Parkside lintzaag (Lidl)

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hmm nou kom ik toch ook wel heel erg in de verleiding om deze aan te kopen
schaaldelen recht maken en penneblanks maken
bowlblanks rechtzagen en wat plankjes zagen zou ik er mee willen doen
uiteraard met een lint van tufsaws
maar ja je twijfeld dan toch
mvg Tom
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zo te zien krijg je veel voor weinig. Van dit soort machines zijn diverse beoordelingen op you tube te vinden. Bijna nooit negatief. Maar wel met de opmerking erbij alle waar naar zijn geld. Zelf zou ik een inca aanschaffen. Mede forumlid Pieter verkoopt ze regelmatig. Deze zijn dan geheel opgeknapt. Zelf merk ik beperkingen bij mijn Lintzaag een scheppach basato 4. Vooral bij het herzagen van dik zwaar hardhout. Ik zou voor de grootst mogelijke gaan.
 

Bastognekoek

Nieuw lid
25 jul 2018
16
0
Ik heb hem van de week ontvangen. Ook ik heb hem aangeschaft omdat ik dacht dat de prijs kwaliteit verhouding goed zou zijn. In ieder geval goed genoeg voor waar ik hem voor ga gebruiken. Heb hem nog niet heel veel gebruikt en verder ook geen ervaringen met andere lintzagen, maar zagen doet hij prima.

Ik denk dat de kwaliteit voornamelijk in de afstelling zit en niet in het zagen. Je moet gewoon alles goed afstellen en nameten. Je kunt niet op de gegevens van de machine vertrouwen. Ik verwacht dat bij duurdere machines je gewoon kunt uitgaan van wat je afleest op de machine zelf. Dus instellen op 0 is dan ook echt 0 etc..

Vind dat het merk Parkside sowieso een goede prijs kwaliteit levert. Op een aantal producten daargelaten. Heb bijv. de tafelzaag gehad. Een beetje hetzelfde verhaal als de lintzaag. Zaagt prima, maar je moet alles goed nameten. Maar heb ook de afkortzaag (sliding miter) en deze is super, degelijk en precies.
 

MHI

Nieuw lid
8 mei 2019
11
0
Ik heb deze lintzaag ook gekocht. Hoe moet ik het lager afstellen wat je op de foto hieronder ziet? Moet het lager het zaagblad nét raken? Bij mij lukt dat niet. De zaag zit te ver naar voren. Er zit 3 à 5 mm tussen. Ik kan het lager niet verder naar voren schuiven omdat het al tegen het aluminium botst. Dat lijkt op jouw foto ook wel een beetje zo.

attachment.php
 

MHI

Nieuw lid
8 mei 2019
11
0
Nou, het is me dan toch gelukt om het zaaglint iets verder naar achter op de wielen te verplaatsen, waardoor het net contact kan maken met het lager als ik het lint iets naar achter duw. Het houdt niet echt over, maar goed het werkt. Zie afbeelding:
lager.jpg
 

MHI

Nieuw lid
8 mei 2019
11
0
Qua zaagsnede ben ik behoorlijk tevreden. Gewoon met het standaard lint heb ik een mooie zaagsnede. Een stuk van 20cm loopt er lekker doorheen (zie afb. 1 en 2). Bij mijn oude lintzaagje liep het lint steeds weg naar links waardoor vooral langere stukken hout klem kwamen te zitten tussen de geleider en het lint en de machine vastliep. Maar hij loopt er nu dus keurig doorheen.
Ook in de hoogte heb ik een mooie zaagsnede (zie afb. 3). In een latje van 7cm hoog zie je een mooie verticale zaagsnede. Bij mijn oude lintzaag was dat ook niet zo.
houtje1.jpg

houtje2.jpg

hout_7cm.jpg
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik heb de zaag ondertussen ook
en heb al bijna het hele ding verbouwd :)
tja op eigen houtje he
Ik heb het bovenblad laten zakken en de onderste geleiding ook naar beneden verplaats E10F9426-071C-43A7-8F04-3209D01ACCFA.jpg zaaghoogte nu 9,5 cm
ik ben nog opzoek naar een betaalbaar setje lagers ( vooral het ijzere blokje waar de geleidingslagers op komen )
100€ voor een setje is meer als de zaag koste en dat vind ik een beetje gek worden

het ding zaagt met linten van tuffsaw als een malle B89C808E-6CE0-4A20-8327-A1D24BC4D7FF.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Nou, het is me dan toch gelukt om het zaaglint iets verder naar achter op de wielen te verplaatsen, waardoor het net contact kan maken met het lager als ik het lint iets naar achter duw.

Verplaatsen...duwen...?
Ik neem aan met de stelknop voor het kantelen van het bovenste wiel?
 

MHI

Nieuw lid
8 mei 2019
11
0
Inderdaad met de stelknop voor het kantelen. Met duwen bedoel ik het simuleren van het zagen van een stuk hout dat tegen het lint duwt.

Het lijkt mij dat -in rust- het lint het lager nét niet moet raken. Maar hoe groot die tussenruimte dan moet zijn is me nog steeds onduidelijk. Hij is nu ca. 0,5mm.
 

MHI

Nieuw lid
8 mei 2019
11
0
Net niet raken is perfect.
Het maakt echt niet uit of dit nu o,4 of 0,5mm is

Dat is mooi.

Ik denk wel te weten waarom mijn zaaglint zo ver naar voor lijkt te liggen. Als je namelijk het lint op spanning brengt met de draaiknop bovenop, dan zie je het frame verbuigen als je vanaf de rechter zijkant tegen de machine aan kijkt. Hoe strakker je hem aandraait, des verder dat aluminium schuifding naar achter verbuigt, waardoor het zaaglint dus t.o.v. dat schuifding relatief naar voren komt te liggen (zie afbeelding). Het is dus vooral dat het líjkt alsof het zaaglint naar voren zit, maar in feite ligt dat aluninium schuifding te ver naar achteren. Dat is geen exemplarisch probleem, maar dit vind je op alle machines terug verwacht ik. De machine is geen degelijke starre constructie. Correct me if I'm wrong. Daarom ben ik ook zo benieuwd hoe dat bij de machine van de TS is.
En nu heb ik nog niet eens de vereiste maximale speling op het lint van 1 à 2mm bereikt. Ik zit op 3 à 4 mm speling, dus moet hem eigenlijk nog strakker aandraaien, maar dan ben ik bang dat ik het hele frame uit zijn verband trek, als ik dat al niet gedaan heb...
waterpas.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik weet niet hoe je de speling op het wiel bepaalt, maar 1-2mm is wel erg weinig!
Ben bang dat je op deze manier niet lang plezier van je lintzaag zult hebben.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Als de bovenste geleider in de hoogste stand staat en
je meet dan 1-2mm op je lint staat ie verrekt strak gespannen..
niet doen dus het is absoluut niet nodig
 

MHI

Nieuw lid
8 mei 2019
11
0
Maar dat is wél wat er in de handleiding staat...

Maar ik heb zojuist iets ontdekt. Ik heb de handleiding van de Scheppach HBS20 erbij gepakt om te vergelijken. De HSB20 is het Scheppach equivalent van de Parkside machine volgens mij. En wat schetst mijn verbazing: daar staat 3 à 5mm in in plaats van 1 à 2mm!!!! Dat scheelt dus nogal. Ik heb stellig de indruk dat de handleiding van de Parkside niet correct is.

Scheppach:
manual_scheppach.jpg

Parkside:
manual1.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Maar dat is wél wat er in de handleiding staat...

Maar ik heb zojuist iets ontdekt. Ik heb de handleiding van de Scheppach HBS20 erbij gepakt om te vergelijken. De HSB20 is het Scheppach equivalent van de Parkside machine volgens mij. En wat schetst mijn verbazing: daar staat 3 à 5mm in in plaats van 1 à 2mm!!!! Dat scheelt dus nogal. Ik heb stellig de indruk dat de handleiding van de Parkside niet correct is.

Scheppach:
Bekijk bijlage 87662

Parkside:
Bekijk bijlage 87663
Dan is het ook nog van belang hoe hard je tegen het lint drukt!
Het is niet zo dat je hard tegen het lint moet drukken.
In ieder geval als je de machine vervormt staat het lint veel te strak of je hebt een te breed lint geïnstalleerd.
 

MHI

Nieuw lid
8 mei 2019
11
0
Ik heb er maar een mailtje aan de fabrikant aan gewaagd. Als ik reactie terug ontvang zal ik het hier laten weten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.