Gewichtsreductie hardhouten molenaarstrap

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Ik lees nog niet echt waarom een touw, een katrol en een contragewicht niet zou werken. De foto is ook niet duidelijk genoeg. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat werkt. Contragewicht kan vanalles zijn, een colafles met zand, een steen etc.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik lees nog niet echt waarom een touw, een katrol en een contragewicht niet zou werken. De foto is ook niet duidelijk genoeg. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat werkt. Contragewicht kan vanalles zijn, een colafles met zand, een steen etc.

Het kan wel, maar ik ben bang dat het in de weg gaat zitten Ik kan me zo voorstellen dat dat touw, dan ergens onderaan de trap vast moet, minstens op het meest verre punt vanaf het scharnier. Dat betekent dat dat touw aan de zijkant vastgemaakt moet worden, in het midden is wat lastig lopen.. Dan vraag ik me af of het dus niet in de weg gaat zitten en/of het torsie gaat opleveren. Wat op zich niet zo'n probleem hoeft te zijn overigens, als de trap maar goed ondersteunt wordt.

Als ik de gaten heb geboord/gezaagd/gefreest en de trap hangklaar is, maak ik een foto van de situatie zoals hij is.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Gasveren kun je zowel trekkend als duwend gebruiken.

Hier is een programma waar je het eea kunt berekenen. https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-berekenen/

voorbeeld

Handig! De veren zijn wel erg prijzig. Voor dat geld kan ik een stalen vlizotrap plaatsen. ;)

Je meedenken wordt wel erg gewaardeerd.

Het probleem met een aantal oplossingen is echter wel dat het de ruimte op het toch al smalle trapje erg beperkt. 1-zijdig zou nog wel gaan, aan 2 zijden wordt erg krap. Ik ben natuurlijk ook wel erg breed... :D

Met fijne mechanica en dit soort dingen ben ik echt niet erg bekend, dus ik kan vooral het katrolidee volledig misvatten
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
Vind het nadeel van een contragewicht toch wel dat het ergens moet hangen en dus ruimte inneemt. Zeker als de trap omhoog is, hangt het gewicht beneden.

Je kunt het luik ook gebruiken als contragewicht
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Vind het nadeel van een contragewicht toch wel dat het ergens moet hangen en dus ruimte inneemt. Zeker als de trap omhoog is, hangt het gewicht beneden.
Het is zeker mogelijk, ook zelfs zonder contragewicht maar dan met dubbel katrol.

https://www.kampeerwereld.nl/katrollen/katrollen-algemeen/



Een contragewicht kan je ook ergens langs een wand laten lopen, moet je alleen wellicht wat extra ogen/katrollen gebruiken ter geleiding.

Nou ja , inderdaad, de plek van de trap moet worden ingenomen door m'n verrijdbare zaagtafel, dus daar mag niets in de weg hangen

Je kunt het luik ook gebruiken als contragewicht

Er is niet echt een luik.. Nou ja, een eiken tafelbad wat tussen 2 houten geleiders ligt, wat ik er overheen schuif. Niet iets wat uit zichzelf makkelijk ergens heengaat iig.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Nou, het is beurt, grotendeels iig..

Eerst maar 's sleuven maken:
IMG_20190331_112245.jpg

daarna de trap gemonteerd en geconstateerd dat het nog steeds (te) zwaar was. Daarna toch maar twee ogen en een colafles gevuld met 1,5 liter mortel eraan gehangen. Voor nu wel even goed, maar er moet meer aan. Op zich best tevreden. De twee grendels zijn te licht, dus die worden vervangen. Dan kan ik er alsnog 1 gebruiken om de trapdelen in uitgeklapte positie aan elkaar vast te zetten, want het gewicht trekt er flink aan

IMG_20190331_152542.jpg

IMG_20190331_152737.jpg
 
Laatst bewerkt:

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Ga zo door volgens mij ben je op de goede weg! Ik zou eventueel kijken hoe je het met meerdere katrollen kunt perfectioneren.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ga zo door volgens mij ben je op de goede weg! Ik zou eventueel kijken hoe je het met meerdere katrollen kunt perfectioneren.
Dat dacht ik ook, dit is nog niet ideaal.
Sleuven maken in de treden een idee?

Daar vind ik ze te dun voor, dus dat ga ik niet doen.. Bedankt voor de suggestie!

Heb inmiddels wel al een 10 kg cowbell van de buurman gekregen, als dank voor het regelmatig lenen van gereedschap. Nu moeten er echt wel katrollen tussen, het gewicht zorgt ervoor dat het touw niet lekker meer loopt tussen de ogen
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat je ook vaak ziet, is dat ze het contragewicht in een buis laten lopen.
Dan kan jeniet achter het touw blijven haken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.