Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Kruisverdeling bij ramen

Wat is de beste techniek om glas met opliggende glaslatten te verdelen, de zogenaamde kruisverdeling ?
    Met mijn beperkt machinepark denk ik enkel aan aparte latten. De zijkanten frees ik onder 15°. De koppen zaag ik onder dezelfde hoek. Nadeel is dat perfekt uitlijnen niet altijd zo mooi lukt.
    Bij industrieel gemaakte ramen zie ik halfhoutverbindingen. Lukt mij dat zonder daartoe een speciale machine aan te schaffen ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Halfhoutse verbindingen zijn prima te maken met de hand. Zaag, beitel en eventueel een grondschaaf is voldoende.
    sometimes you just need a bigger hammer

Een halfhoutverbinding is makkelijker gezegd dan gedaan bij kruisroeden met schuine zijkanten (15°) Veel makkelijker is alle kruisingen in verstek te zagen, als je tenminste beschikt over een deftige afkortzaagmachine.
    Bij het verstekzagen speelt het geen rol welke profilering er aan de zijkanten gefreesd word, het werkt met alle mogelijke vormen.
    Uitlijnen is dan ook geen probleem meer, de verstekken dwingen alles op zijn plaats.

Even een schets.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d48.jpg
Bekeken:   324
Grootte:   64,2 KB
ID:        86074
    Laatst gewijzigd door tuoh; 26-03-19 om 11:36.

Verlijm je ze dan kops tegen elkaar aan?

De kruishouten worden vast gelijmd op het glas, tijdens het plaatsen worden de kopse delen ook voorzien van lijm of kit.
    Niet zozeer om ze tegen elkaar te lijmen, maar wel om de naden waterdicht te maken en te houden.

Detail: kruishouten met dubbelzijdige plakband op het glas kleven

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ZotVanHout Bekijk Berichten
    Detail: kruishouten met dubbelzijdige plakband op het glas kleven
    bv https://www.glaswebwinkel.nl/p/dubbe...tape-wit-25-m/

Forum Rechten