Overkapping / Schuur

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
momenteel ben ik druk bezig met tekeningen te maken voor het bouwen van een overkapping + schuur. Het idee is om het geheel 7 meter breed te maken waarvan 4,5 meter de overkapping is en 2,5 de schuur. Vanwege de bouwvergunning moeten we dit maken met een vlak / lessenaars dak. Zoiets als onderstaand:

tuindeco-lariks-douglas-buitenverblijf-holten-dhz-ongezaagd-houtpakket-740x350-cm-31.jpg


Ik twijfel een beetje over de "ringbalk". Het gedeelte van de overkapping wil ik aan de voorzijde voorzien van alleen staanders op een afstand van 4,5 meter. Als ik de standaard regel gebruik van 1/20 * overspanning zou ik uitkomen op een balk van minimaal 225 mm hoog. Als ik kijk naar bijvoorbeeld dit standaard pakket: https://nubuiten.nl/carpgarant-overkapping-douglas-300-x-500-cm dan gebruiken zij een ringbalk van 45 x 145. Is die balk dan dus wel afdoende? Zij gebruiken aan de achterzijde wel een extra staander maar daar win je aan de voorzijde toch niet veel mee? Wat is jullie idee hierbij?

Ik kan me voorstellen dat zij een dakopbouw hebben zonder luchtlaag (extra OSB op panlatten) misschien dat dat ervoor zorgt dat die overspanning daardoor wel haalbaar is?
 

tuoh

Oud hout
Die 45x145 is te licht voor de gegeven overspanning, al een stuk beter zou douglas balkhout zijn van 58 x 175mm geschaafd. Probeer een balk te vinden van 5,10 of 5,30m lang, de las kan dan links van de middenstaander komen te liggen, geeft de zaak wat meer voorspanning.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Bedankt voor je reactie. Ik denk de ringbalk tegen de voorzijde van de staanders aan te schroeven. Zou een schuine las inclusief verticale stukken perse nodig zijn of kan ik het geheel ook alleen schuin afzagen en door schroeven?
 

tuoh

Oud hout
Zou ik niet doen, je wil niet het gewicht van een groot deel van het dak laten dragen op een paar schroeven. Minimaal de liggers op halve dikte inwerken in de staanders. zo worden de bevestigingsmiddelen niet extra belast.
Een schuine las is nodig om twee balken deftig te 'lassen" in de lengte, de lengte van de schuinte moet minimaal 2,5x de hoogte van de balk bedragen. de lange balk moet de de korte dragen langs links en niet andersom!
Een schuine las is de simpelste uitvoering, gewoon twee schuine vlakken op elkaar. Om afschuiving tegen te gaan is de plaatsing van schroeven, bouten, of toognagels, door de las heen essentieel.

Je gaat geen kippenhok bouwen, een minimum aan verbindingen is wel nodig om de boel strak te houden op langere termijn.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is mij al vaker opgevallen dat al die standaard huisjes en overkappingen niet altijd de regels volgen.

De meeste overkappingen hebben te lichte balken, en de minimum dakhelling van 7% die bij kunststof dakplaten nodig is wordt meer genegeerd als toegepast omdat je anders te laag uitkomt.

Voor deze constructies geldt hetzelfde, als je een deftige dakconstructie wil maken, en ook nog een doorloophoogte van minimaal 2,05cm wil handhaven zodat je je kop niet stoot, kom je met constructie, afschot, voldoende dakrandhoogte etc nog knap hoog uit.

Het plaatje dat je geplaatst heb komt daar niet echt bij in de buurt. Voor de sneeuwbelasting wordt vaak 60 kg/meter2 aangehouden, het bouwbesluit zegt echter nog steeds 100 kg/meter2. Dan is een forse balkconstructie wel vereist, zeker als je in de toekomst, of wellicht nu al een groendak erop wil leggen.

André heeft wel gelijk, je gaat geen kippenhok bouwen.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Daar heb je gelijk in! Ook over afschot lees je op veel websites niks. Als ik naar achteren toe een halve cm per meter aan houd en ik wil op de hoeken een uitstroom maken kan ik dan het dak wel waterpas houden over de breedte gezien?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Volgens de voorschriften:
Blijvend afschot 16 mm per m.
Belasting op een dak, 100 kg/m2 over maximaal 10m2, dit is vooral voor onderhoud e.d bedoeld. Sneeuwbelasting voor een lessenaarsdak 56 kg/m2 als het een vrijstaand object betreft. Staat het tegen een hoger .gebouw aan, kan dit oplopen tot 280 kg/m2
Vergeet ook de opwaartse belasting tgv wind niet.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Palen zou ik 120x120 mm doen en er een ring opleggen van ook 120x 120mm
en daar mop haaks de dakbalken 50x150 mm de voorzijde iets door laten schieten voor een overstek en de dak balken aan de voorzijde verjongen t.b.v. van de boeiplank.
De ring niets aan doen maar de palen minimaal een keep geven van 4 cm en de ring vastschroeven met teller kop schroeven van achter uit en van boven.
De dakbalken ook van boven uit schroeven en om schotelen tegen te gaan tussen de dakbalken ook een balk zetten t.h.v. de ring.
 

tuoh

Oud hout
Is inderdaad veel te licht.
Komt nog bij dat een " klassieke" houtconstructie qua sectie's altijd overbemeten is. Je wil geen "luciferhoutjes" onder je luifel staan hebben, dat lijkt nergens op.
Teken de boel eens op schaal, zie je direct wat de minimale houtdoorsnede's moet worden qua uitzicht. Je hele constructie gaat dan bijna automatisch overgedimensioneerd zijn naar belasting toe.
Is enkel maar in het voordeel, ben je zeker dat na tien of vijftien jaar de boel er nog altijd even strak er bij staat als bij de bouw ervan.
 

rienkvanommen

Nieuw lid
26 jul 2015
24
0
Ik zou zelf toch wel die overspanning / 20 = balkhoogte aanhouden...waarom zou je het niet doen?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.