Kruisverdeling bij ramen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat is de beste techniek om glas met opliggende glaslatten te verdelen, de zogenaamde kruisverdeling ?
Met mijn beperkt machinepark denk ik enkel aan aparte latten. De zijkanten frees ik onder 15°. De koppen zaag ik onder dezelfde hoek. Nadeel is dat perfekt uitlijnen niet altijd zo mooi lukt.
Bij industrieel gemaakte ramen zie ik halfhoutverbindingen. Lukt mij dat zonder daartoe een speciale machine aan te schaffen ?
 

tuoh

Oud hout
Een halfhoutverbinding is makkelijker gezegd dan gedaan bij kruisroeden met schuine zijkanten (15°) Veel makkelijker is alle kruisingen in verstek te zagen, als je tenminste beschikt over een deftige afkortzaagmachine.
Bij het verstekzagen speelt het geen rol welke profilering er aan de zijkanten gefreesd word, het werkt met alle mogelijke vormen.
Uitlijnen is dan ook geen probleem meer, de verstekken dwingen alles op zijn plaats.

Even een schets.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d48.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De kruishouten worden vast gelijmd op het glas, tijdens het plaatsen worden de kopse delen ook voorzien van lijm of kit.
Niet zozeer om ze tegen elkaar te lijmen, maar wel om de naden waterdicht te maken en te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.