Parkside lintzaag (Lidl)

Gisteren de bestelde Lintzaag per post binnen gekregen.

Ik wilde al langere tijd een Lintzaag kopen nieuw of tweedehands.
Gezien mijn budget was een tweedehands eigenlijk geen optie. De bedragen op bv Marktplaats liepen gauw naar de 200-500 euro.
Ik zocht een hobby machine voor af en toe gebruik.
Bij hbm hebben ze een scheppach in de aanbieding ( ik geloof 119, - euro).
Bij de Lidl vond ik deze lintzaag, IMG_20190318_100852.jpg,
Wat blijkt....,staat er in de gebruiksaanwijzing;
IMG_20190318_101421.jpg

Na het uitpakken heb ik eerst de machine afgesteld met behulp van internet. Hier staan voldoende filmpjes waarin uit wordt gelegd hoe,
Je deze het best kunt afstellen.
Na een paar proef stukjes te hebben gezaagd ben ik tot nu toe tevreden over de kwaliteit
Voor 99 euro denk ik niet dat er betere zijn.
Goed het is echt geen proffesionele lintzaag, maar voor mij en mijn budget voldoet hij hopelijk.
Zelfs de deurtjes zijn electronisch beveiligd. IMG_20190318_100947.jpgIMG_20190318_101015.jpgIMG_20190318_101149.jpg

IMG_20190318_101046.jpgIMG_20190318_100923.jpgIMG_20190318_101001.jpgIMG_20190318_102443.jpg
IMG_20190318_102732.jpgIMG_20190318_105537.jpgIMG_20190318_103811.jpgIMG_20190318_105601.jpg
IMG_20190318_103741.jpg

Groet Edwin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik dacht, wat is er nu zo bijzonder aan het parkeren van een lintzaag, maar je bedoelt wellicht Parkside lintzaag. Hoe dan ook, het machientje ziet er netjes uit en niet te dik materiaal kun je daar best mee zagen. Veel plezier met je aankoop en laat maar zien wat je er mee doet.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoe lijkt de stabiliteit van het eea, wiebelt het of zit het wel een beetje degelijk in elkaar?
Ik twijfel namelijk ook om er een te bestellen, het is maar voor zeer sporadisch gebruik namelijk.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo Edwin,

Knap hoor dat je gelijk dat stammetje gezaagd heb, zo te zien doet die dat goed.
Zit er ook een geleiding achter het zaagblad/lint, ik kan dat niet goed zien op de afbeeldingen.
En ik zou er wel een afzuiging op gebruiken dat scheelt veel troep in de machine, (ik zelf maak het regelmatig schoon van binnen).
In mijn machine (ander merk) zit er ook een borsteltje tegen de binnenkant van het lint zodat dit schoon blijft en zaagsel niet tussen de wielen en het lint gaat plakken. Veel plezier ermee en maak er wat moois mee.

Mvg, :).

ik zie nu net dat er boven wel een geleider achter het lint zit.:eek:.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Joris,

Het is natuurlijk geen lintzaag van meer dan 1000 euro maar net als wat jij zegt : zeer sporadisch gebruik, lijkt me dit een goede lintzaag.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de fabrieks afstelling helemaal NIET klopte. Althans bij de machine die ik heb gekregen.
Zo was de spanning van het zaagblad veel te laag. Ook de zij- en achter geleiding was niet correct afgesteld.

Voor het zagen van figuren met een kleine radius wil ik zelf nog een smaller zaagblad bestellen.

Gr Edwin.

Hoe lijkt de stabiliteit van het eea, wiebelt het of zit het wel een beetje degelijk in elkaar?
Ik twijfel namelijk ook om er een te bestellen, het is maar voor zeer sporadisch gebruik namelijk.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Zeer benieuwd of deze machine na een tijdje nog steeds in de behoefte vervult, twijfel namelijk voor dit bedrag ook om deze aan te schaffen. Ben zelf niet zo'n handige Harry met machines dus zie het ook niet echt zitten om een oude Inca o.i.d. aan te schaffen met alle mogelijke defecten van dien.
 
Hoi Spaander,

Bedankt.
Ook hier zit een borsteltje bij het onderste loopwiel. Een stofzuiger op de afzuig aansluiting moet idd het stof beperken. Wil nog graag een centraal afzuig systeem aanleggen ... in de toekomst :D

Gr Edwin


Hallo Edwin,

Knap hoor dat je gelijk dat stammetje gezaagd heb, zo te zien doet die dat goed.
Zit er ook een geleiding achter het zaagblad/lint, ik kan dat niet goed zien op de afbeeldingen.
En ik zou er wel een afzuiging op gebruiken dat scheelt veel troep in de machine, (ik zelf maak het regelmatig schoon van binnen).
In mijn machine (ander merk) zit er ook een borsteltje tegen de binnenkant van het lint zodat dit schoon blijft en zaagsel niet tussen de wielen en het lint gaat plakken. Veel plezier ermee en maak er wat moois mee.

Mvg, :).

ik zie nu net dat er boven wel een geleider achter het lint zit.:eek:.
 
Hoi Jan,

Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken of ik hier nog iets voor heb liggen.
Wat ik al wel merk is dat je het zagen en de zaagsnelheid moet aanpassen aan het soort- en grote van het materiaal wat je wilt zagen.
Het erdoorheen drukken van het voorwerp heeft een negatief effect op het zaag resultaat en natuurlijk op de levensduur van zaagblad en machine.

Gr Edwin.


Pas op met stammetjes zagen, de kans is groot dat het zaaglint het stammetje in het lint trekt met als gevolg een kapot lint.
Zet op het stammetje een lijmtang zodat je greep hebt op het stammetje.

M.vr.gr. Jan
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Heb net ook een kleine budget-machine aangeschaft (Metabo BAS 261), zie www.woodworking.nl/showthread.php?26866-Metabo-BAS-261-lintzaag-ja-of-nee . Ook eerst gedacht aan een Aldi- of Lidl-machine, of die goedkoopste Scheppach. Maar ik vond ze net iets te iel.

Ook bij deze Parkside machine zal er wel een hobby-lint (thin gauge, extra dun) met fijne vertanding zijn meegeleverd. Let er op dat deze (en alle zaaglinten) een beperkte hoeveelheid zaagsel per tandholte kunnen afvoeren. Wil je te snel, dan wordt die grens overschreden, vult de holte zich met meer zaagsel dan het aankan en dan gaat het lint klemmen in de snede. Zeker bij vochtig hout.

De meegeleverde linten zijn, net als de machines, ook budget-linten, verwacht er niet teveel van. Ik heb linten van TuffSaws erbij aangeschaft, die zijn beter en niet duur. En zeker als je kleine stammetjes vochtig hout wilt zagen lijkt het me beter om een daarvoor geschikt lint aan te schaffen. De Parkside heeft een beperkt vermogen, net als mijn machine, en het juiste lint scheelt dan enorm in de prestaties.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hoi Joris,
Het is natuurlijk geen lintzaag van meer dan 1000 euro maar net als wat jij zegt : zeer sporadisch gebruik, lijkt me dit een goede lintzaag.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de fabrieks afstelling helemaal NIET klopte. Althans bij de machine die ik heb gekregen.
Zo was de spanning van het zaagblad veel te laag. Ook de zij- en achter geleiding was niet correct afgesteld.

Voor het zagen van figuren met een kleine radius wil ik zelf nog een smaller zaagblad bestellen.
Gr Edwin.

Hallo Edwin,
Dat is volgens mij normaal als je de machine niet gebruikt kan/moet je de spanning van het lint halen.
En het afstellen van de zij en achter geleiders moet je ook elke keer als je van lint veranderd (vergeet dat niet).
En uiteraard de spanning er weer op als je gaat zagen.
Ik had het borsteltje niet gezien op de afbeeldingen, zit er wel een achter geleiding op de onderste geleider?
Mvg, :).
 
Hoi Thymen,

Ik zou inderdaad graag een smaller blad willen proberen in de toekomst. Nat hout zagen/bewerken is iets wat ik altijd zoveel mogelijk wil vermijden.
Waar bestel jij die bladen van Tuffsaws ?.


Gr Edwin.

Heb net ook een kleine budget-machine aangeschaft (Metabo BAS 261), zie www.woodworking.nl/showthread.php?26866-Metabo-BAS-261-lintzaag-ja-of-nee . Ook eerst gedacht aan een Aldi- of Lidl-machine, of die goedkoopste Scheppach. Maar ik vond ze net iets te iel.

Ook bij deze Parkside machine zal er wel een hobby-lint (thin gauge, extra dun) met fijne vertanding zijn meegeleverd. Let er op dat deze (en alle zaaglinten) een beperkte hoeveelheid zaagsel per tandholte kunnen afvoeren. Wil je te snel, dan wordt die grens overschreden, vult de holte zich met meer zaagsel dan het aankan en dan gaat het lint klemmen in de snede. Zeker bij vochtig hout.

De meegeleverde linten zijn, net als de machines, ook budget-linten, verwacht er niet teveel van. Ik heb linten van TuffSaws erbij aangeschaft, die zijn beter en niet duur. En zeker als je kleine stammetjes vochtig hout wilt zagen lijkt het me beter om een daarvoor geschikt lint aan te schaffen. De Parkside heeft een beperkt vermogen, net als mijn machine, en het juiste lint scheelt dan enorm in de prestaties.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
https://www.tuffsaws.co.uk

Bij mij duurde het ongeveer een week voordat ik ze binnen had. Wil nu ook een smaller lint bestellen, en eentje voor herzagen van plankjes, maar heb eerst een vraag bij hen neergelegd welk blad type en welke tandvorm daarvoor het meest geschikt is (voor dit soort kleine machines).
 
Laatst bewerkt:
Hoi Danny, max hoogte is volgens opgave 80 mm. Ik denk werkelijke hoogte max 85mm maar als je het zeker wilt weten moet ik het even na meten. Gr Edwin. QUOTE=Danny1984;304949]Ik zat te twijfelen hierover, maar het ziet er goed uit.

Wat is de maximale hoogte dat je zagen kan?

Gr Danny[/QUOTE]
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Vorig jaar heb ik ook zo'n Parkside gekocht en voor klein werk is ie ideaal, hij heeft door de kleine wieldiameter automatisch ook minder uitlading(zaagruimte links van de neergaande tand) maar was reuze handig op karwei in een schip. Ik pak hem zo op en leg hem achterin de auto, veel fijner dan een decoupeerzaag.
 

Bastognekoek

Nieuw lid
25 jul 2018
16
0
Ik heb hem ook gekocht. Afstellen is zeker noodzakelijk voor eerste gebruik. Nu heb ik een vraag. Er zit standaard al een zaaglint op van 6mm. Vind hem echter niet super voor het snijden van korte bochten/figuurzagen. Maar volgens mij is dit al het smalste zaaglint dat beschikbaar is toch? Of heeft de vertanding hier ook nog invloed op?

M.a.w. welk zaaglint moet ik hebben voor het zagen van korte bochtjes etc.?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.