(DISCUSSIE) Regels op het Marktplein

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Verkopers velen zich wel eens onheus bejegend en potentiële koper voelen zich wel eens tekort gedaan.

Ja dat zal, soms lopen dingen anders dan een koper of verkoper ze verwacht had of bedoeld had en dan kan dat wel eens voorkomen..... Dus het grootste probleem is dat iemand zich tekort gedaan voelt omdat hij iets niet kan kopen?

Volgens mij staat dit forum bekend om zijn goede sfeer en fatsoen onderling.... lijkt mij persoonlijk dat we beter in het hooghouden daarvan een oplossing kunnen zoeken dan allerlei extra regels..... regels is ook nooit iedereen het mee eens, werken alleen als je ze handhaaft, dan komt er geklaag dan wel dan niet....

kortom... gewoon leven en laten leven toch?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Goed punt William. Ik denk dat je het forum helemaal niet moet gebruiken als je enkel spullen wilt verkopen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Stop dan ook met het linken van tips naar marktplaats. Ik kan hier een link als tip wegzetten en het artikel door mijn vrouw op marktplaats laten zetten. Voldoe ik aan de regels en raak toch mijn spullen kwijt
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
De Tips naar marktplaats zijn in mijn ogen erg zinvol. Ik stroop regelmatig MP af puur uit verveling terwijl ik een serie op de achtergrond aan het kijken ben. Als ik dan wat tegenkom zet ik het hier neer in de hoop dat een medeforumlid er profijt van heeft. Waar ik mij aan stoor is als iemand hier iets te koop aan bied en geen foto's en amper informatie verschaft en doorlinkt naar MP. Ik heb laatst ook zaken verkocht hier en beide onder de vraagprijs weg gegaan. Tis per slot een vraag prijs en in een winkel onderhandel ik ook altijd.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Wie bepaald de regels, de gastheer of de gast? Als de gast het niet eens is met de gastheer kan deze er toch voor kiezen niet bij de gastheer te komen? Wees blij dat er mensen zijn die proberen de zaken in goede banen te leiden, respecteer ze en zoek anders een ander platform. En natuurlijk kan je altijd naar de reden van een regel vragen maar respecteer het in ieder geval. En bouw anders gewoon je eigen platform.
Laten we het forum gezellig houden, gebruik maken van elkaars kennis en kunde en het marktplein gebruiken wanneer je daar gebruik van wil maken. Maar we blijven gast tot onze mening gevraagd wordt. Ben je het er niet mee eens, ga je maar gewoon speuren op marktplaats. Ik ben blij met de handel op marktplein, een stuk eerlijker en gemoedelijker dan marktplaats. En dat komt grotendeels door de gemoedelijke sfeer onder de forumleden, maar wellicht ook voor een groot deel door de huidige regels! Hoe dan ook, ik zou het jammer vinden wanneer het marktplein een soort verlengde van marktplaats zou worden. Onzinnig ook, want ga dan gewoon daar heen wanneer je wilt kopen of verkopen buiten de regels van dit forum om.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Stop dan ook met het linken van tips naar marktplaats. Ik kan hier een link als tip wegzetten en het artikel door mijn vrouw op marktplaats laten zetten. Voldoe ik aan de regels en raak toch mijn spullen kwijt

Dat is toch de mazen opzoeken in het regelement. Als je dat makkelijker vind moet je het zelf weten.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Er blijven altijd mensen die voor het oranje verkeerslicht gas geven in plaats van af remmen. De gastheer heeft voor dit forum regels opgesteld, die een ieder die dit forum gebruikt wel kent. Laten we het elkaar niet moeilijker maken en de regels respecteren. Als je graag een tip voor marktplaats wilt neer zetten, doe dat, kunnen de mensen nog steeds zelf bepalen of ze willen kijken of niet.

Mvg Cees
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het zou toch niet zo moeilijk hoeven zijn? Of je verkoopt het hier, of je verkoopt het op Marktplaats. Verkoop het op Marktplaats, dan mag je hier een linkje zetten, onder vermelding dat het je eigen spullen betreft. Linkjes naar Marktplaats kan de moderator eventueel van een slot voorzien, om te voorkomen dat er binnen het topic wordt gereageerd. Verkoop je het alleen hier, dan moet je gewoon aan de regels voldoen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Naar mijn mening is veel discussie te vermijden door duidelijkheid scheppen in de communicatie/regels. Dat geldt niet alleen dat er duidelijke regels moeten zijn en dat deze nageleefd (en dus ook gehandhaafd) moeten worden, maar dat geldt ook voor de advertenties. Voor mij is het prima als iemand iets zowel hier als op Marktplaats aanbiedt, maar laat het hier dan ook weten. Dan weten mogelijke kopers waar ze aan toe zijn. Maar veel belangrijker is de communicatie tussen de verkoper en de mogelijke koper/bieder. Ik laat een tweede bieder weten dat ik met iemand anders in gesprek ben en ook een inschatting of ik er met de eerste bieder uit kom. Zo niet, dan ga ik naar de tweede koper. Als het wel is, dan laat ik het de tweede bieder ook weten.

in eerdere posts wordt gewezen naar een gun-factor, waarbij de verkoper het aan een medeforumlid gunt ook al krijgt hij dan niet de hoogste prijs. Dat is lovenswaardig en wordt vaak gedaan (ook door mij). Maar dat is natuurlijk geen evidentie of een vast uitgangspunt. Dat is een leuke extra, maar een koper moet er niet vanuit gaan dat dit de gangbare methode is. Elke verkoper heeft een richtbedrag is zijn/haar hoofd en kan daar als zij/hij wil van afwijken. Maar dat is volledig aan de verkoper om te bepalen. Als er een hoger bod komt via Marktplaats of elders, dan heeft de verkoper alle recht om voor het hogere bod te gaan. Dat wordt nog wel eens vergeten hier.

Hetzelfde is dat een eerste bieder geen RECHT heeft op de koop. Het is hier een goede (en laten we alstublieft houden) gewoonte om met de eerste in gesprek te gaan en pas met de tweede bieder gaan praten als je er met de eerste niet uit komt. Maar dit is een GUNST van de verkoper.

Ik besef dat ik met regelmaat wat verkoop hier en dat ik door sommigen ook wel als een handelaar gezien kan worden. Mijn uitgangspunt is daarom misschien iets anders dan iemand die vooral de gun factor spullen aanbiedt. Hoewel "mijn" verdeling van de gratis coticule ook wel aangeeft dat het mij niet enkel om het geld te doen is. Ook ik heb een verkoopprijs in mijn hoofd en merk dat hier zonder gedoe de vraagprijs wordt geboden. In de uitzonderlijke gevallen dat ik iets zowel hier al op Marktplaats aanbiedt, is de prijs op Marktplaats hoger dan hier.

Voor mij is een advertentie met bieden (eventueel tot een maximaal bedrag) een optie die mogelijk zou moeten zijn. Dat kan ook met een eindtijd, maar dan moeten we beslissen wat we doen met een bod in de laatste minuut. Laten we dan de veiling 5 minuten doorlopen, zodat we wind uit de zeilen halen van die laatste-moment-bieders? Of een ander systeem? Of is dat de realiteit van het spelletje? Nog een te beantwoorden vraag is om het laatste bod bindend is voor de koper en verkoper? Of mag de verkoper ook kiezen voor een lager bod omdat de verkoper het die bieder meer gunt? Al deze voorstellen hebben voors en tegens en kunnen wat mij betreft allemaal.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mijn mening: De verkoper bepaald aan wie hij wat verkoopt voor hoeveel.
Anders moet het een echte veiling worden, compleet met minimum bedragen, waarbij de verkoper moet leveren voor het hoogste bod. Dan het ook zo inrichten, dus geen biedingen per pb. Ik zit op zoiets niet te wachten.
Hoe het nu in het reglement staat is m.i. goed, alleen de handhaving is af en toe niet strikt. Wat ook goed te begrijpen is, moderator is geen fulltime baan.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het “spel” dat zich tussen verkoper en koper afspeelt is denk ik met regels op het forum gewoonweg niet vast te leggen. Moet je ook niet willen. Het marktplein is een medium om verkoper en potentiele koper bij elkaar te brengen, een communicatie medium, en dat zou ook zo moeten blijven.

Een veilinghuis gaat verder, heeft meer rechten en plichten, en neemt de veiling ook waar voor verkopers. Daar rekenen ze echter ook geld voor. Zo’n constructie moet je op een forum al helemaal niet aan beginnen.

Waar het mij aan stoorde was vooral het gekibbel in de diverse topics, vooral ook door mensen die zelf geen interesse in een product hebben, maar eigenlijk net als op de rest van het forum lekker mee gaan keuvelen. Alleen de toonzettingn is vaak harder en onpersoonlijker, en dat lijkt mij niet nodig.

Ik start ook een discussiedraadje om de discussie uit de verkooptopics te halen en op zichzelf te zetten, maar het is maar net hoe alle gasten op dit forum daar zelf mee om gaan.

Ik denk dan ook dat er niet heel veel hoeft te veranderen, maar wat handreikingen kan nooit kwaad.

-Voor de moderater @jefmen in dit geval, zou ik adviseren een stukje standaardtekst te schrijven op een vriendelijke toon, openend met “bericht van het forumbeheer” om vooral duidelijk te maken dat het de moderator is die wat wil zeggen, en in dat stukje tekst kort de vereisten voor het plaatsen van de advertentie. Met copy/paste plaats je zo bij elke advertentie exact dezelfde tekst als de advertentie niet volledig is. Helder en wellicht minder dwingend/onvriendelijk.
-Plaats een apart subforum voor tips, of wat ook goed werkt op bijvoorbeeld het bbqforum een sticky topic met de tips naar marktplaats, dat ziet er zo uit:
1A925E91-A890-4F48-BD5D-E262EF5B5F00.jpg

-Geef advertenties ook een maximum tijd, en verwijder ze ook. Daar zit namelijk nog een groot voordeel aan. Als je nu de zoekfunctie van het forum gebruik komen veel resultaten uit het marktplein, terwijl er eigenlijk vrijwel nooit nuttige informatie in die topics staat. Dus niet alleen een slotje, maar na bijvoorbeeld een half jaar fysiek verwijderen. Komen er ook geen reacties op oude advertenties van mensen die iets via Google hebben gevonden.
-ga niet streng modereren, maar wel rechtvaardig. Dus iedereen die zich niet aan de regels houden zouden wel dezelfde reactie van het forumbeheer moeten krijgen, dan blijft het wel zo eerlijk voor iedereen. Als dat een eventuele tweede moderator vereist is dat iets wat het forumbeheer kan overwegen.

Dit zijn tips van mijn kant, het is volledig aan het forumbeheer als onze gastheer of ze hier iets mee willen doen. Mijn insteek is om de sfeer op het marktplein wat vriendelijker te houden, ik heb zelf al met plezier gekocht en verkocht hier, ook omdat het op de rest van het forum gemoedelijk discussieren is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.