vraagje over buitentafel

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Ik ben eea aan het voorbereiden voor een buitentafel.
De planken die ik op het oog heb zijn 215cm lang, 18,5cm breed en 4cm dik. (hardhout duurzaamheidsklasse 1 )

Heb wat metalen u-poten op de kop getikt (12cm dik), de planken ga ik daarop vast schroeven, planken hangen wsnl 1cm over de
metalen poten heen.


Wat ik me afvraag: moet ik in het midden van de tafel onder de planken ook nog een extra plank monteren over de breedte van de tafel om te zorgen dat de planken niet
gaan "hangen" of is dat dusdanig stevig dat dit onwaarschijnlijk is?
 

Bijlagen

  • tafel.jpg
    tafel.jpg
    19,2 KB · Weergaven: 396
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Hangen is niet zo waarschijnlijk bij deze dikte/lengteverhouding.
Kromtrekken daarentegen wel.
Als ik 'm zou maken, zou ik er een stabilisator onder zetten, dus een houten of (roestvrij) stalen dwarsverbinding.

Wim.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik ben eea aan het voorbereiden voor een buitentafel.
De planken die ik op het oog heb zijn 215cm lang, 18,5cm breed en 4cm dik. (hardhout duurzaamheidsklasse 1 )

Heb wat metalen u-poten op de kop getikt (12cm dik), de planken ga ik daarop vast schroeven, planken hangen wsnl 1cm over de
metalen poten heen.


Wat ik me afvraag: moet ik in het midden van de tafel onder de planken ook nog een extra plank monteren over de breedte van de tafel om te zorgen dat de planken niet
gaan "hangen" of is dat dusdanig stevig dat dit onwaarschijnlijk is?

Als ik deze tafel zou moet maken dan zou ik de poten minimaal 40 cm van de kopse kant van het hout zetten zodat je ook nog aan de kopse zijde kan zitten en minder last heb van kromtrekken ,doorbuigen zal niet gebeuren.
Simon
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Beide goede tips mannen Thanks @Wim en @Simon.

Elk voordeel heb z'n nadeel :) wanneer ik de poten op het uiteinde zet, kan ik aan beide kanten 3 stoelen kwijt. (6 personen dus).
Wanneer ik de poten naar binnen zet heb ik wsnl ook genoeg ruimte om aan beide kanten ook een stoel te zetten (dus ook 6 in totaal) en dus wsnl minder werking van het hout (Het wordt definitief ipé hout)

Nadeel is dat ik nog niet weet of we de stoelen gaan houden of niet (weten we pas nadat we het een tijdje hebben gebruikt).
Misschien ga ik het over een jaartje wel aandurven om misschien 2 bankjes te maken aan weerskanten van de tafel. die bankjes zou ik er dan wel makkelijk onder de tafel kunnen plaatsen wanneer de poten aan de buitenkant staan en niet teveel naar binnen.

Hoop denkwerk nog te verzetten..twijfel ook nog wat ik ga doen met de afwerking van het hout (lak of olie) maar misschien open ik daar wel een nieuw topic voor..(weet niet wat de regels zijn op t forum)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Buiten zou ik het aflakken, of je moet het elk jaar opnieuw in de olie willen zetten. Verder niet te lang over stoelen na denken die dingen slijten en vervang je op den duur. Die tafel daartegen zal niet snel slijten :) en langer meegaan dan je stoelen.
 

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Hoe ga je de delen aan elkaar zetten, Lijmen?? Ik heb wel eens een buitentafel gemaakt en in het midden van de dikte van de balken gaten geboord van 12 mm en de balken aan elkaar getrokken met draadeinden. De bouten kun je aan de zijkanten verzinken en eventueel dicht lijmen met een ronde houtprop. Voordeel is dat je de balken bij kromtrekken nog eens los kan halen, kan schaven en weer vast zetten. De draadeinden kun je later ook nog eens aandraaien.
tafelblad.jpg
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Hi Stef,
Bedankt voor je reply en de moeite die je hebt genomen voor het maken van de tekening, wat een gaaf forum is dit toch!!!

Heb jouw idee idd ook ergens anders gezien en heb het overwogen om ook zo te doen. Er zijn alleen een aantal zaken zijn die me tegenhouden. Om dit netjes te doen, is het wellicht het beste om een kolomboor te gebruiken en die heb ik niet. (het hout schijnt ook keihard en lastig te bewerken te zijn)

Daarnaast heb ik inmiddels wel een beetje door schade en schande geleerd NIET tegen moeder natuur te vechten maar mee te werken met de elementen.
Denk dat wanneer er een gecontroleerde kier van 1-2mm tussen de planken blijft zitten, dit ervoor zal zorgen dat de regen en de wind er geen vat op kunnen krijgen en er dus ook geen/weinig water op blijft liggen.
tafel-plan2.jpg

Daarbij de tips van hierboven erbij nemen (de poten naar binnen zetten zodat er 2 stoelen iig naast elkaar kunnen en er voldoende ruimte is voor 1 plek aan beide kopse kanten) daarnaast misschien nog een dwarsplank voorzien van een drainage gaatje moet het goed komen lijkt me.
Het hout wat ik ga gebruiken is ipé hout waarvan ik overal lees dat het prima hout is voor buitengebruik met weinig tot geen werking.
 
Laatst bewerkt:

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
De planken zijn inmiddels binnen!



De plank welke bovenop ligt (kan toeval zijn)op de stapel doet als enige vervelend en heeft een kleine "warp" te zien aan de kier. (alle planken liggen nu opgestapeld met tussen-houtjes in mijn woonkamer)



De poten zijn bijna klaar, moet de bovenkant nog 1 laag geven van de speciale metaalverf (noxyde) en dan is het op naar de planken voor de tafel (3x217,5 , 1x217,8 en 1x218 lang)


Schuren van de planken ga ik niet al te veel aan doen, met 240-grid licht de platte kant opschuren (heb een orbital schuurmachine) zodat verf beter hecht en de kopse kanten iets meer liefde geven om te zien of ik die schade van de zaagsneden kan weg schuren.


Het plan is om 2 of 4 mm tussenruimte aan te houden (afhankelijk wat past op de poten) en om de tips van Wim en Simon op te volgen. (Dus de dwars plank op het einde monteren zodat daar niet teveel speling ontstaat en misschien nog paar kleine afwateringsgaatjes boren zodat ophopend water op de dwarsplank kan weglopen en de poten x cm naar binnen zetten.)


Heb nog ergens een tip gelezen waar men het had om aan de hand van de "ringen" van de nerf om en om te leggen (ene naar boven, andere de naar beneden) maar aangezien er mininmaal 2mm ruimte tussen de planken komt weet ik niet of dat helpt.


Wat vraagjes omtrent het bovenstaande verhaal:
- Is er nog iets te doen aan die eerste plank of is dat een kwestie van accepteren en die betreffende plank op de hoek als eerste of laatste plaatsen?

- De uiteindes van de planken zijn donker en lijken afgewerkt te zijn met een sealer oid. Wanneer ik een paar mm afzaag, moet ik de kopse kant dan zelf opnieuw sealen of is lakken genoeg?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.