Parkside lintzaag (Lidl)

MHI

Nieuw lid
8 mei 2019
11
0
Ik heb wat heen-en-weer gemaild met het service-mailadres van Scheppach dat achterin de gebruiksaanwijzing staat. Ik kreeg reactie van EURO Elektrowerkzeug- & MaschinenSERVICE GmbH. Geen idee hoe die organisatie zich verhoudt tot Lidl en Scheppach, maar anyways. Een duidelijk antwoord op mijn vraag of 1 à 2 mm niet veel te weinig is, heb ik niet gekregen. Ook niet op de vraag of de handleiding misschien fout is. Ook niet op de vraag waarom er in de handleiding van de Scheppach HSB20, een vrijwel identieke machine, 3 à 5 mm staat. Ze zeiden dat ik gewoon de gebruiksaanwijzing moet aanhouden. Maar twee mails later heeft men wél geadviseerd dat als ik het beter vind om 5 mm aan te houden, dat ook te doen. Dus ja, misschien vinden ze toch wel dat ik (lees: jullie) gelijk heb, het komt er alleen schoorvoetend uit:)
 

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Na het lezen van dit ganse draadje weet ik wat ik kan vragen voor mijn vaderdag ;)

mijn vraag is nu, waarop monteren jullie deze lintzaag?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Thuis had ik de machine gewoon op de werkbank staan zonder met bouten te werken, doordat de zaag scherp is heb ik geen last dat de machine schuift. Tijdens klussen op een schip stond ie op een workmate met voor de zekerheid een lijmklem vastgezet.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere

Happy Hippo

Nieuw lid
5 jun 2019
8
0
Ja die gedachte spookt ook in mijn hoofd, en de gebruiksaanwijzing klopt toch niet helemaal. Zaagspanning lijkt me wat hoog geadviseerd.
Het lijkt me zo'n mooi zaagje voor het kleinere werk, bijna figuurzaagmaat.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Op de doos van de machine staat " alle zagen tot 12 mm", dus als de lengte 140 cm is dan zou het geen probleem mogen zijn. Je kunt alleen niet veel zijdelings support verwachten van de geleiders want daar mogen de tanden liever niet tussen zitten.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Op de doos van de machine staat " alle zagen tot 12 mm", dus als de lengte 140 cm is dan zou het geen probleem mogen zijn. Je kunt alleen niet veel zijdelings support verwachten van de geleiders want daar mogen de tanden liever niet tussen zitten.

Dat zou je denken hee
maar ik heb pas een 10mm vers hout lint gekocht bij tufsaws voor de parkside machine lengte 1400mm
alleen dit is volgens tufsaws een te korte lengte voor deze afmeting

bij het oprollen van de linten in de uk is 1 van de linten beschadigd geraakt hierdoor
het andere ( zelfde type )
overleefde het oprollen / afrollen wel
 

Happy Hippo

Nieuw lid
5 jun 2019
8
0
Ja dat lintje netjes inspannen met die zijdelingse geleiders lijkt me nog wel een issue. Ik heb de machine vorige week gekocht en heb toch wel even een aardige studie van die geleiders en wielen gemaakt. Super makkelijk bereikbaar is de onderste geleider ook niet.
En het is de eerste keer dat ik een lintzaag aanraak.. Wel machtig mooi machientje vind ik als ie eenmaal haaks en recht zaagt!

Zijn er ook mensen die dat werkblad hebben vervangen door iets beters met betere geleider?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ja dat lintje netjes inspannen met die zijdelingse geleiders lijkt me nog wel een issue. Ik heb de machine vorige week gekocht en heb toch wel even een aardige studie van die geleiders en wielen gemaakt. Super makkelijk bereikbaar is de onderste geleider ook niet.
En het is de eerste keer dat ik een lintzaag aanraak.. Wel machtig mooi machientje vind ik als ie eenmaal haaks en recht zaagt!

Zijn er ook mensen die dat werkblad hebben vervangen door iets beters met betere geleider?

D0B75DAD-0BBB-40A6-A13B-EC6E80AB07C7.jpg Ik heb de onderste geleiding verplaats en een nieuw groter bovenblad gemaakt ik kan nu vlot 10 cm zagen :) 567556E7-0F76-4FD9-891A-1BE9DF50AC23.jpg als ik de bovengeleiding nou ook nog kan veranderen :)
 

Happy Hippo

Nieuw lid
5 jun 2019
8
0
Kijk, het kan dus. Interessant om later aan te passen. Onderste geleiding gewoon aan een bout laten zakken is ook lekker eenvoudig.
Ben wel benieuwd hoe je het blad hebt gedaan en is hij nog kantelbaar?
Dank!
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Als de zaaglengte te kort is voor een 10mm breedte heeft dat waarschijnlijk met de zaaglintdikte te maken, die zal dan dikker zijn en daardoor minder soepel om de kleine wieldiameter van de zaagmachine lopen.
 

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Sinds vandaag heb ik ook dit lintzaagje en nu heb ik een vraag ivm trillingen.

Het werkblad trilt nogal maar dat lijkt me niet zo ongewoon omwille van het de opbouw ervan.
Maar de machine durft ook op wandel gaan als hij los op de werkbank staan. Is dit normaal of zijn er dan teveel trillingen?
 
Hoi Korre, heb je de spanning van het blad niet te hoog ?. Ik kwam er laatst ook achter dat wanneer ik het blad te strak span de machine meer gaat trillen.
Het wandelen over de werkbank heb ik nog niet gehad omdat ik hem altijd met 2 lijmtangen vast zet.
Wat mij nu na een tijdje wel opvalt is dat het lijkt of het werkblad (tafel) aan de rechterzijde van de machine afhangt naar beneden.
Moet ik dus ff naar kijken of dat ook werkelijk zo is.

Ik heb vorige week nog eiken gezaagd van 8cm dik. Oud eiken, merkte wel dat te veel en te hard duwen de zaag kwaliteit geen goed doet.
Dus geduld en rustig zagen heeft zeker voordelen op het resultaat.

Gr Edwin
 

Happy Hippo

Nieuw lid
5 jun 2019
8
0
Knap dat dit machientje 8cm oud eiken aan kan! Geeft me wel vertrouwen in het motortje.
Was dat met de bijgeleverde zaagband?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Knap dat dit machientje 8cm oud eiken aan kan! Geeft me wel vertrouwen in het motortje.
Was dat met de bijgeleverde zaagband?

Ben benieuwd hoelang het zaagje dit volhoudt.
Ik denk niet dat dit zaagje bedoelt is om er 8cm dik eiken mee te zagen.
 
Ben benieuwd hoelang het zaagje dit volhoudt.
Ik denk niet dat dit zaagje bedoelt is om er 8cm dik eiken mee te zagen.

Ik heb twee bladeren van +/- 40 cm lang en 8 cm dik uit de eiken blokken gezaagd.
Het gaat niet snel maar naar mijn mening had hij er geen moeite mee mits je de doorvoer snelheid niet te hoog houdt.
Korte , krappe bochten een keer vaker heen en weer en zeker ook niet te snel willen.
Ik zal morgen wel een foto plaatsen van de zaag resten.

Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.