Gierzwaluw kasten

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Een groepje vrijwilligers heeft in mijn woonplaats geld ingezameld om extra gierzwaluw kasten te maken.
Afgelopen weekend 2 demo woningen opgeleverd. Volgende week nog 30 stuks zagen, en dan kan de rest van de vrijwilligers ze gaan schroeven en beitsen.

De werktekeningen komen van deze site: https://gierzwaluwbescherming.nl/bescherming/nestkasten/
 

Bijlagen

  • IMG_20190325_091242.jpg
    IMG_20190325_091242.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 331

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Een schone nestkastje! Daar kunnen ze flink er op broeden.
Ga je ze ook beitsen/schilderen voor de duurzaamheid? Of houden de vogels niet van "verflucht"?

Toch wel bijzonder, bij mij in de buurt zijn ze juist bezig met verjagen van zwaluwen ivm uitwerpselen en geluidoverlast. Volgens mij zijn het boerenzwaluw, ik ben niet bekend met zwaluwsoorten.
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Uitwerpselen worden gelijk uit het nest gedumpt, een plankje eronder en als het seizoen voorbij is even schoonmaken:cool:

Zwaluwen zijn ideale insecten vangers, dus dan heb je een stuk minder overlast van muggen. Van mij kunnen er niet genoeg vliegen :rolleyes:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Joop, het antwoord op jouw vraag staat er ;) :)

@Arie, als ik de website bekijk zie ik eigenlijk enkel dat deze kasten aan gebouwen gemonteerd worden. Enig idee of dat ook aan bomen zou kunnen, of zouden zwaluwen daar niet op af komen?
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Een schone nestkastje! Daar kunnen ze flink er op broeden.
Ga je ze ook beitsen/schilderen voor de duurzaamheid? Of houden de vogels niet van "verflucht"?

Toch wel bijzonder, bij mij in de buurt zijn ze juist bezig met verjagen van zwaluwen ivm uitwerpselen en geluidoverlast. Volgens mij zijn het boerenzwaluw, ik ben niet bekend met zwaluwsoorten.


Inderdaad nog even beitsen, zodat ze een beetje wegvallen tegen de achtergrond waar ze geplaatst worden.
Gierzwaluwen zijn beschermd, dus nest weghalen mag niet. Overigens zijn gierzwaluwen geen echte zwaluwen, maar een ander soort. En ze schijnen niet te poepen in en rond hun eigen nest.

En hier in Wageningen hebben de meeste mensen liever een paar luid schreewende zwaluwen dan de vliegtuigen van Lelystad die binnenkort komen overvliegen.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
@Joop, het antwoord op jouw vraag staat er ;) :)

@Arie, als ik de website bekijk zie ik eigenlijk enkel dat deze kasten aan gebouwen gemonteerd worden. Enig idee of dat ook aan bomen zou kunnen, of zouden zwaluwen daar niet op af komen?

Ik ben ook geen vogel expert hoor, maar hier in Nederland schijnen de vogels een voorkeur voor gebowen te hebben, En in andere landen nemen ze genoegen met een boom, als er maar een goeie aanvlieg route is.
Ze leven in kolonies, dus het belangrijkste is dat je de kasten hangt in de buurt van een al bestaande kolonie, zodat de nieuwe paartjes een plekje kunnen vinden.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Een echte "volks(buurt)vogels" dus. Lekker dicht bij elkaar.
Ik geneer me een beetje dat ik het beitsen over het hoofd gelezen heb. Het stond er wel!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wij hebben een klein bosje tegenover ons huis waar er denk ik een paar leven, misschien dat ik dan daar (en tegen het huis) wat van die kasten kan hangen. Ik ben dol op vogels die insecten (lees, vliegen en/of muggen) eten :)



Ik geneer me een beetje dat ik het beitsen over het hoofd gelezen heb.

Niet doen, nergens voor nodig, kan gebeuren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gierzwaluwen zijn rotsbroeders, en zitten in west-europa dus eigenlijk altijd _onder_ daken (veelal pannendaken). Ik zou zo niet verwacht hebben dat houten nestkasten zouden werken. In/aan een boom hangen zal iig niet werken, want daar wil een gierzwaluw helemaal niet zitten.

Huis- en boerenzwaluwen zijn ook rotsbroeders, maar die bouwen standaard een hangend nest aan de buitenkant van een rots (muur), meestal onder een overhang. Gierzwaluwen (zoals gezegd geen zwaluwen, ze lijken er alleen maar een beetje op - gevalletje convergentie) broeden IN spleten in rotsen. Vandaar die nesten onder pannen.

Gierzwaluwen brengen overigens een groot deel van hun leven in de lucht - vliegend - door. Afgezien van broeden doen ze bijna alles in de lucht, inclusief slapen en paren. Ik meen me ook te kunnen herinneren dat ze slecht of niet weg kunnen vliegen vanaf de grond...
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Misschien te offtopic: hoe kan ik zien of er gierzwaluwen in mijn omgeving zitten? Dit lijkt me een leuk project om ook in mijn buurt te intiëren, maar dan moeten we wel zwaluwen hebben. :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gierzwaluwen zitten er 's zomers overal (je ziet, en vooral hoort, ze vliegen). Of ze ergens broeden is minder duidelijk. Je moet observeren of ze ergens onder daken schieten ;-) Maar ik ga er van uit dat als je op geschikte plekken van die nestkasten ophangt je ze vanzelf zult 'vangen'. Zo algemeen zijn ze wel ;-)
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Volgens mij kun je aan de kin en kleur veren zien om welke zwaluwsoort het gaat.
Als de Gierzwaluw net zo snel is als de boerenzwaluw, ga ik niet op zitten letten. Dan zijn ze me namelijk te snel af.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Gierzwaluwen zijn rotsbroeders, en zitten in west-europa dus eigenlijk altijd _onder_ daken (veelal pannendaken). Ik zou zo niet verwacht hebben dat houten nestkasten zouden werken. In/aan een boom hangen zal iig niet werken, want daar wil een gierzwaluw helemaal niet zitten.

Huis- en boerenzwaluwen zijn ook rotsbroeders, maar die bouwen standaard een hangend nest aan de buitenkant van een rots (muur), meestal onder een overhang. Gierzwaluwen (zoals gezegd geen zwaluwen, ze lijken er alleen maar een beetje op - gevalletje convergentie) broeden IN spleten in rotsen. Vandaar die nesten onder pannen.

Gierzwaluwen brengen overigens een groot deel van hun leven in de lucht - vliegend - door. Afgezien van broeden doen ze bijna alles in de lucht, inclusief slapen en paren. Ik meen me ook te kunnen herinneren dat ze slecht of niet weg kunnen vliegen vanaf de grond...
Boerenzwaluw heb ik er hier veel van zitten in de paardenstal.
Tegen de gordingen aan bouwen ze de nesten ,en altijd te klein ,zodat er altijd minimaal 1 of meer uit het nest wordt geduwd
Heel mooi is altijd om te zien als ze uitvliegen ,kamikaze piloten die nergens naar kijken

Maatje van me heeft een veldschuur waar al paar jaar voor de sier wat balen stro op liggen
Daar zitten zelfs al paar jaar nesten in met zwaluwen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.