Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 15 van de 15

Onderwerp: Gierzwaluw kasten

Gierzwaluwen zijn rotsbroeders, en zitten in west-europa dus eigenlijk altijd _onder_ daken (veelal pannendaken). Ik zou zo niet verwacht hebben dat houten nestkasten zouden werken. In/aan een boom hangen zal iig niet werken, want daar wil een gierzwaluw helemaal niet zitten.

Huis- en boerenzwaluwen zijn ook rotsbroeders, maar die bouwen standaard een hangend nest aan de buitenkant van een rots (muur), meestal onder een overhang. Gierzwaluwen (zoals gezegd geen zwaluwen, ze lijken er alleen maar een beetje op - gevalletje convergentie) broeden IN spleten in rotsen. Vandaar die nesten onder pannen.

Gierzwaluwen brengen overigens een groot deel van hun leven in de lucht - vliegend - door. Afgezien van broeden doen ze bijna alles in de lucht, inclusief slapen en paren. Ik meen me ook te kunnen herinneren dat ze slecht of niet weg kunnen vliegen vanaf de grond...

Misschien te offtopic: hoe kan ik zien of er gierzwaluwen in mijn omgeving zitten? Dit lijkt me een leuk project om ook in mijn buurt te intiëren, maar dan moeten we wel zwaluwen hebben.

Gierzwaluwen zitten er 's zomers overal (je ziet, en vooral hoort, ze vliegen). Of ze ergens broeden is minder duidelijk. Je moet observeren of ze ergens onder daken schieten ;-) Maar ik ga er van uit dat als je op geschikte plekken van die nestkasten ophangt je ze vanzelf zult 'vangen'. Zo algemeen zijn ze wel ;-)

Volgens mij kun je aan de kin en kleur veren zien om welke zwaluwsoort het gaat.
    Als de Gierzwaluw net zo snel is als de boerenzwaluw, ga ik niet op zitten letten. Dan zijn ze me namelijk te snel af.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Gierzwaluwen zijn rotsbroeders, en zitten in west-europa dus eigenlijk altijd _onder_ daken (veelal pannendaken). Ik zou zo niet verwacht hebben dat houten nestkasten zouden werken. In/aan een boom hangen zal iig niet werken, want daar wil een gierzwaluw helemaal niet zitten.

Huis- en boerenzwaluwen zijn ook rotsbroeders, maar die bouwen standaard een hangend nest aan de buitenkant van een rots (muur), meestal onder een overhang. Gierzwaluwen (zoals gezegd geen zwaluwen, ze lijken er alleen maar een beetje op - gevalletje convergentie) broeden IN spleten in rotsen. Vandaar die nesten onder pannen.

Gierzwaluwen brengen overigens een groot deel van hun leven in de lucht - vliegend - door. Afgezien van broeden doen ze bijna alles in de lucht, inclusief slapen en paren. Ik meen me ook te kunnen herinneren dat ze slecht of niet weg kunnen vliegen vanaf de grond...
    Boerenzwaluw heb ik er hier veel van zitten in de paardenstal.
    Tegen de gordingen aan bouwen ze de nesten ,en altijd te klein ,zodat er altijd minimaal 1 of meer uit het nest wordt geduwd
    Heel mooi is altijd om te zien als ze uitvliegen ,kamikaze piloten die nergens naar kijken

Maatje van me heeft een veldschuur waar al paar jaar voor de sier wat balen stro op liggen
    Daar zitten zelfs al paar jaar nesten in met zwaluwen

Forum Rechten