Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

(DISCUSSIE) Regels op het Marktplein

Naar aanleiding van het de vele reacties rondom advertenties die linken naar Marktplaats start ik maar een nieuw draadje om de rest niet te vervuilen. Bovendien vind ik de discussies in de verkoopdraadjes soms tenenkrommend om te lezen.

DE ANDERS ZO GEMOEDELIJKE SFEER VAN HET FORUM IS HIER VAAK VER TE ZOEKEN!

Het gezeur ontstaat als er slechts een link wordt geplaatst naar een andere site als het VOOR EIGEN GEWIN is.

Kijk we plaatsen allemaal links naar oa MP om de lezers op het forum een tip te geven voor een leuke koop. Met de tag (Tip) kunnen we dan elkaar op een leuke advertentie wijzen.

Als er echter zelf iets te koop wordt aangeboden, probeert men de biedstructuur van Marktplaats te gebruiken om de beste prijs te vangen, de link hier moet de geïntresseerden naar de veiling lokken om mee te bieden. En dat gaat tegen de regels in van het forum die duidelijk stellen dat de advertentie hier volledig moet worden geplaatst.

Dat vind ik zeer te begrijpen voor de forumadministrator, immers je gebruikt Woodworking.nl als medium om iets aan te bieden, als je Marktplaats daar OOK voor wil gebruiken is dat prima, maar op beide dan wel met de gedragsregels die daarbij horen.

Simpelweg doorlinken als je zelf belang erbij hebt is volgens mij dan zelfs gewoon SPAM, er is immers een link die jou meer op moet leveren, niet alleen om de medeforummers een tip te geven. Nu kun je hier over discussiëren, maar de goede bedoelingen van iemand die verkoopt en dat doet gaan er bij mij niet in. Het is namelijk maar een kleine moeite om de foto’s en dat kleine beetje tekst erbij te zetten, alleen de veilingstructuur is er niet op het forum, dus ja, dan moet je maar naar Marktplaats.

In de basis moet je als verkopende partij nou eenmaal moeite doen om iets kwijt te raken, en als de regels van dit forum je daar niet voldoende bij helpen, zijn er alternatieven. Het forum daarbij misbruiken vind ik dan ook ongepast.

Er zijn echter wel meerdere mogelijkheden om dit beter te krijgen:
    -strenger modereren>daar zitten we geloof ik niet op te wachten
    -het doorlinken helemaal verbieden>moet je nog steeds streng in de gaten houden
    -het helemaal vrij geven>Tsja, geen regels gaat ook vaak fout
    -een apart subforum voor tips en links en een zuiver marktplein voor de aan/verkopen hier>vind ik een hele goede optie

Wellicht denken jullie er anders over?
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Ik vind dat voor die paar advertenties er een hoop heisa wordt gemaakt. Zolang het bij een paar advertenties van mede forumleden blijft, kan je het volgens goed nederlands gebruik gedogen. Wordt het te gek, kan de moderator altijd nog ingrijpen.

Ik ben het grotendeels met je eens William, wat mij betreft als je graag op marktplaats EN op dit forum wil verkopen maak je maar 2 complete advertenties, iets meer werk.

Persoonlijk zet ik mijn meestal zgan spullen altijd eerst op dit forum en elektronica op Tweakers, als dat niet het gewenste resultaat oplevert verhuis ik de boel naar marktplaats.

Er zijn regels en daar moet je je aan houden. Wat mij betreft kan de moderator advertenties er meteen, zonder waarschuwing, vanaf kieperen als die niet aan de voorwaarden voldoen.
    Regels werken alleen als er op wordt gecontroleerd én worden gehandhaafd.
    Gedogen is geen beleid, maar gemakzucht.

Het verzoek van subforums had ik al bij jaap neer gelegd. Maar niks meer van gehoord. Zal er weer is naar vragen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Even voor alle duidelijkheid ook marktplaats is geen veiling maar een gewone advertentiesite waar je ook kan/mag bieden.
    Men is daar aan niets gebonden en men kan er naar willekeur handelen.
    Een echte veiling is aan voorwaarden gebonden en de belangstellende moeten instemmen met de daar geldende regels.

Dus waarom is het nu zo moeilijk om zich hier aan die paar regels te houden die er zijn.
    Als je het daar niet mee eens ben moet je hier geen aanbiedingen plaatsen.

Voor een veiling ga ik wel naar een echte veiling dan weet ik waar ik aan toe ben en als hoogste bieder ben je er zeker van dat je het heb.

Ik koop ook vaak wat op marktplaats maar heb daar nog nooit geboden en het altijd met e-mail of telefoon afgehandeld.
    Als men daar niet mee instemt dan haak ik af want daar doe ik niet aan mee.

Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Een tijdje geleden is hier ook een verkoper geweest en daar werd gewoon gemeld bieden vanaf xx bedrag en einddatum / tijd dan sluit de veiling. Hoogste bieder heeft dan gewonnen. Vind ik ansich een prima systeem en volgens mij waren de leden van woodworking het er ook mee eens.

Gewoon bot iets posten met een linkje naar marktplaats vind ik niet zo fijn.

De tips die ik hier met regelmaat post zijn gewoon doorlinkjes naar een niet aan mij gerelateerde verkoper en werkt naar mijn mening prima.
    Meestal bied ik als ik überhaupt iets te koop heb het eerst hier aan, als er dan geen animo is gaat het naar marktplaats zonder dat ik hier een link naar marktplaats erop zet.

Dat MP geen echte veiling is, is mij wel duidelijk hoor. Heb het in eerste instantie ook een biedstructuur genoemd.
    Dat het bieden wel wordt gebruikt om de prijs op te drijven mag wel duidelijk zijn. Pretbieders die helemaal geen interesse hebben, of de buurman met een tweede account die mee zit te bieden zijn aan de orde van de dag.

Daar zou je bij een echte veiling geen last van hebben, omdat daar rechten en plichten aan zitten. Het is wat daarom het marktplein hier nog interessant maakt, je kunt dan gewoon onderhandelen op een vraagprijs, iets wat vroeger ook zat gebeurde in het analoge tijdperk van De Partikulier, de Viavia en de snuffertjes in de zaterdageditie. Het gebeurd op de rommelmarkt nog steeds.

En er is wat mij betreft ook niks mis mee om dat hier op het marktplein te doen.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Al vele jaren wordt hier op 'onze' marktplaats gehandeld met de eerste die reageert.
    Of er nu wel of geen prijs wordt gevraagd, de eerste die wil kopen heeft in principe voorrang op de volgende die reageert. Zelfs als die volgende bereid is om meer te betalen.
    Dat is duidelijk een soort vriendendienst tussen forumleden.
    Op deze manier is het: 'de eerste die maalt, die wint'. De anderen verliezen.

Een product via een veiling te koop aan bieden is duidelijk een andere manier van verkopen. De verkoper krijgt sowieso meer geld voor zijn aangeboden waar.
    En iedereen heeft de kans om het te kunnen kopen. Dat is vooral wel zo eerlijk als het een zeldzaam stuk gereedschap is.
    Op deze manier heeft iedereen een kans.
    MAAR: door er een eindtijd aan te verbinden, krijg je dat er iemand op het laatste moment een euro over bied. En dat zet kwaad bloed.
    Je zou met de veiling door moeten gaan totdat er niemand weer overheen wil.

Dat zou wel een goede regel zijn: Geen eindtijd, maar doorgaan totdat er niemand meer overheen gaat.
    Groeten, Raymond

Als de regel is dat een advertentie geen marktplaats link mag bevatten (uitgezonderd tips) en je wilt dat ook handhaven dan vind ik dat prima. Als je het wel wilt toestaan in de zin dat het een volledige advertentie moet zijn (je zou in het reglement evt kunnen opnemen welke elementen de advertentie moet bevatten); ook prima.
    Maar in de eerdere discussie heb ik al aangegeven dat de regel voor meerdere uitleg vatbaar is:
    "De advertenties zijn volledig en niet een verwijzing naar een andere site. Met als enige uitzondering dat de Tips topics waar de topic starter niet de verkopende partij is, wel alleen een link naar een site mogen hebben. Maar het liefst zo duidelijk mogelijk."
    Als je op zo'n regel gaat handhaven dan krijg je vragen/discussie/heisa; dit reglement is niet eenduidig en dan kun je er niet op handhaven (althans niet zonder discussie).

Forum Rechten