Verbindingen bij eiken balken

Mitchelmaniak

Actieve deelnemer
4 aug 2016
27
11
Mol
Vrienden van de woodworking,

Ben reeds 2 jaar jullie forum aan het volgen gezien ik de kriebels van het houtbewerken niet kan loslaten.
Sinds zomer vorig jaar ben ik me stilletjes aan het voorbereiden door uitbreiding van werkplaats, machines, etc.

Reeds wat kleinere projectjes gedaan, maar nu wil ik de uitbouw van mijn eigen terras zelf voor mekaar krijgen.

De uitbouw ziet er als volgt uit. (5m x 3.50m is de ringbalk structuur buitenzijde)
Ongeveer 200h aan gewerkt om dit resultaat te krijgen. Elk onderdeel heeft een aparte 2D maattekening.

afdak overview.jpg

Maar mijn vraag situeert zich omtrent de verbinding van de steunpalen en de ringbalken. Zie hieronder.

verbinding.jpg

De andere "standaard" verbindingen (pen-gat) zijn gemaakt volgens wat ik overal gelezen heb. Maar ik vind nergens terug hoe je deze verbinding niet alleen mooi, maar ook een functioneel correcte uitvoering maakt. Balken zijn 250x250.

Alle meningen zijn welkom over hoe jullie dit zouden aanpakken... Ik voel ergens dat mijn verbinding beter kan!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Die liggers zijn een probleem. De staander moet met pengat verbonden worden met de ligger van de muur. Daarna moet de ligger van de voorkant er op/in vallen met een keep. Op de manier waarop je het nu getekend hebt kan de staander scheuren en dan valt het hele dak naar beneden omdat de muurliggers naar buiten wijken. Een flinke windstoot zou dit kunnen veroorzaken. Maar het is puur mijn mening.
 

tuoh

Oud hout
Dat gaat niet werken zo, de pen aan de staander komt volledig in de "ringbalk", noemen jullie in NL een gebinte-balk of -plaat denk ik? De ankerbalk (waar de gebinten op staan) draagt aan beide zijden een 30mm op de staander. Aan de bovenzijde van de ankerbalk word er verder een lip aan gezaagd, deze is 1/3 van de houtdikte en word op de bovenzijde gezien in een zwaluwtaartvorm gezaagd. Dit deel word dan op zijn beurt de volledige dikte van de lip ingelaten in de gebintebalk en vastgezet met toognagels, schroeven, of spijkers.
 

Mitchelmaniak

Actieve deelnemer
4 aug 2016
27
11
Mol
Heb jullie 2 opties in overweging genomen, en kom dan uit bij de zwaluwstaart over de volledige lengte. Theorie waarschijnlijk perfect, in de praktijk gaat dit een verbinding van 3 avonden werk zijn vrees ik. Daarom heb ik ook een soort opleg voorzien met toognagels. Zou deze ook lukken ?

Waarschijnlijk de beste oplossing... maar ook de moeilijkste. Hier zie je ook dat is de lip aan de staander met pen-gat ga vastzetten zodat deze verbinding ook steviger is.
verbinding 2.jpg

Het alternatief zou dit zijn... lip zou 60 x 60 zijn, 250 breed.

verbinding 3.jpg

Graag opnieuw jullie feedback...
 

tuoh

Oud hout
Versie 1 is al in de goede richting.

Even een schets gemaakt, de gebintebalk is de blauwgrijze op je tekening, de ankerbalk de rode.
De lip aan de ankerbalk mag een dikte hebben van 1/3 van de balkhoogte, de pen aan de staander word 2/3 van de balkhoogte lang - 10mm (speling) !!!
De pen aan de staander word NIET ingewerkt in de ankerbalk, maar komt enkel in de gebintebalk te zitten.
Eventueel mag de lip ook wat van de buitenrand blijven, (een 50mm) zie je geen kopshout aan de voorzijde.

De ankerbalk komt een 30mm in de gebintebalk op de volle hoogte, zo draagt deze rechtstreeks op de staander.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d46.jpg


Ps: NOOIT gaten boren dwars op de houtvezel zoals in je eerste tekening (bij de ankerbalk), daar zit geen enkele sterkte in. De rand van het gat aan de buitenzijde breekt zo weg omdat de houtvezels hier te kort zijn.
 
Laatst bewerkt:

Mitchelmaniak

Actieve deelnemer
4 aug 2016
27
11
Mol
Beste Tuoh,

Hierbij het uitgewerkte model volgens jou aanbeveling, maar ik heb hier eens ergens gelezen dat de volledige kracht van de balk dan maar op 3cm volledig steunt, wat niet aan te raden is... In de beton en staalwereld lijkt me dat normaal, maar ook voor zulke ophangingen in hout ?

Ik zal de uitwerking maken met 50mm opleg en dan zwaluwstaart. (om de kerk in het midden te houden :rolleyes:)
De staander krijgt een pen van 100x100 met een hoogte van 50 (heb niet meer marge gezien de balken besteld zijn op 2500mm lengte).

verbinding 4.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Jammer dat de penlengte niet langer uitvalt, nu kan je ze niet togen. Een pendikte van 50mm is ruim voldoende in eik, maar de penbreedte bedraagt best wel de volledige staanderbreedte. Dan kan de staander niet, of nauwelijks torderen ten opzichte van de gebintebalk. In sommige gevallen word de penbreedte aan beide zijden met een 10 à 15mm verminderd, zo krijg je bij krimpend hout geen zicht op het gat onderaan.

Bij een houtbreedte van 250mm kan de opleg van de ankerbalk inderdaad wel wat meer zijn:p
Voor de rest geen opmerkingen meer, ziet er goed uit.

Ps: hout in een constructie heeft ook niet veel opleg nodig, bij stabiel hout is een 15mm al voldoende, maar om krimp en vervorming te counteren word er wat meer genomen.
 
Laatst bewerkt:

Mitchelmaniak

Actieve deelnemer
4 aug 2016
27
11
Mol
Ben vorige week begonnen aan mijn eerste zaagsnede, ben vandaag klaar met het eerste vakwerk. Valt allemaal reuze mee, alleen dat de balken die ik krijg niet exact zijn zoals op het plan.
Mijn plan was gebaseerd op balken van 250x250, nu wilt er daar al eens een tussen zitten van 258. Ook het vakwerk had een breedte van 170, maar hier schommelen ze tussen 168 en 178. Hierop heb ik me in het begin wat verkeken. Maar het eerste vakwerk is een feit.
image2.jpg

12BF3EE7-94C3-4E34-9F1A-8497336E6485.jpg

IMG_3784.jpg


Opnieuw alle commentaar welkom! Zoals gezegd is dit mijn eerste keer een echt kennismaking met houtbewerking in dit formaat. Mijn vorige realisaties zijn eerder Tv meubels, salontafels,...(zie hieronder)

IMG_3330.jpg
 

Bijlagen

  • image1.jpg
    image1.jpg
    23,8 KB · Weergaven: 197

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.