Houtopslag werkplaats?

de waard 71

Nieuw lid
17 aug 2016
14
0
Hallo,

ik heb best een aardige werkplaatsje ca 8x8m, maar ik kom om in de balken, latten, platen en oude deuren, die ik te pas en te onpas tegen de wanden en rekken gezet heb. Heeft iemand een goede oplossing/foto van een handige opslag?

Voor de beeldvorming, ik heb nu tegen 3 wanden van die stellages staan, met legborden. Verder aan 1 wand de werkbank en in het midden een opstelling met zaagtafel, afkortzaag, afzuiging en montagetafel.

groet!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Onedel hout gaat de kachel in. Deuren gaan op marktplaats. Komt er niemand om, zaag ik ze kort en gaan ze ook de kachel in. Plaatmateriaal grote stukken in rek, de rest naar de stort. Ik bewaar alleen behoorlijke stukken hardhout, omdat dat steeds moeilijker te verkrijgen is.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb twee stellingen; één van ongeveer 50 cm breed waar platen rechtop in kunnen (plm. 150 cm hoog en 250 cm diep), en daarboven twee vakken waarin alle lange planken en balken liggen. Daarnaast heb ik langs een wand nog vier rekken waar kleine stukjes en geprofileerd hout in liggen. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kan ik wel even een foto maken en plaatsen. Ook dan staat er nog wel het nodige langs de wand, maar sinds ik een bak heb voor afvalhout die eens in de zoveel tijd in de kachel wordt geleegd, gaat het een stuk beter. Mijn bewaardrang hangt, net als bij Chevy66, af van of het hardhout is of niet en of ik vermoed er ooit nog eens iets van te kunnen maken.
 

de waard 71

Nieuw lid
17 aug 2016
14
0
allereerst dank voor de snelle reacties!
@Chevy66, eens met de opruimstrategie, maar blijft toch lastig...
@Elio & Athanor, leuke ideeen, maar daar heb ik teveel hout voor
@Houthans, ja, ik zou jouw stellingen graag willen zien!
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Ik heb een dubbele wandrail van de bouwmarkt voor opslag van hout (korte stukken op de plank, lange stukken/latten/profielhout op het rek) en kleine afgezaagde stukjes gaan in 2 houtkarretjes onder de werkbank (zie https://www.woodworking.nl/showthread.php?26252-Garage-Verbouwen-tot-echte-werkplaats/page4)

Plaatmateriaal opslag is voornamelijk bij de bouwmarkt:cool: en kleine reststukken in de kar en grote reststukken tegen de muur (maar dat zijn dr niet veel). het meeste lichte hout gaat weg (kachel/stort).

Denk niet dat ik de juiste persoon ben om je tips te geven vwb opslag. Ben wel benieuwd waar je op uitkomt.

Die dubbele wandrails zijn wel makkelijk en snel voor lange planken/balken. De liggers kun je in verschillende lengtes krijgen en ze zijn stevig. Je kunt ze makkelijk verstellen afhankelijk van wat je er op legt.
geloof niet dat ik in met het formaat van jouw werkplaats voor een mobiele optie zou kiezen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je genoeg hoogte hebt, zoveel mogelijk dingen boven doorloophoogte opbergen. Je grondoppervlak wil je zo veel mogelijk vrij houden. Je wil ook niet elke keer dat je wat gaat maken, al je materiaal verplaatsen. Ik heb voor kleiner spul ook een slaapkamer voorzien van die witte rails met diverse maten haken. Die van 60 cm boven de deurhoogte en kortere daar onder. Zo kan je goed zien wat je hebt aan hout als je wat wil gaan maken. En Je kan de indeling makkelijk aanpassen aan je houtvoorraad. Ik bewaar ook het liefst alles, maar dan staat je hok zo vol dat je het teveel werk vindt om nog wat te gaan maken. En als je ook nog graag machines verzameld, moet je je een beetje leren beheersen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

de waard 71

Nieuw lid
17 aug 2016
14
0
heel herkenbaar chevy66 :). Dank voor jullie feedback, het helpt ook een beetje de verzameldrang in persepctief te plaatsen en de boel een beetje opgeruimd te houden. Nu ben ik zelf tot nog een oplossing gekomen. Ik heb boven de werkplaats een zolder, die ik nauwelijk gebruik, omdat ik daar alleen toegang toe heb via een ladder. Als ik daar nu eens een steektrap maak, kan ik heel snel spul op zolder neerleggen en heb ik veel extra opslagruimt. Dus dat gaat em worden, wordt wel ca. 55graden stijl, maar dat geeft niet! Klikt voor velen misschien als een open deur, maar bij mij is het kwartje gevallen.

dank voor jullie reacties!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Goed idee! Mijn houtkar geeft ook bij lange na niet voldoende berging:rolleyes:

Als je een slimme ruimtebesparende trap zoekt kun je voor ideeën in mijn topic over een molenaarstrap kijken.

Succes! Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Ik ben ook ooit begonnen met een kar maar dat werd niks. Ik heb een te kleine werkplaats en er staat altijd wat voor.
Ik heb daarvan geleerd dat je met rijdend materiaal (lijmtangen kar, mobiele montagetafel, verrijdbare stofzuiber, enz.)
alleen uit de voeten kunt als je werkplaats van voldoende grootte is. Waar de grens ligt weet ik echt niet maar mijn
advies is, denk er goed over na.

Ik heb ook teveel hout (hoewel geen deuren). Het is vooral een kwestie van zorgvuldig kiezen wat je bewaard. Lastig
want het is steeds weer aantrekkelijk om ook het volgend stuk hout (plank, balk, lat, plaat, enz.) er weer bij te leggen.
Op een gegeven moment kom je tot de ontdekking dat je leven niet lang genoeg is om al het hout dat je hebt liggen
te gebruiken. Daar komt bij dat je onvermijdelijk voor bepaalde projecten nieuw hout moet halen en daarvan ook weer
overhoudt.

André
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

de waard 71

Nieuw lid
17 aug 2016
14
0
Hi Andre,

Mooi gesproken!, prachtig en wederom herkenbaar.

De trap is inmiddels af en ik heb hem vandaag geplaatst. Ik zal wat fotos plaatsen even kijken hoe dat gaat. Ben iig apetrots, is erg goed gelukt en past prima.

Gr.
Marcel
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ik heb een dubbele wandrail van de bouwmarkt voor opslag van hout (korte stukken op de plank, lange stukken/latten/profielhout op het rek) en kleine afgezaagde stukjes gaan in 2 houtkarretjes onder de werkbank (zie https://www.woodworking.nl/showthread.php?26252-Garage-Verbouwen-tot-echte-werkplaats/page4)
Bedoel je deze https://www.praxis.nl/verf-laminaat...agers/duraline-f-rail-dubbel-wit-50cm/6461812 ? Handig, maar hoe veel kun je daar echt op kwijt (aan gewicht)?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Bij mij ligt op de enkele uitvoering 50 cm eiken delen. Ik heb een slaapkamer voorzien van deze dingen, zodat ik daar mijn hout voorraad kwijt kan. Nieuw bij de hornbach gekocht. Op marktplaats vroegen ze meer voor gebruikt , dan dat het nieuw bij de hornbach kostte. Ik heb om de 50 cm een rail op de muur geschroefd. Tot aan het plafond volgestapeld met vooral hardhout en eiken. Dus zo'n knullig railtje kan een hoop gewicht aan.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ja hoor, daar kan je echt veel op kwijt, zoals Chevy zegt, heb het ook al jaren.. Super makkelijk en goedkoop
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Voor mezelf heb ik maar EEN oplossing....weggooien...weggooien...wegggooien.
Het klinkt gek maar je kunt beter te veel weggooien dan te weinig. Bij twijfel ligt het bij mij al in de kliko. Bij te veel houtopslag staat het OF in de weg Of je vind de juiste stukken door de hoeveelheid nooit meer of moeilijk te bereiken.
En wees nou eerlijk wat is de schade als je te veel weggooit.
Uiteraard geld dit niet voor de grotere stukken eiken teak noten enz. enz.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik stook al het afval hout op, maar ik vindt het zonde om mooie vloerdelen of zwaar hardhouten kozijnhout op te stoken. Daar maak ik liever dingen van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.