Verrijdbaar onderstel voor Zaagtafel/freestafel combinatie

Atomic2018

Nieuw lid
26 nov 2018
21
0
Leuk idee, om de 745 wat uit te breiden op deze manier!
Kun je nu nog wel prettig bij de hendel aan de rechterkant van de zaagtafel komen om de langsgeleider mee te fixeren?
En hoe heb je de pocket schroeven gemaakt? Met een kreg jig of heb je een andere?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Kun je nu nog wel prettig bij de hendel aan de rechterkant van de zaagtafel komen om de langsgeleider mee te fixeren?
Jazeker, heb ik rekening mee gehouden, gewoon dmv voelen, wat is de minimale afstand waarbij dit nog goed gaat, zonder m'n knokkels open te halen.

En hoe heb je de pocket schroeven gemaakt? Met een kreg jig of heb je een andere?

Een Kreg mini Voor af en toe gebruik meer dan voldoende. Heb er ook een complete eetkamertafel mee gebouwd. Dan is het wel wat meer werk, maar ach, voor die paar nu..
 

tuoh

Oud hout
Compacte opstelling. Vind het alleen een gemiste kans dat bij de bouw van het onderstel niet ineens geanticipeerd is op deze uitbreidingen.
Het zou een veel steviger, en een veel gestroomlijnder geheel geworden zijn.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Helemaal gelijk, Tuoh, maar ik heb het onderstel niet zelf gemaakt. Het is een krijgertje.volgens de TD op mn werk te dun om goed en stevig te lassen. Met wat kunst en vliegwerk was het wel gelukt,maar ik heb toen besloten om het zo te laten en er omheen te werken. Met een verbouwing op komst en meer dan genoeg uitgaven in het begin van het jaar wilde ik het ook low budget houden en dat is aardig gelukt zo.


De constructie is enorm stevig en rigide, de bulk van het gewicht staat boven het onderstel. Als de wielen op de rem staan en de poten staan uit,kan er een feestje op gebouwd worden, het gaat geen kant meer op. Il snap je zorgen en misschien is het mijn eigenwijzigheid, maar ik deel ze niet.

Van die stroomlijning dan natuurlijk weer wel, maar zo kan de stofzuiger er dan nog onder gezet worden, zit ik ineens te denken...

En zo wordt van een stukje overmacht in een oogwenk een designfeature gemaakt! :D
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Klein klusje vandaag. La in la. Uurtje bezig geweest en toch een meer dan prima resultaat. Ook nog ff in de lijnolie zetten, zietheyer ook nog een beetje uit.

IMG_20190420_174010.jpg

IMG_20190420_174029.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Heerlijke dagen zo, lekker buiten geweest, natuurwandeling gemaakt, terrasje gepakt, 2x de bbq aangestoken èn ook nog tijd gevonden om wat te prutsen in de schuur.

Making it up as I go. Omdat het onderstel wat aan de smalle kant is, moest ik hier (de uitvoertafel) de boel aardig opdikken, ook om de rail voor de geleider vrij te kunnen laten lopen. Achteraf beter met vuren balken gedaan, maar MP werkt ook, is wat meer moeite alleen. Houdt de continuïteit dan wel in ere.

Frame geknutseld, samen met high-tech klemondersteuning goed op hoogte en met de hamer en de waterpas gefinetuned:

IMG_20190422_184050.jpg

Blad netjes gemaakt, scharnier bevestigd en weer met de uitzonderlijke ondersteuning aan de tafel gemaakt..

IMG_20190422_202129.jpg

IMG_20190422_202146.jpg

Nu gezien het wegwerken van de steun achter het blad nog moet en ik wat hoogte voor die steun tekort kom, moet er toch nog een laagje bij. de lengte van de verlenging komt dan op een goeie 55 cm. Dat doen we vandaag niet meer.

Nog te doen:

  • Die verdikking dus.
  • Beugels voor wat extra stijfheid
  • De blad ondersteuning
  • T-tracks infrezen
  • Rails infrezen
  • De boel in de lijnolie zetten.
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Geweldig die ondersteunende oplossing. Zo doe ik het ook vaak , gewoon gebruiken wat je kan gebruiken om je doel te bereiken!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Omdat dan de frees kaputt is gegaan, mezelf maar eens een kadootje gedaan. Een Bosch POF 1400 ACE. Deze komt uitsluitend onder de tafel, dus ondanks de plastic fantastic look vinnik het prima. 3 spantangen is ook lekker. Met de Gamma Koningsdagkorting van 20% en nog wat extra voordeelbonnetjes kwam de korting op net geen 25%. Dus dat is dan lekker winkelen! :) Nieuw freestafelgedeelte maken dus. Ik heb nog een trespa freestafelinsert, dus daar kan hij dan mooi op gemonteerd worden...

IMG_20190426_170803.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik heb niet zoveel met Koningsdag, dus wederom weer in de schuur bezig geweest.

Met een kwart plaat had ik toch nog twee kansen om het goed te doen, gelukkig is het in 1x goed gegaan.

Uitgetekend, daarna gat uitgezaagd en de randen gelijk gefreesd met de rest van de trespa freestafel. Die had ik ook eens gekocht van een kennis, maar ik heb er geen ruimte voor. De insert is wel handig dus.

Daarna de steunpunten uit de hand op diepte gefreesd en met een beitel bijgewerkt. Niet helemaal perfect, maar de passing is lekker strak en na het toevoegen van de stelschroefjes, zal hij perfect vlak zijn.

Ik heb dit allemaal gedaan met de nieuwe frees en ik moet zeggen dat ik 'm eigenlijk op een aantal punten beter vindt dan mijn GOF1250, met name de stofafzuiging, het lampje en de zichtbaarheid. Wel zwaarder, maar goed, hij hij is ook iets krachtiger.

Uiteindelijk alles in de lijnolie gezet en zodra de tweede laag droog is, deze tafel monteren, nog wat freeswerk en het is beurt!

IMG_20190427_101222.jpg


IMG_20190427_115251.jpg


IMG_20190427_142505.jpg


IMG_20190427_172052.jpg

IMG_20190427_172102.jpg
 
Laatst bewerkt:

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Leuk idee Rizz,

ik heb dezelfde zaag en hetzelfde probleem. Altijd vloeken als je net 1 stukje bent vergeten zagen!
Waarna je 10 minuten setup mag doen tot je machine is uitgepakt en opgesteld. En goed voor de rug is dat ook niet.
Ik onthou je idee als een van mogelijke volgende projecten.

Zaag je enkel buiten? Doe je iets van stofafzuiging?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Hij is klaar!!

@RonaldVereycken: Ik zaag enkel binnen, met deze setup nu kan dat ook niet anders meer. Op de foto's hieronder zie je dat ik met een bouwzuiger de kap afzuig en met een spanenzuiger met een cycloon en extra fijne filterzak via de achteruitgang van de zaag. Als de zaag helemaal opstaat, is het lastig om er omheen te lopen, de spanenzuiger zet ik aan dmv een afstandsbediening (wcd met ontvanger) en de bouwzuiger gaat aan omdat de zaag in de slaveschakeling op de bouwzuiger zit.

Hier in vol ornaat, helemaal uitgeklapt:

IMG_20190429_153334.jpg
Stofafzuiging achter:

IMG_20190429_153350.jpg
In freestafelmodus, waarbij de stof afzuiging zowel via de kap als via de frees zelf zou kunnen:

IMG_20190429_150643.jpg
En ingeklapt op z'n plaats.

IMG_20190429_150838.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.