buro zit weer inelkaar

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Afgelopen weekend mijn restauratie klus afgemaakt.

Ik heb alles weer netjes aan elkaar gelijmd met beenderlijm, maar daar heb ik nog wel een vraag over:
Ik gebruik nu een oplossing van 2 delen water en 1 deel lijm. En dat plakt wel aardig, maar wat is de preciese opentijd van beenderlijm en hoe kan ik die beinvloeden. Door het toevoegen van meer water duurt het drogen ietsjes langer maar het loopt dan ook overal tussenuit. Zijn er nog andere oplossingen of toevoegingen waarmee je de opentijd kunt beinvloeden?

Verder toch maar afgezien om de oude waslagen te strippen, de tip op de website van Ron http://www.rons.biz was al voldoende, eerst eens grondig schoonmaken met een sopje. Dus een flinke emmer met groene zeep haalde al genoeg troep (zwart spul) weg. Daarna het buro in een donkere was gezet waarbij er weer een mooie glans ontstond.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Het is jaren geleden dat ik op de LTS met warme lijm gewerkt heb. Ik kan me niet herinneren dat er zoiets als een open tijd is. Volgens mij kun je met beenderlijm door verwarmen de lijm altijd weer vloeibaar maken. Bij fineer bijv. moet je dan wel met een vochtige doek werken.

Je kunt bij de Arnhemse fijnhouthandel een goed artikel vinden over fineren met verschillende lijmsoorten, waaronder warme lijm op pag. 6 zie URL: http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/fineerles.pdf

Overigen ziet het bureau er fraai uit, goed stuk werk zo te zien!

Fons
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar volgens mij moet je voor beenderlijm een verwarmde lijmpot gebruiken - en soort 'au bain marie' oplossing.
 

erna

Nieuw lid
20 apr 2008
4
0
De verhouding water/beenderlijm ligt voor mij niet zo star 2:1. Door ervaring weet je op een gegeven moment welke dikte je lijm moet hebben. Als je de lijm een paar keer hebt opgewarmd, dikt hij sowieso in door verdamping en moet je wat water toevoegen.
De open tijd van beenderlijm is gewoon niet lang, afkoeling doet hem stollen.
Je kunt wel wat tijd winnen door je verbinding die je wilt lijmen te verwarmen. Voor lange naden (panelen) doe ik dat met een strijkbout, met bakpapier tussen het hout en de strijkbout.
Een verffohn is gauw te heet, ik werk ook wel met een gewone haarfohn. Dat is meer standen en niet zo heel heet. Want bij bestaande (antieke) meubelen kan je anders door te hete lucht de afwerklaag (was, lak. politoer} aantasten.
Verder is het een kwestie van niet te veel tegelijk willen lijmen, want dat red je gewoon niet qua open tijd. Je lijmklus heel goed voorbereiden ( eerst zonder lijm proberen of je de juiste tangen hebt , tangen en klosjes voor de grijp klaarleggen.}
Je moet snel werken. Voor het sneller opbrengen van de lijm gebruik ik vaak een gewone plastic injectiespuit van 20 ml (boerenbondwinkels). Deze verwarm ik voor door hem eerst te vullen met heet water van de pot of pan waar je beenderlijm au bain marie in staat. Lijm opspuiten, even met een spatel/kwastje/fineertje o.i.d uitsmeren en lijmen.
Een injectiespuit gebruik ik trouwens ook regelmatig voor het opbrengen van witte houtlijm
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig werk Arie, zeer de moeite waard. Waarmee heb je nu de boenwas verwijderd?
Die verhalen over beenderlijm vind ik ook machtig interessant. Staat ook op het lijstje "nodig-een-keer-wat-mee-doen"!!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.