Gewichtsreductie hardhouten molenaarstrap

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik heb in mijn werkplaatsje een molenaarstrap naar de vliering staan. Neemt weinig ruimte in, maar wat mij betreft nog teveel. Dus ik wil er een vouwtrap van maken. Goed gelukt, trap doormidden gezaagd, scharnieren aangebracht. Vlizotrap was het idee, maar om het budget wat te sparen

Maar, het ding is best zwaar. Voor mij iets minder een probleem, maar als mijn lief "ff" de vliering op moet, wordt het al lastiger.

Nu mijn vraag: kan ik ongestraft er wat gewicht afhalen door bijvoorbeeld met een grote forstnerboor er een stuk of wat gaten in boor. (in de bomen) of de bomen wat versmallen tussen de treden? De bomen zijn 31 mm dik, dus ik zou zeggen dat ik het voor de sterkte niet hoef te laten, maar ik hoor graag andere uiteenzettingen.

IMG_20190325_205946.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Dat van die treden is al wel een goed idee, thx!


Schatje! ik moet een decoupeerzaag hebben! :) Ze ziet me aankomen... :D
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Zo te zien heb je al een trap met smalle treden, die kun je alleen maar achterwaarts naar beneden betreden. De trap die toxic laat zien en de molenaarstrap die ik eens maakte zijn bedoeld om ook voorwaarts naar beneden te kunnen gaan. Ik denk dat je de bomen best wat kunt uitboren, ik zit eerder te denken aan het maken van wat langwerpige uitsparingen min of meer ovale gaten waarbij je minstens drie cm laat staan langs de zijkanten en onder de treden. Is meer gezond verstand dan berekend:rolleyes:
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Dat kan natuurlijk ook. Dat lijkt mij dan ook meer dan voldoende sterkte overhouden idd. Ga er vanavond gelijk mee aan de slag!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Een gebruikte vlizotrap van marktplaats is geen idee?

Jawel hoor, alleen niet voor nu.. Had al zitten kijken en voor 5 tientjes moet het wel lukken. Maar het enige wat ik nu heb hoeven kopen was de scharnieren, wat grendels en haakjes. tientje bij elkaar.

De hobby slorpt een hoop geld op en om de zorgen van m'n lief een beetje weg te nemen, probeer ik zo met haar mee te denken. Maar liever zet ik er een luik met vlizotrap in.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Kan je de trap niet balanceren? Zoals je ook doet met een luik. De foto is te beperkt om met een concreet advies te komen. En vlizotrappen zijn waardeloos als je ze regelmatig wil gaan gebruiken. Ik heb al bij diverse mensen stukken van de treden afgebroken. Ik vindt ze te zwak uitgevoerd.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik heb echt geen idee hoe dat te doen,dat balanceren dan zou ik daar 's in moeten duiken. De trap wordt overigens zeer weinig gebruikt, maar ik ben het wel eens met de kwaliteit ja, dit is wel echt een stevig ding.

Edit: heb intussen de Verenshop een bericht gestuurd hoe dit aan te pakken
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Nou, daar kom ik niet veel wijzer uit, die willen langskomen om de situatie te bekijken.. Dan hoeft het niet.. Zag de prijzen en voor twee tientjes moest het wel lukken, maar een heel adviespakket hoef ik er niet bij
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Jouw lief mag in de werkplaats komen ?
Zelfs op de zolder ;)

De benedenverdieping is voor mij en de vliering maar deels, dus daar staat dan ook onze meuk.. En ja, dan moet ze door de werkplaats.. Er staat een aparte kist met gereedschap, maar ja, als ik er niet ben.. Zo opgeruimd ben ik nou ook weer niet, dus.. :D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ook in mn handen gehad, maar dat gaat het hele budget idee wel een beetje voorbij. Ben net bezig geweest met gaten boren, maar dat duurt echt eeuwen uit de hand. Om maar niet te zwijgen van de aanslag op mij en mn spullen.. Morgen ff een decoupeerzaag bij mn broertje halen. Dat zal wat beter gaan.. Ga hey eerst mey de sleuven proberen
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik heb nog eens nagedacht over gasveren, maar dat gaat alleen maar werken als ze ingedrukt worden als de trap naar beneden gaat. Aan de achterkant staat de trap in het luchtledige muv de bovenkant, dus ik zie niet zo goed hoe dat zou kunnen werken. Dan zouden gewone veren wel kunnen werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.