Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 63
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MHI Bekijk Berichten
    Nou, het is me dan toch gelukt om het zaaglint iets verder naar achter op de wielen te verplaatsen, waardoor het net contact kan maken met het lager als ik het lint iets naar achter duw.
    Verplaatsen...duwen...?
    Ik neem aan met de stelknop voor het kantelen van het bovenste wiel?
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Inderdaad met de stelknop voor het kantelen. Met duwen bedoel ik het simuleren van het zagen van een stuk hout dat tegen het lint duwt.

Het lijkt mij dat -in rust- het lint het lager nét niet moet raken. Maar hoe groot die tussenruimte dan moet zijn is me nog steeds onduidelijk. Hij is nu ca. 0,5mm.

Net niet raken is perfect.
    Het maakt echt niet uit of dit nu o,4 of 0,5mm is

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flyer Bekijk Berichten
    Net niet raken is perfect.
    Het maakt echt niet uit of dit nu o,4 of 0,5mm is
    Dat is mooi.

Ik denk wel te weten waarom mijn zaaglint zo ver naar voor lijkt te liggen. Als je namelijk het lint op spanning brengt met de draaiknop bovenop, dan zie je het frame verbuigen als je vanaf de rechter zijkant tegen de machine aan kijkt. Hoe strakker je hem aandraait, des verder dat aluminium schuifding naar achter verbuigt, waardoor het zaaglint dus t.o.v. dat schuifding relatief naar voren komt te liggen (zie afbeelding). Het is dus vooral dat het líjkt alsof het zaaglint naar voren zit, maar in feite ligt dat aluninium schuifding te ver naar achteren. Dat is geen exemplarisch probleem, maar dit vind je op alle machines terug verwacht ik. De machine is geen degelijke starre constructie. Correct me if I'm wrong. Daarom ben ik ook zo benieuwd hoe dat bij de machine van de TS is.
    En nu heb ik nog niet eens de vereiste maximale speling op het lint van 1 à 2mm bereikt. Ik zit op 3 à 4 mm speling, dus moet hem eigenlijk nog strakker aandraaien, maar dan ben ik bang dat ik het hele frame uit zijn verband trek, als ik dat al niet gedaan heb...
    waterpas.jpg

Ik weet niet hoe je de speling op het wiel bepaalt, maar 1-2mm is wel erg weinig!
    Ben bang dat je op deze manier niet lang plezier van je lintzaag zult hebben.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Als de bovenste geleider in de hoogste stand staat en
    je meet dan 1-2mm op je lint staat ie verrekt strak gespannen..
    niet doen dus het is absoluut niet nodig

Maar dat is wél wat er in de handleiding staat...

Maar ik heb zojuist iets ontdekt. Ik heb de handleiding van de Scheppach HBS20 erbij gepakt om te vergelijken. De HSB20 is het Scheppach equivalent van de Parkside machine volgens mij. En wat schetst mijn verbazing: daar staat 3 à 5mm in in plaats van 1 à 2mm!!!! Dat scheelt dus nogal. Ik heb stellig de indruk dat de handleiding van de Parkside niet correct is.

Scheppach:
    manual_scheppach.jpg

Parkside:
    manual1.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MHI Bekijk Berichten
    Maar dat is wél wat er in de handleiding staat...

Maar ik heb zojuist iets ontdekt. Ik heb de handleiding van de Scheppach HBS20 erbij gepakt om te vergelijken. De HSB20 is het Scheppach equivalent van de Parkside machine volgens mij. En wat schetst mijn verbazing: daar staat 3 à 5mm in in plaats van 1 à 2mm!!!! Dat scheelt dus nogal. Ik heb stellig de indruk dat de handleiding van de Parkside niet correct is.

Scheppach:
    manual_scheppach.jpg

Parkside:
    manual1.jpg
    Dan is het ook nog van belang hoe hard je tegen het lint drukt!
    Het is niet zo dat je hard tegen het lint moet drukken.
    In ieder geval als je de machine vervormt staat het lint veel te strak of je hebt een te breed lint geïnstalleerd.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Zo strak heb ik zelfs het nieuwe tufsaws lint van 10mm breed niet staan
    je merkt vanzelf normaal wel wanneer je te strak spant want dan gaan je wielen erg zwaar draaien als je ze handmatig laat lopen
    mvg Tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Ik heb er maar een mailtje aan de fabrikant aan gewaagd. Als ik reactie terug ontvang zal ik het hier laten weten.

Forum Rechten