Inrichten werkplaats

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Beste Lezers,

Na 3 jaar nadenken en sparen dan toch -uiteindelijk Hammer Machines gekocht. Omdat er hier op het forum toch positief over deze machines werd geschreven.
Mij Robland K 26 was al een jaar of 25 oud en de nauwkeurigheid was soms niet perfect.
Dus op de prowood beurs de knoop doorgehakt en een A3/41 gekocht samen met een B3 Winner.
Na een hele tijd wachten zijn ze midden februari toegekomen.Nu mijn garage toch ingericht moest worden had ik besloten om een stofafzuiging aan te leggen.
Op de youtube van Benchworks zag ik dat hij werkte met ducomat ( www.ducomat.be ).
Eerst een schets gemaakt en dan via de website alles besteld.
 

Bijlagen

  • Afzuiging4.jpg
    Afzuiging4.jpg
    18,7 KB · Weergaven: 584
  • Afzuiging2.jpg
    Afzuiging2.jpg
    19,1 KB · Weergaven: 576

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Na 3 dagen kwam de pallet toe.
Eerst alles uitgestald en vandaag de tijd gevonden om de afzuiging te monteren.
Afzuiging1.jpgAfzuiging3.jpgAfzuiging5.jpgAfzuiging6.jpgAfzuiging8.jpgAfzuiging9.jpgAfzuiging10.jpg

Ik ben tevreden met het resultaat.
De volgende stap is het maken van een werkbank. Daarvoor heb ik de plannen van Benchworks gekocht.
Ik post de vorderingen hier wel.
Als er vragen zijn, laat maar weten.
Groeten,
Jean
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Serieus bezig! Als de stofafzuiging in de werkruimte staat zou ik meteen een microfilter bestellen; de stofzak geeft een hoop fijn stof in de ruimte. Welk type afzuiger van Felder is dat?
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Goed bezig ! Afzuiging is belangrijk, ik heb er zelf te lang mee gewacht maar leg een systeem aan met een stofzuiger.
En mooie machines. Daar komen vast mooie werkstukken van af gerold 😀

Gr
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Goedemorgen,
De stofzuiger staat inderdaad in de werkruimte. Heeft er iemand ervaring met zo'n fijnstoffilter op een Felder afzuiger?
Het is een AF22 ( gekocht op 2dehands / ik vermoed de standaardversie wat het was zonder onderstel)
Groeten
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Mooie set up! Ik heb zelf een AF16 en die heeft de 'ingang' naar onderen gericht. Daarmee kun je niet zo eenvoudig een vaste opstelling maken zoals met de AF22. Maar daar verzin ik nog wel wat op.

Hou je ons op de hoogte van je ervaringen? Met name de zaagmachine? Die staat nl. ook op mijn wenslijst…
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Goedemorgen,
De stofzuiger staat inderdaad in de werkruimte. Heeft er iemand ervaring met zo'n fijnstoffilter op een Felder afzuiger?
Het is een AF22 ( gekocht op 2dehands / ik vermoed de standaardversie wat het was zonder onderstel)
Groeten

ik heb de af 16 en na een half jaar de stofzak vervangen door microfilter van Felder, een verademing..
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Mooie set up! Ik heb zelf een AF16 en die heeft de 'ingang' naar onderen gericht. Daarmee kun je niet zo eenvoudig een vaste opstelling maken zoals met de AF22. Maar daar verzin ik nog wel wat op.

Hou je ons op de hoogte van je ervaringen? Met name de zaagmachine? Die staat nl. ook op mijn wenslijst…

Bert,

ik heb een stuk slang van een meter gebruikt voor de aansluiting van af 16 op 160 mm buis, staat als een huis.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey Jean,
Ik heb een Af14 met fijnstoffilter. Op zich ben ik hier niet super tevreden van, soms 'verliest' ie nog wat waar ie rust op de machine. Ik moet er wel bijzeggen dat dit hun oude model is (ik denk in 2015 gekocht of zo, misschien 2014), dus ook zonder de 'reinigingspeddels' die je er nu bij kan kopen. Ik vermoed dat dat wel veel verschil kan maken...
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
@ Bert , je kunt toch gewoon met een stuk flexibel naar boven gaan, of naar de zijkant en vandaar vertrekken met metalen buizen.
Op de website van Felder staat er weinig info over die fijnstoffilter.
Vanavond de eerste test van de afzuiging. Had silicone gedaan in de verbindingsringen en wou dat die zeker droog was.
Meteen ook de eerste keer de schaafmachine testen, want had die nog niet getest omdat ik geen afzuiging had.
Groeten,
Jean
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@ Bert , je kunt toch gewoon met een stuk flexibel naar boven gaan, of naar de zijkant en vandaar vertrekken met metalen buizen.

ik wil me nog niet committeren met metalen buizen; er komen wss nog wat machines bij. Ik red me nog goed met flexibel. Ga wel binnenkort een schuifsysteem maken om drie aansluitingen mogelijk te maken (vlakvandikte/lintzaag/reinigen).
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Gisteren de afzuiging getest en alles is in orde. Die "vloermond" vind ik wel interessant en gemakkelijk.
Ook de eerste keer De A3/41 geprobeerd. Toen ik hem aanzette zag ik dat de motor omgekeerd draaide . In de handleiding stond iets vermeld van een fase-inverter, en was heel eenvoudig om te draaien met een platte schroevendraaier in de stekker van de machine.
Ben super tevreden van de schaafresultaten van de spiraalas. Heel stil - de afzuiging maakt veel meer lawaai.
De schaafresultaten zijn verbluffend goed ( in vergelijking met Robland met 2 messen) en zeer glad. Naschuren is praktisch niet nodig.
Kortom, heel tevreden...
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Heb je wat foto's van je Hammer machines? Ben benieuwd hoe alles er daar uitziet in je atelier! :)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Goed bezig. Is een goede afzuiger. Heb hier ook het buissysteem van bij ducomat, en heb identiek dezelfde afzuiger gehad (een half jaar geleden verkocht via 2dehands.be aan een West-Vlaming). Als je ooit een fijnstoffilter wil monteren, moet iets van een centimeter of 4-5 (denk ik) tussen de afzuiger en de muur monteren steken, anders kan het afklopsysteem van de filter niet rond.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
@FGA Hierbij een aantal foto's van de machines.
De werkplaats moet nog verder ingericht worden.Hopelijk kan ik snel straten met de werkbank.
IMG_2596 - kopie.jpgIMG_2598.jpgIMG_2599 - kopie.jpg
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
@BRT bedankt voor de feedback.Mijn afzuiger hangt nu tegen de muur. Zou eens moeten meten of ik die 5 cm haal, maar ik betwijfel het.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Graag gedaan.

Weet ook niet meer of het exact 5 cm is hoor... Is achteraf nog snel aangepast..... Volgens de website van Felder is de fijnstoffilter enkel geschikt voor de afzuigmodellen op poten. Is uiteraard in essentie dezelfde machine, maar die caroussel waarmee je de filters afklopt moet rond kunnen, en dat kan hij niet als hij vlak tegen de muur bevestigd is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.