biedstructuur van Marktplaats te gebruiken om de beste prijs te vangen, de link hier moet de geïntresseerden naar de veiling lokken om mee te bieden. En dat gaat tegen de regels in van het forum die duidelijk stellen dat de advertentie hier volledig moet worden geplaatst.

Sorry William, maar ga niet met je mee, er kunnen nog andere redenen zijn, ook al eerder genoemd.
Het word wel erg zwart/wit afgedaan
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Als de regel is dat een advertentie geen marktplaats link mag bevatten (uitgezonderd tips) en je wilt dat ook handhaven dan vind ik dat prima. Als je het wel wilt toestaan in de zin dat het een volledige advertentie moet zijn (je zou in het reglement evt kunnen opnemen welke elementen de advertentie moet bevatten); ook prima.
Maar in de eerdere discussie heb ik al aangegeven dat de regel voor meerdere uitleg vatbaar is:
"De advertenties zijn volledig en niet een verwijzing naar een andere site. Met als enige uitzondering dat de Tips topics waar de topic starter niet de verkopende partij is, wel alleen een link naar een site mogen hebben. Maar het liefst zo duidelijk mogelijk."
Als je op zo'n regel gaat handhaven dan krijg je vragen/discussie/heisa; dit reglement is niet eenduidig en dan kun je er niet op handhaven (althans niet zonder discussie).

Even een citaat uit de oude regels:

Op het forum "marktplein" mogen producten aangeboden worden die aan hout en
houtbewerken gerelateerd zijn. De aanbieder is in principe geen
handelsorganisatie, advertenties zijn volledig en geen verwijzing naar
marktplaats o.i.d

Als je die eigenlijk zou volgen dan mochten de tips topics eigenlijk ook niet. Maar die kwamen er meer dus we hebben die gedoogd. Als je wilt mag je bedenken hoe die regel duidelijker kan.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Mijn ervaring (onder meer als moderator elders een tijdlang ergens in het verleden) is dat je op een forum niet alles moet proberen in regels te vatten. Zolang het beleid een beetje helder, congruent en vooral consequent is is het prima. Mensen lezen die regels in 90% van de gevallen toch niet. Ik vind het beleid op dit forum prettig relaxed, en volkomen duidelijk. Compliment dus voor de beheerders.

Persoonlijk kan het me bijzonder weinig schelen of er mensen Marktplaats links posten. Ik stoor me er niet aan en zit ongeveer op dezelfde lijn als Toxiq. Maar aangezien andere mensen zich er wel aan storen lijkt het me een goed plan om vast te houden aan volledige advertenties, dus niet enkel een link. Als je een advertentie gelijktijdig ook op MP zet vind ik dat je dat wel moet kunnen melden. Sterker nog, dat vind ik wel zo netjes. Een link erbij is dan alleen maar praktisch. Dus of verbied het gelijktijdig handelen meerdere plaatsen volledig, of sta het plaatsen van een link naar (bijvoorbeeld) Marktplaats toe mits de advertentie volledig is.

Nog maar even voor de beheerders: ik weet goed hoe dit soort discussies voelen. Iedereen meent zijn of haar plasje te moeten doen en uiteindelijk zit je met een hoop meningen en wordt er maar van je verwacht dat je er iets zinnigs mee doet. Ik doe er zelf ook aan mee deze keer. Jullie werk wordt gewaardeerd in elk geval.
 

tuoh

Oud hout
De regels zijn toch duidelijk lijkt mij, kan je je hier niet vinden? Oké, plaats dan je spullen enkel op marktplaats of iets dergelijks, niemand is verplicht om het marktplein te gebruiken.
Een vraagprijs bepaal je nog altijd zelf, er staat in het reglement niks dat je verplicht om hier "voor een schijntje" je spullen aan te bieden en te verkopen.
Die "slapers" zijn trouwens ook leden, die hebben evenveel recht van reageren als een veelvuldig poster.

Als je begint met een "gedoog" beleid weet niemand waar het schip gaat stranden, niet aan beginnen zou ik zeggen.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Je kan mijn inziens alleen handhaven als de regels zeer zwart/wit zijn en blijkbaar zijn deze dat op dit moment niet in de ogen van sommigen. Persoonlijk heb ik geen problemen met een free-for-all waarin eenieder spullen mag aanbieden, met of zonder link, met of zonder foto, met of zonder vraagprijs. Dit soort info wordt toch vaak opgevraagd en als je het niet wilt leze/kopen dan doe je dat niet. Laten we vooral niet te moeilijk doen met z'n allen en interpretaties over hoe je je precies moet opstellen richting andere forummers, of niet frequente posters zoals ikzelf vind ik sowieso irrelevant. Een marktplaats(plein) is een plaats waar vraag en aanbod samen komen en eigenlijk 'wat de gek er voor geeft' dus laten we dat zo laten. Weg met de regels, anarchy incoming. :) (Uiteraard goed om de standaard forumregels hier toe te passen. ;))
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het gaat vooral mis bij de potentiële kopers die menen ergens recht op te hebben, omdat ze eerder een PB hebben gestuurd, of omdat hun klok een minuut achter liep of iets dergelijks. Dat soort gezeur en discussie ga je toch niet voorkomen. Mijn idee is dat het een ieder vrij staat hoe en aan wie hij/zijn zijn/haar spullen verkoopt. Een minimale kwaliteit van de advertentie is wel wenselijk, maar of er nu per PB of openbaar via Marktplaats geboden moet worden, maakt wat mij betreft niet uit.

Zoals gezegd, niet de verkopers zijn het probleem, maar kopers die menen ergens recht op te hebben en vervolgens stampij gaan maken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Toxiq zei:
Lei heeft al vele artikelen op deze manier verkocht hier op het forum
Een prima zaak, misschien tijd om de spelregels eens te herschrijven (al vaker geopperd)

Toxiq zei:
Als er staat TOT 20:00 dan is een bod van 19:59.59 nog voor die tijd
als er staat TOT EN MET dan lijkt het me dat je kan bieden tot 20:00:59

In deze lijkt het me dus dat Herald het winnende bod heeft
Tijd voor een notaris ;)

Ohoh....ik voel een tik op de vingers aankomen ;)

my 2 cts (tip)

Hoe oud is de machine
is er nog garantie
foto(s)
Omschrijving van de machine

Sjemig, dit gaat wel erg ver, nee je moet het maar hier plaatsen en voor een schijntje aan een ander gunnen omdat het een medeforummer is
EHhhh, gaan we dan ook die goudzoekers die nooit iets posten en nu ineens wel reageren dan ook weren uit de marktplaats rubriek, daar hoor ik gek genoeg niks over

Sorry William, maar ga niet met je mee, er kunnen nog andere redenen zijn, ook al eerder genoemd.
Het word wel erg zwart/wit afgedaan


Jeroen, voor iemand die vaak reageert en lang niet altijd subtiel of vrij van een eigen mening vind ik jou reactie nu ook wel erg kort door de bocht. Ik open daarom ook een discussie, mag ik van jou op zijn minst opbouwende kritiek en suggesties verwachten. Jij bent zelf notabene iemand die nogal vaak en scherp reageert, daar wordt de sfeer niet altijd beter van!

De regels zijn toch duidelijk lijkt mij, kan je je hier niet vinden? Oké, plaats dan je spullen enkel op marktplaats of iets dergelijks, niemand is verplicht om het marktplein te gebruiken.
Een vraagprijs bepaal je nog altijd zelf, er staat in het reglement niks dat je verplicht om hier "voor een schijntje" je spullen aan te bieden en te verkopen.
Die "slapers" zijn trouwens ook leden, die hebben evenveel recht van reageren als een veelvuldig poster.

Als je begint met een "gedoog" beleid weet niemand waar het schip gaat stranden, niet aan beginnen zou ik zeggen.

Helemaal mee eens! Je prijs bepalen kun je nog altijd zelf. De reacties die daarop volgen zijn dan ook niet altijd netjes.
Als iemand in de ogen van de lezers te veel vraagt wordt hier openbaar op gereageerd, iets wat dus binnen MP niet kan. Het is niet altijd leuk om te lezen.

Wanneer iets te duur is, wordt het meestal toch niet verkocht, de verkoper is vrij om zijn vraagprijs aan te passen. Voor een schijntje weg geven is dus niet nodig.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Allemaal meningen, voor alles wat te zeggen en andere dingen minder begrijpelijk.

Wat is nou eigenlijk het probleem? Regels opgesteld door de forum beheerder zijn helder, aan ieder zich daaraan te houden of niet, ik ga ervan uit als je onderdeel wilt zijn van dit mooie forum dat je eraan houden de te verwachten redelijke keuze is.

Bovendien: een heleboel willekeur ten aanzien van handhaving is er niet zo ver ik kan zien en als dan nog, dat is aan de beheerder van dit forum waar we allen blij mee zijn en verder niemand. Vrije wil of je er onderdeel van wilt uitmaken of niet. Je betaald er niet voor, krijgt een heleboel dus wat is een ieder zijn probleem?

Er wordt toch niemand onheus bejegend en niemand iets tekort gedaan, of mis ik iets?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Verkopers velen zich wel eens onheus bejegend en potentiële koper voelen zich wel eens tekort gedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.