Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19

Onderwerp: Vorm vaas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Ik zou de vaas onderaan een flink stuk inkorten, komt de grootste diameter lager te zitten, en dan naar boven toe nog wat versmallen. Krijg je wel een druppelvorm.
    Nu is het net niet.
    Dan wordt het vaasje wel erg klein
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Eerst een schetsje maken, dan kun je zien welke vorm je mooi vind en of dat mogelijk is

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Ik zou ook voor de druppelvorm kiezen (smalle opening en quasi ronde onderkant)
    Ronny
    2.7.0.0

Bert,

een optie is nog de Chinese lantaarn, dus bolvormig in het midden en twee gelijke cilinders boven en onder.

groeten, Hans

Een Chinese lantaarn gaat het niet worden!
    Ik denk dat ik de raad van André ga volgen en de vaas korter maken. Het wordt dan inderdaad maar een vaasje, maar dat geeft niet.
    Misschien wordt het ook helemaal niets en beland het werkstuk in de kachel. Maar dat geeft niet. Dan neem ik een nieuw stuk hout en begin gewoon op nieuw.
    Wordt vervolgd.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik zou het thema 'tonnetje' ter harte nemen, hem afdraaien, er verticale lijnen in aanbrengen om planken te suggereren (gutsen, snijden?) en er wat stalen ringen omheen maken zoals bij een whiskeyvat. Maar dat is maar wat mijn fantasie ervan maakt

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Ik heb het werkstuk een stukje korter gemaakt. De vorm bevalt me nu beter en de nerf komt beter tot zijn recht.
    Laatst gewijzigd door mathieu; 28-03-19 om 22:13.

Is al beter, maar zelf zou ik de vaas bovenaan nog wat versmallen door de zijkant niet hol, maar licht bol te laten verlopen, van de grootste diameter naar de bovenkant toe.

Vandaag de vaas afgewerkt. Maar bij de laatste bewerking ging het mis.

1.jpg

Te kort afgestoken en een gat in de bodem. Het werkstuk is gevallen en in twee gebroken.

2.jpg

De vaas is in twee gebroken en dus verloren. Uiteindelijk vind ik het niet zo erg want ik heb de vorm niet naar mijn smaak gekregen.

3.jpg3.jpg

Volgende keer beter!

Forum Rechten