Vraag mbt elektromotor

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Deze zit er nu op. Klaas bedankt voor je reactie. Echter heb ik geen meter en ik heb ook echt geen idee hoe dat werkt. Jouw tekening is algebra voor mij :confused:
Ik heb zojuist nog even gekeken. Onbelast werkt de motor uitstekend. Is snel op toeren (binnen 2 seconden). Toen ik hem weer uitzette hoorde ik die "klik" niet meer. Kan zijn omdat ik hem maar eventjes aan had (5 a 10 seconden)?


5.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Deze zit er nu op. Klaas bedankt voor je reactie. Echter heb ik geen meter en ik heb ook echt geen idee hoe dat werkt. Jouw tekening is algebra voor mij :confused:
Ik heb zojuist nog even gekeken. Onbelast werkt de motor uitstekend. Is snel op toeren (binnen 2 seconden). Toen ik hem weer uitzette hoorde ik die "klik" niet meer. Kan zijn omdat ik hem maar eventjes aan had (5 a 10 seconden)?


Bekijk bijlage 86097

Hm, heb ik mijn parelen voor de zwijnen geworpen :D

Toch wens ik je Succes!.
mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Zoals door wim al werd gezegd, je kan dat blokje weg laten en de draden met elkaar verbinden. Dat kan goed gaan, maar je wikkeling kan ook in rook op gaan. Als je dat blokje vervangt, doe dat dan met een van 15 amp. Als je een zwaardere neemt en de stroom is nog steeds te lang te hoog, gaat er wat anders roken.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik ga morgen even langs bij Bodegraven in Dordrecht. Kijken of zij wat hebben liggen. Als zij het onderdeeltje niet hebben dan ga ik hem bestellen en laat ik jullie weten hoe het is afgelopen.

Onwijs bedankt voor jullie hulp tot dusver.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik kan zo gauw niet terug vinden of je het ergens verteld hebt, maar de messenwals heeft nieuwe lagers, met nieuw vet en draait soepel als je hem met de hand ronddraait?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Geen nieuwe lagers, draait wel soepel als ik hem met de hand ronddraai. Ik heb de machine laatst getest met de 1.5pk van m'n (onlangs verkocht) inca vlakbankje. Dit ging prima.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Heb de man gebeld waar ik hem van heb gekocht. Deze is ZZP'er als elektromonteur en kwam meteen met hetgeen waar hier ook al over werd gesproken: thermische beveiliging. De beste man komt eerdaags langs om een nieuwe beveiliging te plaatsen en zal dan alles doormeten. Ik houd jullie hier ook op de hoogte.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Zojuist een 80mm poelie op de motor geplaatst en nu werkt ie wel. Jammer genoeg geeft de motor nog wel iets te weinig vermogen. Zodra ik een balkje van 50mm breed ga schaven (minimale afname) dan hoor je de motor smoren. Ik heb in het verleden wel vaker motoren vervangen op een vlakbank en toen nooit dit probleem gehad.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik ben bang dat er toch ergens iets niet goed werkt. Mijn schaafmachine is maar 1100 watt op 220, maar daar kan ik hardhouten traptreden van 20 cm breed mee schaven. Misschien toch even nieuwe condensators proberen.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Zoals ik al aangaf heb ik die niet meer. Ik heb nu een 230 motor en die wil ik dan ook gebruiken. Jouw optie om de 380 motor terug te plaatsen gaat hem dus niet worden

- - - Updated - - -

Ik zal maandag even de condensator van de lintzaag overzetten.

Ik ben bang dat er toch ergens iets niet goed werkt. Mijn schaafmachine is maar 1100 watt op 220, maar daar kan ik hardhouten traptreden van 20 cm breed mee schaven. Misschien toch even nieuwe condensators proberen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Volgens mij kan je beter je geld terug gaan halen en gewoon een nieuwe motor met garantie kopen. Zag dat je voor 160 euro klaar bent. Scheelt een hoop ergernis en je kan gaan schaven.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Heb de man gebeld waar ik hem van heb gekocht. Deze is ZZP'er als elektromonteur en kwam meteen met hetgeen waar hier ook al over werd gesproken: thermische beveiliging. De beste man komt eerdaags langs om een nieuwe beveiliging te plaatsen en zal dan alles doormeten. Ik houd jullie hier ook op de hoogte.
.

Ik ben heel benieuwd naar zijn bevindingen. Je kunt daarop wachten voordat je er allerlei nieuwe dingen op zet.

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.