Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Vorm vaas

Vorm vaas

Ik ben een vaas aan het draaien uit iep. Maar ik heb het gevoel dat de vorm niet klopt.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Hoogte is 20 cm, kleine diameter 10 en grote 14.
    Wie heeft suggesties?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Moeilijk te beantwoorden, want dat heeft met persoonlijke smaak te maken. Ik vind er niets mis mee.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Het is inderdaad een stukje persoonlijke smaak. Zelf vind ik het mooi als het aan de onderzijde wat meer taps toeloop. Het oogt nu wat lomper, maar ook daar is niks mis mee.

Voor mijn gevoel zou de grootste diameter of precies in het midden, of er duidelijk onder of boven moeten zitten. Een smalle onderkant is mooi, maar je krijgt gauw een vaas die erg wiebelig is, dus de diameter van de onderkant is meestal het laatste wat ik draai. Ik zou de vaas denk ik ondieper maken. en aan de bovenkant sterker naar binnen laten krullen. Maar je kunt natuurlijk ook deze afmaken en de volgende net even anders, veel doen oefent je eigen smaakgevoel, lijkt me.
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 27-03-19 om 06:44.

Dit lijkt ton-vormig, niks mis mee maar misschien niet zo spannend. Ik zou zelf eerder voor (uitgerekte) druppelvorm kiezen. Kijk eens bij AD Copier voor ontwerpen van vazen (al even geleden ..)

Alles draait om verhoudingen en smaak. Er is al veel over vormgeving geschreven. Jan Pranger heeft zelfs al een keer een voordracht gegeven over de gulden snede. Gebruik de zoekfunctie niet alleen op ons forum maar ook op het www.
    In dit geval sluit ik me aan bij Juriaan. Er is niets mis mee maar ik vind hem niet "spannend".

Je verwoord het goed, Wim: de vorm is inderdaad niet spannend. Het is inderdaad gewoon een tonnetje met de buik helemaal in het midden. En dat is wat er niet helemaal klopt. Met een druppelvorm kan je inderdaad wat meer spanning geven aan de vorm, maar ik denk dat ik deze gewoon zo ga afwerken. Een druppel met de juiste verhoudingen ga ik er niet meer uitkrijgen.
    Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Je verwoord het goed, Wim: de vorm is inderdaad niet spannend. Het is inderdaad gewoon een tonnetje met de buik helemaal in het midden. En dat is wat er niet helemaal klopt. Met een druppelvorm kan je inderdaad wat meer spanning geven aan de vorm, maar ik denk dat ik deze gewoon zo ga afwerken. Een druppel met de juiste verhoudingen ga ik er niet meer uitkrijgen.
    Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
    Je kunt nog rillen aan de buitenkant overwegen om iets extras toe te voegen.

goeten, Hans

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    ik zou beide uiteinden wat smaller maken en gelijk, als het breedste punt in het midden ligt.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Ik zou de vaas onderaan een flink stuk inkorten, komt de grootste diameter lager te zitten, en dan naar boven toe nog wat versmallen. Krijg je wel een druppelvorm.
    Nu is het net niet.

Forum Rechten