Verrijdbaar onderstel voor Zaagtafel/freestafel combinatie

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Tijd voor weer een nieuw project! Ik ben gisteren begonnen aan het bovenstaande. Ik heb nu een Dewalt DW 745 op een DE7400 onderstel staan, maar iedere keer als ik "ff" iets wil zagen, ben ik een kwartier bezig om de zaag op te zetten, zelfde idee met de freestafel. Spookte al een tijdje rond in m'n hoofd en er nu dan toch eindelijk aan begonnen.

In eerste instantie was alleen de zaagtafel de bedoeling, maar tijdens het zoeken naar inspiratie kwam de freestafel erbij en wel zo dat ik de geleider van de Dewalt ook kan gebruiken voor de freestafel. Ook komt er een inklapbare tafelverbreding en een inklapbare uitvoer op. Freestafel is nu nog heel simpel, ooit 's overgenomen van O'peatey samen met 2 freesmachines. Er staat ooit nog 's een upgrade in de planning, dan kan dit kleine werkblad makkelijk vervangen worden.

Toe te voegen T-tracks worden de C gordijnrails van de Hornbach, waar mijn werkbankklemmen mooi inpassen en anders wel een M6 zeskantkop

Omdat ik lang ben, wordt de werkhoogte 106 cm, zelfde hoogte als m'n werkbank.

Zaguh! en het onderstel, gekregen van Hstraat. Nou ja, gekregen, het kostte me 2 x een limited edition Gulden Draak brewmaster 2018. :D
IMG_20190324_104338.jpg
Zicht van de ene kant:
IMG_20190324_132345.jpg

En de andere kant:
IMG_20190324_132434.jpg

Nu is het wachten op wat wielen en de rest vd onderdelen
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hey Richie,

Biertjes waren errug lekker. Maar je bent lekker bezig. 4 wielen eronder zal je hoop plezier op gaan leveren! volg deze.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Tja, over blunders gesproken.. Het is bij mij altijd herrie in m'n hoofd, m'n hele leven al. Ondanks dat ik een goed stel hersens heb, gaan er nogal eens dingen mis, omdat details verzanden in de ruis. Dus is mijn voornaamste leerproces het doen, omdat nadenken niet altijd goed lukt.

Zo ook hier. 1.06m? hoe kom ik daar nu bij? het is 96cm hoog.. Dus het onderstel was 10 cm te hoog. Gisteren dan het hele zwikkie uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Omdat ik toch niet helemaal tevreden was met hoe het bij het "werkblad" uitkwam heb ik de werkwijze omgedraaid. Ik ben begonnen bij het bovenblad en heb omlaag gewerkt naar het frame, ipv andersom. Daarbij de poten natuurlijk ingekort.

Zeer tevreden nu en de volgende stap kan gezet worden, zaagtafel monteren en de tafelverbredingen monteren..
 
  • Geweldig
Waarderingen: JoopVerbe

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
@Tuoh, er komt ook nog een eenvoudige lade in , dus er komen nog wat extra balken in de constructie. Al vind ik 'm nu al behoorlijk stevig. Maar je hebt zeker een punt, hoe stijver hoe beter. De wielen rollen meer dan prima, dus wat extra gewicht kan het wel hebben.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Je hebt er wel een erg mooi onderstel voor terug gekregen , en niet om een domper in te zetten maar met andere biertjes was ik net zo gelukkig geweest hoor! Blij dat je er zo mee bezig bent. Beter dan het bij oud ijzer te donderen. Benieuwd naar het eind resultaat!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Nee joh, maakt maar een grappie, hoewel limited zijn ze volop verkrijgbaar... Ze zijn alleen zo lekker.. :D
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wanneer krijgen we update foto's Richie ben zeer benieuwd. Zou wel de draaiers houden die erop zaten. Hiermee kan je het waterpas zetten namelijk. Daar waren ze voor bedoeld. Maar goed het is jou onderstel nu :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ga van het weekend weer verder. Heb het nu ff te druk, al wil ik wel. De draaipootjes die er op zaten, zie ik persoonlijk de meerwaarde niet van. Ik heb iets nodig wat stabiel staat en zolang de uitbreidingen in lijn met het blad liggen ben ik tevreden. De verlenging van m'n werkbank is lekker praktisch, maar zal in de praktijk niet veel gebruikt worden. Wel als extra werkbank.

De enige toevoeging die ik ws. nog ga doen, is een stel deurvastzetters monteren. Zo vlak is het hier niet, dus daarmee kan ik de boel stabiliseren. Heb ik met m'n kolomboor gedaan, dat werkt echt heel goed. en ze zijn echt snel los. Deze hele exercitie is ook bedoeld om een beetje snelheid in het gebruik te gooien. Iedere keer dat hele ritueel om de zaag op te zetten... Met die draaipootjes ben ik alsnog een tijd bezig. Daarbij kunnen ze nu niet meer draaien. Om een zo groot mogelijk oppervlak te dragen staan de palen op de uiterste hoeken
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Goed, wat voortgang.. Mijn denkprocessen zijn danig in de war de laatste tijd, dus ik maak redelijk wat denk- en/of inschattingsfoutjes.. Niets wat tot nu toe niet gefixt kan worden, maar vermoeiend en tijdrovend is het wel. De volgende stappen gaan daarom helemaal uitgeschreven worden, anders wordt het niets...

Enniewee. De la.

Nog nooit een la gemaakt, dus ik doe maar wat. Aan de andere kant, echt rocketscience is het niet, dus daar gaan we. met zoveel mogelijk materiaal wat ik al heb staan. Ik heb bergen reststukken van vanalles.

Op maat maken en sleuven zagen om de onderkant te ontvangen. Deze is gemaakt van 3 stroken 9 mm mp, aan elkaar gemaakt met twee latjes. Niet mooi, wel effectief.
IMG_20190405_211748.jpg

De rechthoek goed klemmen en in elkaar schroeven.

IMG_20190406_174740.jpg

Als laatste een ladefront om mijn denkfoutjes weg te werken:

IMG_20190408_213806.jpg

IMG_20190408_213816.jpg

Ws. ga ik nog 2 compartimenten in de la maken, al m'n freesje e.d. mogen er ook in.
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Nou je bent al veel verder dan mij, ik heb nog nooit een lade gemaakt die in een kast paste met rails. Wel dat aanhanger ding dat ik nog eens opnieuw moet maken maar dan goed. Petje af hoor. En mijn moeke zegt altijd kromme dingen pissen ook als het maar functioneel is.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Thx!

En als we dan toch bezig zijn met werkplaatsverbeteringen. Ik kreeg van een vriend een mooi maatje archiefkast. Wat een heerlijkheid!

Voor {een paar weken geleden) :

IMG_20190218_162821.jpg
[]

Na:
IMG_20190409_210658.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Goed, het idee voor de freestafel is als volgt. Was nog aan het finetunen, dus het zit nog niet vast, maar zo kan de geleider van de zaagtafel eroverheen schuiven. Over de geleider komt dan een overzetstuk wat fungeert als fence met afzuiging. Het is allemaal niet zo groot en diep, maar dat komt nog wel als ik de frees heb die ik wil hebben. Voor nu voldoet dit. Zeker voor wat ik ermee wil doen.

IMG_20190410_212202.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Inmiddels zit de boel vast naar tevredenheid en is de geleider in wording. Had een ontwerp uitgedacht, maar dat behoeft nog wat kleine aanpassingen.
Het gaat gestaag door iig!

IMG_20190412_211657.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
En de fence voor de frees is klaar. Had een wat ander ontwerp in gedachten, vandaar de wat rare lengtes achter, maar de boel zit zo strak vast dat ik het zo heb gelaten.. Ik ben tevreden. Nu kan ik beginnen aan de tafeluitbreidingen.. Vooral de uitvoer wordt een uitdaging..

IMG_20190414_130341.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Is dat lekker dan.. Ben ik net bezig om met een kopieerfreesje wat dingen gelijk te frezen, zie ik wat trillen door het gat heen. Plastic beschermkapje los en nadat ik de frees had uitgezet nog eens goed gekeken, maar de behuizing van de as is in drie stukken gebroken.. Nu is het wel een oude en een goedkope frees, maar hier word ik wel een beetje bibberig van.. Deze machine is gewoon aan het desintegreren..

Op zoek naar een andere machine dan maar..
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zo dat is wel pech hebben zeg. Maar goed dat je erachter gekomen bent en niet tijdens het rond vliegen van onderdelen op hoog toerental gelanceerd.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Alle pech ten spijt, toch gewoon lekker verder gegaan. excuseer de kwaliteit van de foto's, mijn telefoon krijgt een nieuw scherm en deze zijn gemaakt met een dinosaurus in de smartfoonwereld..

Frame voor tafelverbreding. Wel wat overdone, maar goed, het mag maar goed ondersteund zijn:
20190415_171106.jpg

Hangend blad:
20190416_203809.jpg

Magneetjes ingelijmd met epoxy:
20190416_202826.jpg

Van de week kan dan het steunblokje onder het blad gemonteerd worden en er moet ruimte gemaakt worden voor dat steunblokje in de scharnierende steun. (van die steun even geen foto) Dan hebben we een tafelverbreding van 41,5 cm. Geeft me net geen 70 cm links van het zaagblad.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.