(Tuin)hout voorbereiden voor draaiwerk. Wat werkt het beste?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
In onze tuin staat zo’n beetje een half bos. Die bomen moeten onderhouden worden. Daar hadden we de afgelopen week een professioneel bedrijf voor ingehuurd met een klimmer. Bij de bomen die onderhanden genomen moesten worden, waren er ook een paar die gerooid moesten worden in verband met onbetrouwbare gezondheid/risico van omwaaien.

daarbij zaten een iep, een es, een els en een eik.
De afgelopen dagen hebben we ons een breuk gewerkt om de takken (alles dunner dan ca. 3cm) te versnipperen. En hebben we een begin gemaakt met het kloven en optasten van de stamdelen.
Bij het kloven van een paar iepen stammetjes, kwam er een prachtige kleuren schakering te voorschijn. Ik wil van die stammetjes wel het nodige opzij zetten om voor draaiwerk te gebruiken.

de vraag: is het dan het beste om de stammetjes weg te zetten, met de koppen behandeld? En deze als je er aan toe bent te halveren of wat dan ook, afhankelijk van het draaistuk (schaal, kommetje of noem het maar)?
Of kun je de stammen nu ook al halveren, er van uit gaande dat dan het vlak ook behandeld moet worden? De stammen varieren in diameter van 25 tot 55 cm. Die ga ik zo niet op mijn draaibankje zetten:p: veul te groot.

Het is hoe dan ook een heel leuke hoeveelheid oefenmateriaal. D’r zitten trouwens ook een aantal dikke takken esdoorn bij.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
In elk geval halveren in de lange richting, zo.goed mogelijk door de kern. Mijn ervaring is dat er dan nog steeds makkelijk droogscheuren ontstaan. Als remedie heb ik na het halveren de echte hartlijn 1 à 2 cm ingezaagd met de kettingzaag. Dat lijkt het risico wat te verkleinen. Voor de uiteindelijke hoogte van schalen maakt die insnede weinig uit, want het hout vervormt toch tijdens het drogen en daardoor verlies je sowieso hoogte.
En uiteraard de koppen insmeren met iets wat het drogen vanuit de kop tegenhoudt. Probeer ook de stukken zo lang mogelijk te houden, want je verliest meestal ook lengte doordat aan de kopse zijden vaak onvermijdelujk droogscheuren ontstaan. En als je dan al begint met korte stukken hou je weinig over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.