Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 26
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ga van het weekend weer verder. Heb het nu ff te druk, al wil ik wel. De draaipootjes die er op zaten, zie ik persoonlijk de meerwaarde niet van. Ik heb iets nodig wat stabiel staat en zolang de uitbreidingen in lijn met het blad liggen ben ik tevreden. De verlenging van m'n werkbank is lekker praktisch, maar zal in de praktijk niet veel gebruikt worden. Wel als extra werkbank.

De enige toevoeging die ik ws. nog ga doen, is een stel deurvastzetters monteren. Zo vlak is het hier niet, dus daarmee kan ik de boel stabiliseren. Heb ik met m'n kolomboor gedaan, dat werkt echt heel goed. en ze zijn echt snel los. Deze hele exercitie is ook bedoeld om een beetje snelheid in het gebruik te gooien. Iedere keer dat hele ritueel om de zaag op te zetten... Met die draaipootjes ben ik alsnog een tijd bezig. Daarbij kunnen ze nu niet meer draaien. Om een zo groot mogelijk oppervlak te dragen staan de palen op de uiterste hoeken
    Laatst gewijzigd door Rizz; 04-04-19 om 05:21.
    Mvg,

Richie

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Goed, wat voortgang.. Mijn denkprocessen zijn danig in de war de laatste tijd, dus ik maak redelijk wat denk- en/of inschattingsfoutjes.. Niets wat tot nu toe niet gefixt kan worden, maar vermoeiend en tijdrovend is het wel. De volgende stappen gaan daarom helemaal uitgeschreven worden, anders wordt het niets...

Enniewee. De la.

Nog nooit een la gemaakt, dus ik doe maar wat. Aan de andere kant, echt rocketscience is het niet, dus daar gaan we. met zoveel mogelijk materiaal wat ik al heb staan. Ik heb bergen reststukken van vanalles.

Op maat maken en sleuven zagen om de onderkant te ontvangen. Deze is gemaakt van 3 stroken 9 mm mp, aan elkaar gemaakt met twee latjes. Niet mooi, wel effectief.
    IMG_20190405_211748.jpg

De rechthoek goed klemmen en in elkaar schroeven.

IMG_20190406_174740.jpg

Als laatste een ladefront om mijn denkfoutjes weg te werken:

IMG_20190408_213806.jpg

IMG_20190408_213816.jpg

Ws. ga ik nog 2 compartimenten in de la maken, al m'n freesje e.d. mogen er ook in.
    Laatst gewijzigd door Rizz; 08-04-19 om 21:10.
    Mvg,

Richie

Nou je bent al veel verder dan mij, ik heb nog nooit een lade gemaakt die in een kast paste met rails. Wel dat aanhanger ding dat ik nog eens opnieuw moet maken maar dan goed. Petje af hoor. En mijn moeke zegt altijd kromme dingen pissen ook als het maar functioneel is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Thx!

En als we dan toch bezig zijn met werkplaatsverbeteringen. Ik kreeg van een vriend een mooi maatje archiefkast. Wat een heerlijkheid!

Voor {een paar weken geleden) :

IMG_20190218_162821.jpg
    []

Na:
    IMG_20190409_210658.jpg
    Laatst gewijzigd door Rizz; 09-04-19 om 21:40.
    Mvg,

Richie

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Goed, het idee voor de freestafel is als volgt. Was nog aan het finetunen, dus het zit nog niet vast, maar zo kan de geleider van de zaagtafel eroverheen schuiven. Over de geleider komt dan een overzetstuk wat fungeert als fence met afzuiging. Het is allemaal niet zo groot en diep, maar dat komt nog wel als ik de frees heb die ik wil hebben. Voor nu voldoet dit. Zeker voor wat ik ermee wil doen.

IMG_20190410_212202.jpg
    Laatst gewijzigd door Rizz; 11-04-19 om 05:30.
    Mvg,

Richie

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Inmiddels zit de boel vast naar tevredenheid en is de geleider in wording. Had een ontwerp uitgedacht, maar dat behoeft nog wat kleine aanpassingen.
    Het gaat gestaag door iig!

IMG_20190412_211657.jpg
    Mvg,

Richie

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    En de fence voor de frees is klaar. Had een wat ander ontwerp in gedachten, vandaar de wat rare lengtes achter, maar de boel zit zo strak vast dat ik het zo heb gelaten.. Ik ben tevreden. Nu kan ik beginnen aan de tafeluitbreidingen.. Vooral de uitvoer wordt een uitdaging..

IMG_20190414_130341.jpg
    Mvg,

Richie

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Is dat lekker dan.. Ben ik net bezig om met een kopieerfreesje wat dingen gelijk te frezen, zie ik wat trillen door het gat heen. Plastic beschermkapje los en nadat ik de frees had uitgezet nog eens goed gekeken, maar de behuizing van de as is in drie stukken gebroken.. Nu is het wel een oude en een goedkope frees, maar hier word ik wel een beetje bibberig van.. Deze machine is gewoon aan het desintegreren..

Op zoek naar een andere machine dan maar..
    Mvg,

Richie

Zo dat is wel pech hebben zeg. Maar goed dat je erachter gekomen bent en niet tijdens het rond vliegen van onderdelen op hoog toerental gelanceerd.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Alle pech ten spijt, toch gewoon lekker verder gegaan. excuseer de kwaliteit van de foto's, mijn telefoon krijgt een nieuw scherm en deze zijn gemaakt met een dinosaurus in de smartfoonwereld..

Frame voor tafelverbreding. Wel wat overdone, maar goed, het mag maar goed ondersteund zijn:
    20190415_171106.jpg

Hangend blad:
    20190416_203809.jpg

Magneetjes ingelijmd met epoxy:
    20190416_202826.jpg

Van de week kan dan het steunblokje onder het blad gemonteerd worden en er moet ruimte gemaakt worden voor dat steunblokje in de scharnierende steun. (van die steun even geen foto) Dan hebben we een tafelverbreding van 41,5 cm. Geeft me net geen 70 cm links van het zaagblad.
    Laatst gewijzigd door Rizz; 16-04-19 om 20:21.
    Mvg,

Richie

Forum Rechten