Aanstaande,onervaren,bejaarde* BBLer (2019 bij leerbedrijf aan de slag)Amsterdam

BaieBayou

Nieuw lid
17 mrt 2019
7
0
Langs deze weg wil ik mij voorstellen,

Ik ben 39 jaar jong en woon nu al een tijdje in het voor mij mooie Amsterdam in een kleine studio van 30M2 op een mooie locatie voor een mooi bedrag, ik ben werkzaam op dit moment als nachtportier in een klein en fijn hotelletje te Amsterdam.
Ik ben in de laatste paar maanden behoorlijk enthousiast geworden over meubels maken en houtbewerking in het algemeen, ik ben zelfs zo gedreven dat ik me heb ingeschreven bij HMC te Amsterdam voor een Beroeps Begeleidend Leren (BBL) opleiding, Ik kan dit als het goed is goed combineren, Het betreft deze opleiding:
https://www.s-bb.nl/beroepen/allround-meubelmakerscheepsinterieurbouwer
https://www.hmcollege.nl/
Allround meubelmaker/(scheeps)interieurbouwer
Sector: Hout en Meubel
Crebo: 25017 Niveau: 3

Mijn eigen realistisch beeld is dat ik me vooral zal bezighouden met interieurbouw van bedrijven en horeca gelegenheden, hier en daar een leuke inbouwkast en keuken en heel soms een echt meubelstuk.


  1. Nu wacht mij wel de volgende uitdagingen waar ik waar mogelijk is graag feedback op wil krijgen
    Ik ben voor een periode van 2-6 maanden op zoek naar een (deeltijd) creatieve ruimte in (omgeving) Amsterdam, een ruimte die (semi) is ingericht voor houtbewerking en meubels maken, ik ben behoorlijk flexibel wat betreft de verleende toegang ertoe, vanaf 08:15 tot 21:30 en zelfs in het weekend als dat alleen maar mogelijk is. Ik weet dat er commerciële creative spaces/werkruimtes zijn maar die lopen al snel op tot 400 euro per maand mocht je ook van hun machines gebruik maken, uiteraard ben ik bereid te betalen of in ruil hier voor hand of spandiensten te verlenen! Waarom maar 2-6 maanden? Ik weet niet of ik al heel snel een BBL opleidingsplek kan vinden en daar alvast eventueel kan gaan/mag beginnen

    Wie weet trouwens een locatie in Amsterdam waar ik bepaalde machines van het midden en professionele segment kan bekijken en voelen, of een plek wat een vrijblijvende creatieve ruimte of broedplek is
  2. Ik heb in mijn kleine studio sinds kort een amateurs werkbank staan, en ik heb in totaal een ruimte van 1.5 x 2.5 gereserveerd als opslag ruimte voor gereedschap en materiaal, om te kunnen werken kan ik zeg maar maximaal gebruik maken van 2,5 x 3.0 meter, ik heb een maximaal budget beschikbaar van ongeveer €4000 euro voor machines en gereedschap.
Ik heb het volgende op mijn verlanglijstje staan
verstekzaag: mijn oog is gevallen op de Dewalt DWS780
https://www.toolnation.nl/dewalt-dw...jt414nSOepeTEeRRbiwmkmZJIrKoF-VYaAjw7EALw_wcB

ik zou het geweldig vinden als ik hier feedback op kan krijgen of deze verstek zaag ook goed geschikt is voor het fijnere meubel werk (eventueel met een ander zaagblad) , over het algemeen heb ik positieve dingen over het apparaat gehoord


Tafelzaag: Budget rond de €500/1250 ik heb geen idee hoe ik dit kan integreren en opbergen in mijn minuscule werkplek (had ik al verteld dat de werkplek een hoek van mijn leefkamer is ha ha , het word zeker voor een tijdje een gekkenhuis) wat voor tafelzagen zijn er beschikbaar die op te bergen zijn of geplaats kunnen worden op een werkbank, of heeft iemand anders een creatieve oplossing?
Ik wil als het kan wel een tafelzaag met het volgende specificaties
Dado blade stack (hoe noem je dat in het Nederlands?), dat je met twee zaagbladen aan elkaar een verbrede zaagsnede kan maken en dus makkelijk een gleuf kan zagen (aha dat heet een groef zaagblad)
Ik heb ook begrepen dat een riemaandrijving ook fijner werkt, maar ik vraag me af of die bestaan op compacte of tafelmodellen, en waar is zeg maar het werkblad uit te breiden is, ik heb over tafelzagen nog zo veel te leren en in te lezen, maar misschien moet ik hier een eigen topic over starten

Wat betreft het vinden van een leerbedrijf/BBL, dat zal misschien niet al te makkelijk voor mij worden, ik ben nogal aan de leeftijd (39 jaar) en ben misschien ook te duur en te eigenwijs ^^, ik heb ook weinig aantoonbare ervaring dus vandaar dat ik graag wil kijken of ik in de komende 3-4 maanden wat aan mijn ervaringen kan bijschaven!
Nou dat was het nu voor eventjes deze introductie, ik hoop met veel plezier en inzet mij in dit forum te kunnen verdiepen en later dat ik ook wat kan delen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Als je het hmc in Amsterdam inloopt dan heb je aan de linkerkant een prikbord hangen. Staat vaak een advertentie tussen voor werkruimte.

Een Dado stack is in Nederland eigenlijk verboden.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Welkom op het forum voor houtbewerkers. Misschien beginnen met ene ruimte waar je machines kunt delen?

Met vriendelijke groet, Hans
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Welkom op het forum. Hier verhuren ze ook een werkplek http://www.meubelmakerscursus.nl/cursus_meubelmaken/nieuws.html
In je opleiding en alle machines en gereedschappen die je DAAR tegenkomt is zo'n werkplek misschien ook een leuke setting en gaande weg krijg je meer zicht op je basisuitrusting thuis. In het traject van 39 tot bejaard wens ik je een hoop houtplezier. Groet en altijd welkom in Friesland, Hendrick, ooit amsterdammer :<)
 

BaieBayou

Nieuw lid
17 mrt 2019
7
0
Als je het hmc in Amsterdam inloopt dan heb je aan de linkerkant een prikbord hangen. Staat vaak een advertentie tussen voor werkruimte.

Een Dado stack is in Nederland eigenlijk verboden.

Ik zal aanstaande maandag hier even naar binnen lopen!

Ik wil de rest ook bedanken voor de input
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.