Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Gierzwaluw kasten

Gierzwaluw kasten

Een groepje vrijwilligers heeft in mijn woonplaats geld ingezameld om extra gierzwaluw kasten te maken.
    Afgelopen weekend 2 demo woningen opgeleverd. Volgende week nog 30 stuks zagen, en dan kan de rest van de vrijwilligers ze gaan schroeven en beitsen.

De werktekeningen komen van deze site: https://gierzwaluwbescherming.nl/bes...ng/nestkasten/
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Een schone nestkastje! Daar kunnen ze flink er op broeden.
    Ga je ze ook beitsen/schilderen voor de duurzaamheid? Of houden de vogels niet van "verflucht"?

Toch wel bijzonder, bij mij in de buurt zijn ze juist bezig met verjagen van zwaluwen ivm uitwerpselen en geluidoverlast. Volgens mij zijn het boerenzwaluw, ik ben niet bekend met zwaluwsoorten.

Uitwerpselen worden gelijk uit het nest gedumpt, een plankje eronder en als het seizoen voorbij is even schoonmaken

Zwaluwen zijn ideale insecten vangers, dus dan heb je een stuk minder overlast van muggen. Van mij kunnen er niet genoeg vliegen

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    @Joop, het antwoord op jouw vraag staat er

@Arie, als ik de website bekijk zie ik eigenlijk enkel dat deze kasten aan gebouwen gemonteerd worden. Enig idee of dat ook aan bomen zou kunnen, of zouden zwaluwen daar niet op af komen?
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joop van M Bekijk Berichten
    Een schone nestkastje! Daar kunnen ze flink er op broeden.
    Ga je ze ook beitsen/schilderen voor de duurzaamheid? Of houden de vogels niet van "verflucht"?

Toch wel bijzonder, bij mij in de buurt zijn ze juist bezig met verjagen van zwaluwen ivm uitwerpselen en geluidoverlast. Volgens mij zijn het boerenzwaluw, ik ben niet bekend met zwaluwsoorten.

Inderdaad nog even beitsen, zodat ze een beetje wegvallen tegen de achtergrond waar ze geplaatst worden.
    Gierzwaluwen zijn beschermd, dus nest weghalen mag niet. Overigens zijn gierzwaluwen geen echte zwaluwen, maar een ander soort. En ze schijnen niet te poepen in en rond hun eigen nest.

En hier in Wageningen hebben de meeste mensen liever een paar luid schreewende zwaluwen dan de vliegtuigen van Lelystad die binnenkort komen overvliegen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse Bekijk Berichten
    @Joop, het antwoord op jouw vraag staat er

@Arie, als ik de website bekijk zie ik eigenlijk enkel dat deze kasten aan gebouwen gemonteerd worden. Enig idee of dat ook aan bomen zou kunnen, of zouden zwaluwen daar niet op af komen?
    Ik ben ook geen vogel expert hoor, maar hier in Nederland schijnen de vogels een voorkeur voor gebowen te hebben, En in andere landen nemen ze genoegen met een boom, als er maar een goeie aanvlieg route is.
    Ze leven in kolonies, dus het belangrijkste is dat je de kasten hangt in de buurt van een al bestaande kolonie, zodat de nieuwe paartjes een plekje kunnen vinden.

Een echte "volks(buurt)vogels" dus. Lekker dicht bij elkaar.
    Ik geneer me een beetje dat ik het beitsen over het hoofd gelezen heb. Het stond er wel!

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Wij hebben een klein bosje tegenover ons huis waar er denk ik een paar leven, misschien dat ik dan daar (en tegen het huis) wat van die kasten kan hangen. Ik ben dol op vogels die insecten (lees, vliegen en/of muggen) eten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joop van M Bekijk Berichten
    Ik geneer me een beetje dat ik het beitsen over het hoofd gelezen heb.
    Niet doen, nergens voor nodig, kan gebeuren.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Forum Rechten