Vraag mbt elektromotor

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het plaatsen van een andere motor op de vlakbank. Er zat een 3 fase motor op van 1.5kw en deze heb ik vervangen met een 1 fase motor met 2.2kw.

Nu heb ik het probleem dat als ik de motor aanzet, deze na enkele seconden stil valt. Als ik dan het reset knopje op de achterkant indruk, kan ik hem weer starten maar dan valt deze weer uit. Als ik de motor onbelast laat draaien is er niks aan de hand. Bij het uitschakelen hoor ik na een poosje een soort tik (is dit normaal?). Ik heb wat foto's gemaakt van de motor en de condensators:

4.jpg

dit reset knopje bedoel ik:
2.jpg

3.jpg

1.jpg

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aangezien ik en elektra geen goede combi zijn:rolleyes:
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Dat is een lastig op te lossen probleem.
Zolang de motor nog niet zijn bedrijfstoerental heeft, zal de stroom die door die motor loopt heel groot zijn. Pas als hij op toeren is, zal de stroom op de normale grootte uitkomen, te weten maximaal 13,5 ampere.
Bijkomend probleem is, dat het koppel (de kracht) dat de motor levert bijzonder laag is zolang hij nog niet op toeren is; hij komt dus langzaam op gang. Ook weer: pas als hij op toeren is kan hij zijn maximale kracht leveren.
Deze problemen (hoge stroomafname en laag koppel bij het opstarten) hoort bij dit type motoren: de asynchroonmotoren.

Tijdens het opstarten trekt de motor dus langdurig zóveel stroom dat de beveiliging inspringt; hij heeft het hele zaakje simpelweg niet rap genoeg op snelheid.

De enig goede manier om dit in jouw situatie op te lossen, is het gebruik van een frequentieomvormer. Gelukkig zijn die tegenwoordig niet zo duur meer.
Een minder goede (maar evengoed toch vaak toegepaste) methode is nog simpeler: de beveiliging er tussenuit halen. Maar dat heb je niet van mij;)

Wim.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De klik doet me denken aan een relais dat afvalt, maar ik heb daarmee (nog) geen verklaring.

Het valt me wel op dat volgens het motorplaatje een condensator van 50 uF nodig is. Echter, de condensator die er op zit is 200 uF. En de 300 Volt max werkspanning is wat laag. Meestal is dat 400 V. Is dit de originele condensator? Wat stelt de laatste foto voor? Een tweede C? met wel de juiste waarden?

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Klaas, die 50uF condensator zal de gewone aanloopcondensator zijn.
Ik vermoed dat die 200 uF condensator bedoeld is om de cos phi op te leuken. Die cos phi is bij deze motor bijzonder hoog (0.98), wat hartstikke mooi is; meestal hangt-ie zo rond de 0,8.

Wim.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Bedankt voor de reacties beide. Het probleem is dus op te lossen met een frequentieregelaar? Wat doet deze en waarom werkt het met dat ding wel? Groetjes
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Oeps ik zie nu pas de 2,2 kilowatt. Deze tamelijk hoog vermogen motor (voor een enkelfase) heeft ws een hulpwikkeling die na een paar seconden wordt uitgeschakeld door een centrifugaalschakelaar en een werkwikkeling die ingeschakeld blijft.

Zo'n motor heeft 2 condensatoren. De condensator met hoge cap en lage werkspanning wordt samen met de hulpspoel uitgeschakeld door de centrif. schakelaar. De andere C van 50 microfarad blijft ingeschakeld
.
Ik moet even nadenken wat er stuk zou kunnen zijn om het beschreven gedrag dit te verklaren.

mvg
Klaas

PS: Het ""buiten werking zetten"" van de centrif. schakelaar is geen goed idee.
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi Klaas,

Verzin jij eens even :) hopelijk valt het mee

Oeps ik zie nu pas de 2,2 kilowatt. Deze tamelijk hoog vermogen motor (voor een enkelfase) heeft ws een hulpwikkeling die na een paar seconden wordt uitgeschakeld door een centrifugaalschakelaar en een werkwikkeling die ingeschakeld blijft.

Zo'n motor heeft 2 condensatoren. De condensator met hoge cap en lage werkspanning wordt samen met de hulpspoel uitgeschakeld door de centrif. schakelaar. De andere C van 50 microfarad blijft ingeschakeld
.
Ik moet even nadenken wat er stuk zou kunnen zijn om het beschreven gedrag dit te verklaren.

mvg
Klaas
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Geciteerd van volgende website:

Wel zijn er 1 fase 230V frequentieregelaars met 1 fase 230V in en 1

fase 230V uit. Deze regelaars zijn wel geschikt voor bepaalde 1

fase 230V motoren, maar zijn absoluut niet geschikt voor alle 1

fase 230V motoren. Bovendien voldoen die regelaars heel vaak niet

aan de gewekte verwachtingen.

De kans, dat het wel goed werkt, is zeer klein en de regelaars zijn

behoorlijk aan de prijs.

http://www.fremoton.com/Frequentieregelaar-230V-,-wat-is-dat/mobile/
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je kan eens proberen je machine op te starten met 1 riem en zonder de messen en klemblokken. Als je thermische beveiliging er dan in blijft, weet je dat de motor goed is, maar dat de opstart tijd te lang is door te veel massa , zodat hij er uit gaat voordat hij op toeren is. Je kan ook nog eens een nieuwe startcondensator proberen. De klik die je hoort is vermoedelijk het terugspringen van de centrifugaalschakelaar.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik heb het nog niet geprobeerd met messen en klemblokken. De bovengenoemde situatie is zonder
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Wat weet je van de elektromotor? Hij komt vermoedelijk van een compressor. Waarom hebben ze hem er af gehaald? Omdat hij de compressor niet meer op gang kreeg?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je een frequentieregelaar gebruikt kan je waarschijnlijk de bestaande driefasige motor behouden. Het moet dan wel een motor zijn die in ster op een net van 3 x 400 Volt stond.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Motor is nieuw. Via tweedehands kunnen overkopen van een bedrijf die in compressors werkt. De oude 3 fase motor heb ik niet meer. Welke frequentieregelaar zou ik moeten gebruiken voor deze motor?

Groet
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als de motor nieuw is, zou ik toch eerst eens terug gaan naar de verkoper. Een nieuwe motor zou gewoon moeten werken.
Zomaar een frequentieregelaar op deze motor zetten zou ik zeker niet doen. Een frequentieregelaar en condensatoren kunnen rare dingen doen. Je zou de motor dan terug naar een driefasige moeten ombouwen (condensatoren weglaten), maar daar haal je best iemand bij die er verstand van heeft (als het al mogelijk is).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als het een nieuwe motor is, kan het goed zijn dat de overbelasting beveiliging er te snel uitgaat. Je zou het met een andere kunnen proberen. De leverancier van je motor heeft er vermoedelijk wel een op voorraad. Anders bij de dichtst bij zijnde compressor boer. Als dat niets oplevert, kan je zo'n ding bij alie bestellen. Kost niet veel, maar duurt vaak wat langer.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Met een andere beveiliging? Waar zit die “beveiliging” eigenlijk?

Als het een nieuwe motor is, kan het goed zijn dat de overbelasting beveiliging er te snel uitgaat. Je zou het met een andere kunnen proberen. De leverancier van je motor heeft er vermoedelijk wel een op voorraad. Anders bij de dichtst bij zijnde compressor boer. Als dat niets oplevert, kan je zo'n ding bij alie bestellen. Kost niet veel, maar duurt vaak wat langer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dat is dat blokje met dat knopje, wat bij je condensatoren zit. Daar zit een contaktje in met een bimetaaltje. Als er te lang een te hoge stroom loopt, wordt dat bimetaaltje warm en schakelt je motor uit. Dit is om te voorkomen dat je hoofdwikkeling er uit fikt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Geen frequentieregelaar. Eerst wetn wat er aan de hand is. Als de motor nieuw is:ga terug naar de leverancier.

Als dat om een of andere reden niet (meer) kan is het volgende misschien van nut.

Ik vermoed dat de schakeling er zo uit ziet:

motorschakeling.jpg

Het aanloopkoppel van dit soort motoren (met twee condensatoren) is ruimschoots voldoende om op gang te komen.


1.Probeer de motor met de hand rond te draaien terwijl de belasting er op staat. Dat moet lekker en niet al te moeilijk gaan.

2.Wanneer treedt de klik op die je hoorde? Was dat toen de motor(bijna) was uitgelopen?. Dat lijkt gunstig. Centrifugaal-schak. werkt (misschien) nog.
2. Mogelijk zit de storing/defect in de tak van de startwikkeling. Als bijv. de centrifugaal-schak niet werkt kan deze tak heel snel stuk gaan door oververhitting.
3.Om de centrif schak te onderzoeken: verbreek de verbinding waar het rode kruis staat in de tekening. Hang een AC voltmeter tussen A en B. Sluit de motor op net aan en help zo nodig de motor op gang evt met hulp van een touwtje (wel in de voorkeursrichting van de motor). Je meet aanvankelijk ongeveer de halve netspanning en zodra de motor op gang komt/is, meet je geen spanning meer omdat de centrif schak open gaat (als het goed is).

Nou ja, je moet nog weten dat ik niet echt praktische ervaren ben, maar deze tests kunnen geen kwaad, zijn simpel en leveren hopelijk wat op.

mvg
Klaas

PS:negeer de tekening hieronder . Ik weet niet waarom ik die niet weg kan krijgen
 

Bijlagen

  • Knipsel3.jpg
    Knipsel3.jpg
    16,9 KB · Weergaven: 100
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Gewoon zo'n zelfde. 15 amp zit in veel chinese 2,2kw motoren ingebouwd. Op alie kosten ze een paar euro. Zoek maar op 15 amp overload protector.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.