Tijdschrift actieradius

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik ben op zoek naar het oud nummer 88. Volgens een post hier op het forum staat daar een artikel inom een hulpstuk te maken voor het draaien van bollen. Ik zou dit nummer graag kopen of (tegen vergoeding) downloaden.

Aangezien er wss opmerkingen ga komen, ik heb nog niet geleerd om met de hand bollen te maken, maar ben dit wel van plan.
Ik heb echter een werkstuk voor ogen waar ik een groot aantal bollen voor nodig ga hebben...
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
mrRuben,

Is dat wat anders dan een uitgehold stuk zachthout waar de ruw voorgedraaide bol in wordt geklemd? Voordraaien doe je met de 42% methode. Op het form of YT wel iets meer over te vinden.

Met vriendelijke groet, Hans
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Dag Hans,
Het is eerdereen soort draaiarm met cutter op die in plaats van de beitelsteun wordt gemonteerd. Wat jij beschrijft, noem ik de manuele manier. Wat ik voor 1 of 2 bollen zou gebruiken... maar mijn idee heeft er meer dan 50 nodig.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Dag Hans,
Het is eerdereen soort draaiarm met cutter op die in plaats van de beitelsteun wordt gemonteerd. Wat jij beschrijft, noem ik de manuele manier. Wat ik voor 1 of 2 bollen zou gebruiken... maar mijn idee heeft er meer dan 50 nodig.

ahh een ballen bad in wording ... ik heb er een van Paul Howard Woodturning..
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
precies wat ik zocht Nico (en Jan). ik denk er wel al gelijk aan een verwisselbare kop te maken zodat ik ook een boor of dremel kan monteren.

Hans, het is ook die van Paul Howard die ik eerst vond (dankzij het YT kanaal van John Clothier). het wordt geen ballenbad, maar da's ook een leuk idee :)

Juriaan, bedankt voor de zoekterm 'meine duitsish ist nicht zo guut' :p
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Ik heb iets in de wandelgangen gehoord dat Toxiq ook bezig is met zoiets. Weet niet of er al een prototype is en hoeveel tijd je hebt.

Mvg Cees
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik ben gisteren begonnen met het lijmen van de arm en maken van de basis. Vooral het draaipunt wordt volgens mij kritiek... en een goeie cutter natuurlijk.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Ruben,

Een tip voor de grondplaat: Niet te dun maken, anders gaat de arm trillen. Dat is mijn ervaring met mijn ballendraaier. Ik heb die nl. ook zelfgemaakt.

Ik heb een soort schraper, maar daarbij is de kans op happen groot, en het resultaatis niet zo mooi als bij het snijden. Misschien een arm met zo'n rond HM snijwieltjel

Succes verder.

M.h.gr.
Bert Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.