Vorm vaas

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben een vaas aan het draaien uit iep. Maar ik heb het gevoel dat de vorm niet klopt.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Hoogte is 20 cm, kleine diameter 10 en grote 14.
Wie heeft suggesties?
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Het is inderdaad een stukje persoonlijke smaak. Zelf vind ik het mooi als het aan de onderzijde wat meer taps toeloop. Het oogt nu wat lomper, maar ook daar is niks mis mee;).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor mijn gevoel zou de grootste diameter of precies in het midden, of er duidelijk onder of boven moeten zitten. Een smalle onderkant is mooi, maar je krijgt gauw een vaas die erg wiebelig is, dus de diameter van de onderkant is meestal het laatste wat ik draai. Ik zou de vaas denk ik ondieper maken. en aan de bovenkant sterker naar binnen laten krullen. Maar je kunt natuurlijk ook deze afmaken en de volgende net even anders, veel doen oefent je eigen smaakgevoel, lijkt me.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Dit lijkt ton-vormig, niks mis mee maar misschien niet zo spannend. Ik zou zelf eerder voor (uitgerekte) druppelvorm kiezen. Kijk eens bij AD Copier voor ontwerpen van vazen (al even geleden ..)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Alles draait om verhoudingen en smaak. Er is al veel over vormgeving geschreven. Jan Pranger heeft zelfs al een keer een voordracht gegeven over de gulden snede. Gebruik de zoekfunctie niet alleen op ons forum maar ook op het www.
In dit geval sluit ik me aan bij Juriaan. Er is niets mis mee maar ik vind hem niet "spannend".
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je verwoord het goed, Wim: de vorm is inderdaad niet spannend. Het is inderdaad gewoon een tonnetje met de buik helemaal in het midden. En dat is wat er niet helemaal klopt. Met een druppelvorm kan je inderdaad wat meer spanning geven aan de vorm, maar ik denk dat ik deze gewoon zo ga afwerken. Een druppel met de juiste verhoudingen ga ik er niet meer uitkrijgen.
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Je verwoord het goed, Wim: de vorm is inderdaad niet spannend. Het is inderdaad gewoon een tonnetje met de buik helemaal in het midden. En dat is wat er niet helemaal klopt. Met een druppelvorm kan je inderdaad wat meer spanning geven aan de vorm, maar ik denk dat ik deze gewoon zo ga afwerken. Een druppel met de juiste verhoudingen ga ik er niet meer uitkrijgen.
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

Je kunt nog rillen aan de buitenkant overwegen om iets extras toe te voegen.

goeten, Hans
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zou de vaas onderaan een flink stuk inkorten, komt de grootste diameter lager te zitten, en dan naar boven toe nog wat versmallen. Krijg je wel een druppelvorm.
Nu is het net niet.

Dan wordt het vaasje wel erg klein:p
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Bert,

een optie is nog de Chinese lantaarn, dus bolvormig in het midden en twee gelijke cilinders boven en onder.

groeten, Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een Chinese lantaarn gaat het niet worden!
Ik denk dat ik de raad van André ga volgen en de vaas korter maken. Het wordt dan inderdaad maar een vaasje, maar dat geeft niet.
Misschien wordt het ook helemaal niets en beland het werkstuk in de kachel. Maar dat geeft niet. Dan neem ik een nieuw stuk hout en begin gewoon op nieuw.
Wordt vervolgd.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik zou het thema 'tonnetje' ter harte nemen, hem afdraaien, er verticale lijnen in aanbrengen om planken te suggereren (gutsen, snijden?) en er wat stalen ringen omheen maken zoals bij een whiskeyvat. Maar dat is maar wat mijn fantasie ervan maakt :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
1.jpg

2.jpg

3.jpg

Ik heb het werkstuk een stukje korter gemaakt. De vorm bevalt me nu beter en de nerf komt beter tot zijn recht.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Vandaag de vaas afgewerkt. Maar bij de laatste bewerking ging het mis.

1.jpg

Te kort afgestoken en een gat in de bodem. Het werkstuk is gevallen en in twee gebroken.

2.jpg

De vaas is in twee gebroken en dus verloren. Uiteindelijk vind ik het niet zo erg want ik heb de vorm niet naar mijn smaak gekregen.

3.jpg3.jpg

Volgende keer beter!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.